Nejde o klasickou prezentaci soch a jejich modelů, spíše o mozaiku či kompozici trojrozměrných exponátů, videí, skic a fotografií. Mnohé naznačuje už podtitul výstavy: Zdi, sokly a makety.
Na některé monumentální práce Miloše Zeta v Domě umění města Brna odkazují prostorové modely jejich soklů v reálné velikosti.
Důležitost perspektivy při umisťování soch ve veřejném prostoru připomíná rozměrná dřevěná lávka, kterou autorův syn Martin Zet umístil do prvního patra budovy a jež prochází síněmi. Některé exponáty si tak lidé mohou prohlédnout jak zblízka z "ánfasu", tak shora. Díky videu mohou návštěvníci rovněž nahlédnout do sochařova ateliéru.
Větší pozornost je věnovaná například památníku partyzánského hnutí Noční přechod v Morávce na Frýdecko-Místecku nebo soše Mládí, která stávala na Pražském hradě. Nejde však o uměleckohistorickou dokumentaci a faktografii, výstava spíš ukazuje proces práce na plastice a vliv, který na ni měla dobová sociální, politická i hospodářská situace.
"Návštěvník výstavy má možnost vidět, jak složitým procesem plastika prochází, než je umístěna do veřejného prostoru," říká ředitelka Domu umění Terezie Petišková.
Miloš Zet žil v letech 1920 až 1995. Byl čelným a přesvědčeným představitelem československého socialistického realismu, a zároveň také autorem abstraktních plastik. Často vytvářel díla určená do exteriéru měst.
Podle databáze Vetřelci a volavky, věnované výtvarnému umění ve veřejném prostoru normalizačního Československa, se Zetovy monumentální realizace s ideologickým obsahem vyznačují vynikající řemeslnou i uměleckou kvalitou. "Jeho cit pro hmotu se nejnápadněji projevuje na jeho pokornějších abstrahovaných sochách a dětských prolézačkách pro pražská panelová sídliště," napsal autor Zetova hesla v databázi Pavel Karous.
Sochařův syn Martin Zet je od počátku 90. let minulého století výraznou postavou současné české vizuální tvorby. Často spolupracuje s mezinárodními tvůrci.
"Tvárný a esteticky silný architektonický prostor Domu umění použil zároveň k vytvoření rámce pro rodinný příběh, vyprávěný z osobní pozice," avizují tvůrci brněnské výstavy, která pracuje i se shodnými iniciálami jmen otce a syna. "Jsou záminkou ke hře s křehkostí vlastní identity."
Přehlídku lze navštívit od této středy, potrvá do 21. dubna. Její závěr bude patřit jednodennímu odbornému kolokviu o interpretaci oficiální kultury bývalého Československa.
Vyjde také kniha, jež obsáhne autorskou koláž textů, záznamů, vzpomínek a obrazových dokumentů ze života Miloše Zeta, soupis jeho soch a případové studie děl od Venduly Fremlové, Jany Kořínkové, Zuzany Kriškové, Tomáše Pospiszyla či autorský komentář členů sdružení 4AM - Fórum pro architekturu a média.