Entropa je zpět v Praze. I s tureckým záchodem

Kultura Kultura, Red Kul
12. 6. 2009 10:30
Na dvoře Doxu je k vidění do počátku příštího roku
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Plastika Entropa, jeden z nejvýraznějších bodů českého předsednictví EU, se vrátila do Prahy.  Na dvoře holešovického centra současného umění Dox je k vidění až do počátku příštího roku.

Sochař David Černý ji vytvořil na objednávku vlády Mirka Topolánka, která předsednictví zahájila. Konečná podoba díla však zaskočila nejen tehdejší ministry, vyvolala i diplomatické roztržky.

Co vypadalo jako provokace v mezích zákona, která dá roztomilejší konotace heslu Evropě to osladíme, ukázalo se jako mnohem větší mystifikace.

Vyšlo najevo, že stereotypy spojované s členskými zeměmi neztvárnilo 27 „domácích" umělců, ale Černý s několika spolupracovníky.

Foto: Ludvík Hradilek
Čtěte také:
Entropa opouští Brusel. Na protest proti Fischerovi

"Entropa je tady proto, že si myslíme, že jde o výraz umělce, který je tak aktuální, že těžko může být aktuálnější. A DOX má být místo, kde si mohou lidé utvořit vlastní názor," řekl ředitel centra Leoš Válka. Návštěvníci mohou přímo na místě hlasovat, zda se jim Entropa líbí, či nikoliv.

Černý je naopak rád, že mohl „svým osmitunovým kouskem" pomoci zviditelnit právě tuto galerii. Plastika měla být prý původně nainstalovaná na budově Národního divadla, ale jeho vedení se podle autora nakonec zaleklo.

Na Entropu se do Doxu přišel podívat i bývalý prezident Václav Havel. "K modernímu, postmodernímu a post postmodernímu umění patří šokovat a mystifikovat. Odhalím teď další mystifikaci: Entropu neudělal David Černý, to jsme vytvořili my dva ve snaze poškodit vládu, Jiří Paroubek a já," řekl při vernisáži.

Entropa v Bruselu vzbudila četné reakce - od nadšení po odpor. Nejprve se mluvilo o tom, že Dánsko vytvořené z lega má tvar proroka Mohameda a dálnice na mapě Německa tvoří hákový kříž.

Diplomatickou roztržku mezi Prahou a Sofií vyvolalo ztvárnění Bulharska, které má podobu tureckého záchodu. Česko protestu vyhovělo a jeho část plastiky zakrylo. V Praze je Entropa opět k vidění v původní o podobě.

Evropa podle ohlasů v médiích většinou shodla, že se Černému povedl dobrý žert na úkor české vlády a že jeho dílo skutečně bude testem naší tolerance, i když jsou některé jeho vtipy laciné nebo dětinské jiné trochu fekální nebo - jako Mohammed - až za hranicí vtipu.

Podobný názor většinou sdílejí i česká média. Někdy s výhradami, že Černý prezentuje naše  domácí stereotypy v náhledu na jiné země a že sám byl příliš měkký.

Naopak diskutující na českých webech většinou dílo odmítli s tím, že autor je pseudoumělec, kterému jde jen o vlastní slávu, navíc placenou z jejich kapes. Minimálně v tom druhém ale nemají pravdu: poté, co vláda zjistila, že dílo nevytvořilo 27 evropských umělců, autor peníze vrátil.

Spolu s rozměrnou plastikou tvoří pražskou výstavu reflexe událostí kolem jejího zveřejnění, jak je podávala média. Diskuse nad Entropou a „další život díla" je také podle mnoha komentářů podstatnější než sama skládačka.

K výstavě vychází i aktualizovaná verze katalogu Davida Černého Promrdané roky III, který napsal jeden ze spoluautorů Entropy, historik umění Tomáš Pospiszyl.

S vystavením Entropy v Praze se začalo uvažovat brzy po jejím odhalení v Bruselu. Odtud byla nakonec předčasně odstraněna; autor se tak rozhodl na protest proti způsobu odvolání vlády Mirka Topolánka.

Další osud plastiky záleží na tom, zda se najde zájemce, který by ji chtěl koupit. Cenu Černý nezveřejnil, náklady na její výrobu dříve uváděl přes deset milionů korun.

Vstupné do centra současného umění stojí od 12. června 180 korun, v ceně jsou čtyři výstavy, které se v galerii právě konají. Koupit si levnější vstupenku jen na Entropu nelze.

 

Právě se děje

Další zprávy