Jelínkův obraz před třemi roky vydražila aukční síň European Arts za 3,1 milionu korun s aukční přírážkou.
"Senzací se stala dražba obrazu Nábřeží poněkud pozapomenutého člena Devětsilu Jiřího Jelínka. Mnohokrát vystavovaný a publikovaný obraz z roku 1923 vyhnala řada zájemců z vyvolávací ceny 348 tisíc až na její devítinásobek, 3,1 milionu korun," napsal tehdy server Artplus.cz sledující trh s uměním.
Nákup díla doporučil poradní sbor pro sbírkotvornou činnost Národní galerie. Cena vychází ze znaleckého posudku, stojí v materiálu připraveném pro informaci vlády.
Veřejná zakázka má vzhledem ke svému charakteru formu jednacího řízení bez uveřejnění s oslovením jediného účastníka. Stát dílo koupí od právnické osoby se sídlem v České republice. Podrobnosti o majiteli obrazu stát kvůli jeho bezpečnosti před nákupem neuvádí.
Jiří Jelínek řečený Remo, který se narodil roku 1901 a zahynul v Mauthausenu roku 1941, vystavil obraz Nábřeží v roce 1923 na pražské přehlídce uměleckého svazu Devětsil nazvané Bazar moderního umění.
Jedná se o dílo, kterým se autor pod vlivem Jindřicha Štýrského a Toyen přiklonil k avantgardnímu proudu, byť ve stejné době tvořil také v duchu poválečného neoklasicismu.
Mezi důvody nákupu je uveden i fakt, že Sbírka klasické moderny Národní galerie v současné době obsahuje pouze jedno obdobné Jelínkovo dílo známé jako Pohled z okna.
Práce Jiřího Jelínka z 20. let 20. století jsou na trhu téměř nedostupné, a proto lze nabídku na koupi obrazu Nábřeží považovat za mimořádnou příležitost k doplnění sbírky Národní galerie, stojí v materiálu určeném vládě.
Jiří Jelínek se narodil 12. srpna 1901 v Králově Dvoře na Berounsku. Vystudoval reálné gymnázium a na pražské Akademii výtvarných umění od roku 1920 do roku 1926 prošel všeobecnou školou u Vlaho Bukovace a Jakuba Obrovského a speciálkou Karla Krattnera. Jeho hledání vedlo ke spolku Devětsil, s nímž vystavoval v roce 1923.
"Jelínek byl členem Devětsilu v jeho formativním druhém období, v letech 1923 až 1925, byl přítel Jindřicha Štyrského a byl svědkem, kdy se na ostrově Korčula seznámil Štyrský s Toyen. Obdobně jako Toyen používal přezdívku Remo (vymyslel si ji zřejmě sám), kterou krátkodobě uváděl během členství v Devětsilu, avšak později se opět vrátil ke svému původnímu jménu," napsal o obrazu kunsthistorik Karel Srp mladší.
Jelínek v letech 1929 a 1930 žil v Paříži, kde byl žákem Františka Kupky. V té době se stal členem významné umělecké skupiny Abstraction-Creation, s níž vystavoval. V polovině 30. let maloval protifašistická díla, v jeho tvorbě se odrazila i pomnichovská situace v Československu. Od roku 1941 byl členem spolku výtvarných umělců Mánes. Vedle figurálních kompozic maloval zátiší a krajiny, uplatnil se také jako knižní grafik.