Magritte ve Vídni láká do magické říše obyčejných věcí

Kultura Kultura
9. 11. 2011 11:50
V Albertině začala výstava belgického surrealisty
The Lovers
The Lovers | Foto: Aktuálně.cz

Vídeň - Vídeňská galerie Albertina zahájila ve středu souhrnnou výstavu belgického surrealisty a člena pařížské Bretonovy skupiny Reného Magritta (1898 až 1967).

Expozice nazvaná René Magritte -  Princip rozkoše čítá více než sto děl z galerií celého světa a tematicky se týká všech fází Magrittovy kariéry. Ze skotské Národní galerie Moderního umění tu jsou vystaveny například obrazy La Representation a Le Miroir Magique, Muzeum moderního umění v San Francisku zapůjčilo olej na plátně Les Valeurs Personnelles.

Výstava je realizovaná ve spolupráci s galerií Tate Liverpool a zaměřuje se i na dosud málo prozkoumaná období: na využívání vzorů a opakujících se předmětů, tematiku zahalování a odhalování, na vizuální lomy a erotiku v jeho díle. Dále pak expozice představuje Magrittovy práce pro reklamu i jeho inspirační zdroje, které čerpal z popkultury.

Celkovou expozici ještě doplňují kresby, koláže i výjimečně předváděné fotografie a filmy umělce, jenž bude mít v pondělí 21. listopadu výročí 113 let od narození.

Foto: Aktuálně.cz

Magritte se narodil 21. listopadu 1898 v Belgii a jeho dospívání poznamenala tragická událost. Když mu bylo 14 let, matka trpící psychickými problémy spáchala sebevraždu skokem do řeky Sambry. To ho navždy poznamenalo a ovlivnilo i jeho surrealistickou tvorbu.

V letech 1916 až 1917 studoval v Bruselu na Akademii des Beaux-Arts a při studiu si přivydělával mimo jiné navrhováním tapet. Svůj první surrealistický obraz namaloval v roce 1926 a nazval jej Ztracený žokej (Le jockey perdu). Vystavený byl o rok později na jeho vůbec první výstavě v Bruselu.

Výstava však byla ztrhána kritiky a Magritte se po tomto neúspěchu odstěhoval do Paříže, kde se pak seznámil se členy surrealistické skupiny. Svým chápáním surrealismu se nicméně dosti odlišoval od svých kolegů; byl přímo odpůrcem psychického automatismu a malování snů či obrazů z podvědomí. Jeho fantastické vize měly spíše vědomý ráz než snovou symboliku.

Technika jeho malby měla kořeny v realismu, zachycoval zdánlivě jednoduché a obyčejné věci, které však zobrazoval v nečekaných situacích a vztazích. Z této kombinace vznikaly tajemně poetické obrazy, jež diváka vtahovaly do nového, někdy zneklidňujícího a jindy hypnoticky podmanivého magického světa - do světa magického realismu.

Výstava  je ve Vídni k vidění do 26. února 2012, denně od 10 do 18 hodin.

 

Právě se děje

Další zprávy