Praha - Výběr nového ředitele Národní galerie nechá ministr kultury Václav Riedlbauch až na svém nástupci. Řekl to na čtvrteční tiskové konferenci svého úřadu s tím, že mu doporučí mu tři kandidáty: bývalého šéfa Sbírky starého umění NG Jiřího Fajta, současného ředitele Moravské galerie Brno Marka Pokorného a ekonoma Vladimíra Rösela.
Jméno nástupce Milana Knížáka, který galerii vede téměř 11 let, tak ministr neoznámil ani sedm týdnů po jednání výběrové komise.
Podle informací, které konečně potvrdil, mu poradní sbor mu doporučil jmenovat ředitelem zmíněného historika umění Fajta v jasném poměru 10:2. Komise už také oznámila, že se s jednáním ministra neztotožňuje; podle nich měl rozhodnout.
Riedlbauch se podle svých slov rozhodl odložit jmenování po dohodě s premiérem Janem Fischerem, který ministrům doporučil nedělat už závažné kroky. Zároveň prohlásil, že je to jeho prohra i liknavost; prý nestihl prověřit hospadoření NG v době, kdy tam působil Fajt.
Někteří umělci a novináři nicméně spekukují, že na ministra kultury byl vyvíjen tlak, aby největšího favorita do funkce nedosadil.
Stane se jakoby změna
Například výtvarník Jiří David, který se v kauze NG neangažuje poprvé, vzkázal, že je "velmi zklamán, roztrpčen a znechucen rozhodnutím ministra, který hrubě znevážil své odborné poradní grémium, své slovo, ale především ostudně udělal z mezinárodní výběrové komise zbytečné panáky, trapnou stafáž pro zdejší zpolitizované divadélko".
"Přiznávám, že jsem to od něj nečekal. Navíc jeho současný zjevný alibismus s kterým se nyní schovává za údajné doporučení premiéra Fischera, je vypočítavý a zřejmě zbabělý. Je vidět, že i necelý rok v politice udělá z relativně soudného člověka otrlého politického hráče. Moc jako afrodiziakum. Škoda!" napsal v emotivní prohlášení.
Ještě v pondělí David požádal otevřeným dopisem Riedlbaucha, aby neotálel a jmenoval ředitelem právě Fajta. Zároveň konstatoval, že se obává se, že tlak protektorů a příznivců současného ředitele Milana Knížáka by mohl vyvrcholit tím, že „jeho post bude obsazen člověkem, jež nechá vše při starém a na oko se stane jakoby změna".
David na začátku týdne uvedl, že Riedlabuchovi stále věří, ale zároveň zvažoval možnost, že Riedlbauch zůstane ministrem i v nové vládě. A v tom případě prý výtvarník doufá, že to "nebude v duchu směnného obchodu. To znamená obsazení místa ředitele neznámým člověkem, jakýmsi ekonomickým manažerem, který má rád třeba i umění…"
Celý dopis Jiřího Davida najdete zde
Riedlbauch minulou středu oznámil, že bude znovu jednat s výběrovou komisí, která posuzovala kandidáty. A že předpokládá, že ještě týž den, tedy 3. června, oznámí jméno budoucího ředitele. Na tento termín si pozval osm tuzemských členů komise, tedy její dvě třetiny.
Pod vedením děkana FF UK Michala Stehlíka v komisi 14. dubna zasedali ředitelka sdružení Proculture Marta Smolíková, historikové umění Milena Bartlová, Zdeněk Felix, ale i ředitel sbírky moderního a současného umění NG Tomáš Vlček - tedy přímý podřízený Milana Knížáka, jenž byl podle stále neověřených informací jedním ze sedmi účastníků konkursu.
Nový ministr by měl rozhodnout do konce roku, ale vše se může vyvíjet jinak. Přestože verdikt komise byl jednoznačný, zazněly už záhy po tiskové konferenci názory, že s novou vládou bude vypsáno další výběrové řízení. Nebo přinejmenším budou dosavadní uchazeči vystaveni obrovskému tlaku.
Kdy odejde Knížák
Ministerstvo dosud oficiálně nezveřejnilo ani seznam kandidátů. Riedlbauch jen předminulý týden řekl jména, která nyní znovu zazněla na tiskové konferenci: tedy že kromě Fajta má v užším výběru ještě Pokorného a Rösela. Původně ještě jednal i s kurátorem Richardem Drurym a ředitelem sbírky starého umění NG Vítem Vlnasem.
Konkurz na ředitele NG vyhlásil ministr v únoru a tehdy uváděl, že by chtěl znát jméno nového ředitele NG ještě do voleb.
Ani po středě ale není jasné, kdy galerii opustí její kontroverzní ředitel Knížák. Ten opakovaně uvádí, že by rád v čele instituce zůstal do konce příštího roku. Také Riedlbauch hovořil o nutnosti zachovat kontinuitu instituce.
Na druhé straně neoficiální informace i razance, s jakou ministr ke konkursu na začátku roku přistoupil, zpočátku naznačovaly, že chce Knížáka deinstalovat co nejdřív.
Knížák proti sobě popudil značnou část odborné veřejnosti, nicméně jeho příchod do galerie, kde se v té době střídali ředitelé, byl zprvu vítán. Brzy však začaly neshody s šéfy sbírek, kritika přicházela i zvenčí.
Namísto modelu čtyř autonomních sbírek prosazoval Knížák centralizované uspořádání. Kvůli tomu v roce 2000 odešli ředitelé sbírek starého i moderního umění, začali odcházet i kurátoři. Knížák začal prezentovat NG jako muzeum a odklonil se od výstav ke stálým expozicím. Nejproblematičtějším rysem byla podle kritiků snaha rozšiřovat počet expozic a objektů.