Výstava nazvaná Rozmary (Los Caprichos) je k vidění ve druhém podlaží budovy někdejšího továrního areálu Baťových závodů číslo 14. Potrvá do 1. května.
"Goya tvořil na rozhraní dvou epoch, absolutismu a osvícenství. Jeho umělecká tvorba je nejprve pokračováním tradičního způsobu malby a grafiky, postupně se však osvobozuje a prezentuje novou osvícenskou filozofii," přibližuje kurátorka Ladislava Horňáková.
"Předznamenává umění romantismu, impresionismu i expresionismu. Je jedním z mála umělců historie, kteří se na vysoké úrovni věnovali několika výtvarným oborům současně," dodává.
Podle ní lze jedinečnost Goyovy grafické tvorby spatřit v technické vyspělosti, volbě techniky v souvislosti se zobrazeným a tematické sepjatosti s aktuálním děním, autorovým životem i jeho dalším uměleckým působením. "Goya o sérii Los Caprichos řekl, že se mu podařilo zachytit pozorování, jaká obvykle neumožňují objednaná díla a v nichž rozmar a fantazie nemají mezí," dodává kurátorka. Cyklus zahrnuje motivy jako noční můry, neřesti nebo výstřednost.
Los Caprichos popré vyšly roku 1799 v nákladu 267 výtisků. Jednu sadu zřejmě přímo ve Španělsku získal Felix Maria Vincenc, od roku 1845 IV. kníže Lichnowsky, hrabě z Werdenbergu, svobodný pán z Voštic a majitel panství Hradec nad Moravicí. Státní zámek Hradec nad Moravicí tento soubor představil již třikrát, a to v letech 1965, 1996 a 2019.
Zámek nyní cyklus zapůjčil galerii, kterou zřizuje Zlínský kraj. V budově někdejšího Baťova továrního areálu sídlí od roku 2013.
Jiné Goyovy grafické listy pod názvem Goya fyziognomik předloni vystavil Cervantesův institut v Praze.