Fetiš modernity kritizuje nadřazenost západní kultury

Kultura Kultura
20. 6. 2012 14:18
Rakev jako mobil i čelenka z brček jsou k vidění v Náprstkově muzeu
Oděv kanga, Keňa. Národní muzeum, Praha
Oděv kanga, Keňa. Národní muzeum, Praha | Foto: NM

Praha - Nadřazenost západní společnosti je neopodstatněným fetišismem stejně tak, jako je nesmyslné zjednodušené vidění světa v protikladech civilizovaná vs. primitivní společnost. S hluboce zakořeněným pocitem nadřazenosti „západu" pracuje putovní výstava Fetiš modernity, která aktuálně dorazila do Náprstkova muzea a chce upozornit na roli etnografických muzeí v současném globalizovaném světě. Mezi exponáty jsou například ghanské rakve v podobě mobilního telefonu, brazilské pokrývky hlavy z plastových brček nebo konžské masky z knoflíků a zavíracích špendlíků.

„Výstava je rozdělena na pět tematických částí. První z nich má název Továrna na klišé. Důležitou rolí muzeí by totiž mělo být bořit falešné představy o jiných kulturách," podotkla komisařka výstavy Jana Jiroušková.

Expozice podle jejích tvůrců dokumentuje vznik a vývoj představ evropské společnosti o obyvatelích mimoevropských oblastí. Poukazuje na problémy vznikající během mezikulturní výměny a věnuje se také předmětům plně technizovaného světa přeneseným do odlišného kulturního prostředí, kde získávají novou funkci, často zcela odlišnou od jejich původního určení.

Rakev ve tvaru mobilního telefonu, Erik Kpakpo, Ghana
Rakev ve tvaru mobilního telefonu, Erik Kpakpo, Ghana | Foto: NM

Výstava ale upozorňuje i na přesně opačnou situaci, kdy „zápaďáci" ve velkém fetišisticky skupují ať už laciné exotické suvenýry vyrobené přímo pro turisty nebo hodnotná umělecká díla odlišných kultur. Celkově je tak návštěvníkům zprostředkován nový úhel pohledu na mimoevropské společnosti, které jsou z hlediska celosvětového vývoje rovnocenným partnerem euroamerické kulturní tradice.

Fetiš modernity je vyvrcholením mezinárodního projektu RIME (Réseau international de musées d´ethnographie = Mezinárodní sít etnografických muzeí), který usiluje o nové myšlenkové uchopení místa a úlohy etnografických muzeí.

Většina těchto muzeí vznikla v kontextu kolonizace. Po přiznání nezávislosti koloniím ale ztratila svou původní roli, tedy uchovávání exotických předmětů a v některých případech i šíření politické propagandy. Konec kolonizace zásadně změnil vztahy mezi lidmi vyrábějícími předměty uložené v muzejních sbírkách a jejich někdejšími kolonizátory na Západě. Etnografická muzea nyní mají příležitost využít bohatství nahromaděné ve svých sbírkách k tomu, aby veřejnosti poskytla klíč k pochopení jiných kultur i kultury vlastní.

Výstava v Náprstkově muzeu asijských, afrických a amerických kultur potrvá do 16. září. V rámci doprovodného programu Národní muzeum připravilo mimo jiné přehlídku modelů afrických módních návrhářů nebo taneční workshop.

 

Právě se děje

Další zprávy