"Těší nás, že jeden z posledních mistrovských kusů impresionismu zůstane ve Francii," říká Arnaultův umělecký poradce Jean-Paul Claverie. Skupina vznikla roku 1987 fúzí společností Louis Vuitton a Moët Hennessy. Její spoluvlastník Arnault minulý měsíc podle žebříčku agentury Bloomberg vystřídal Elona Muska v pozici nejbohatšího člověka na světě. Arnaultovo jmění dnes čítá okolo 190 miliard dolarů, asi 4,1 bilionu korun.
Olejomalbu nazvanou Veslař s cylindrem, francouzsky Partie du bateau, prohlásilo tamní ministerstvo kultury už roku 2020 za národní památku. Prodali ji dědici malíře a vášnivého jachtaře Gustava Caillebotta. Od pondělí je k vidění v pařížském Musée d'Orsay, které se zaměřuje právě na francouzské impresionisty a roku 2024 uspořádá velkou výstavu autorových děl, doplňuje agentura AFP.
Podle deníku Le Monde se výjev odehrává na řece zřejmě nedaleko obce Yerres, kde dodnes leží panství rodiny Caillebottových. Pozoruhodný je tím, že zatímco řeku malíř znázornil impresionisticky, detaily postavy mají ještě realistický ráz. "Pokud bude tohle dílo někdy prodáno, za žádných okolností nesmí opustit Francii," napsal už před devíti lety časopis Tribune de l'art.
To se podle Le Mondu nestalo jen díky mecenáši. Samotné Musée d'Orsay má na akvizice okolo tří milionů eur ročně. Plátno za 43 milionů eur si dnes mohou dovolit jen Američané, katarská muzea nebo pobočka Louvru v emirátu Abú Dhabi.
Caillebotte žil v letech 1848 až 1894. Proslul především jako mecenáš a pořadatel výstav impresionistů, což si mohl dovolit, neboť zdědil rodinný majetek.
Když ve věku 45 let zemřel, zůstala po něm kolekce děl Augusta Renoira, Clauda Moneta, Édouarda Maneta či Paula Cézanna, kterou odkázal francouzskému státu a jež dnes tvoří právě základ sbírky Musée d'Orsay. Koncem 19. století už jej veřejnost znala takřka výhradně jako sběratele.
Až v posledních dekádách jej kunsthistorici doceňují také jako důležitého tvůrce stylu zvaného impresionismus, který koncem 19. století způsobil revoluci v západním malířství. Roku 1994 autorovo dílo do širšího povědomí dostala retrospektiva, již v pařížském výstavním pavilonu Grand Palais zorganizovalo Musée d'Orsay.
Další přehlídka v roce 2011 pořádaná Musée Jacquemart-André už Caillebotta označila nikoliv za "přítele impresionistů", nýbrž autora, který byl pro vývoj tohoto stylu sám klíčový. Paralelně s tím roste také zájem sběratelů. Předloni losangeleské Gettyho muzeum v dražbě aukčního domu Christie's koupilo Caillebottův portrét mladého muže vyhlížejícího z okna svého bytu za 53 milionů dolarů, v přepočtu 1,1 miliardy korun. Touto částkou padl autorův dosavadní aukční rekord, dodává agentura AFP.