Entropa bude v Holešovicích viset až do dubna

Pavel Kroulík, krk
6. 1. 2010 13:30
Španělé nyní vyzdobili bruselský palác videošálem
Foto: Kristýna Hochmanová

Praha - V aule bruselského paláce Justus Lipsius bude nejspíš i následující půlrok klid. Sídlo hlavních jednání členských zemí Evropské unie, kde loni visela česká Entropa, zdobí pod španělským předsednictvím "jen" videoinstalace.

Skulptura Daniela Canogara dlouhá 33 metrů a široká 1,65 metru připomíná vlající šál či gymnastickou stuhu. Běží na ní záznamy obrazů lidí a předmětů, přičemž obrazy zrcadlí nepřetržitý tok lidí, kteří atriem procházejí.

Foto: Ludvík Hradilek

Ani osmitunová Entropa, která je nyní k vidění na zimním dvoře holešovického centra současného umění Dox, dnes ale nevypadá jako jeden z nejviditelnějších bodů českého předsednictví. Z Bruselu se sem vrátila už loni v půli června. Posoudit její účinek v reálu - ovšem bez živých mediálních ohlasů, které byly nedílnou součástí skulptury - je možné až do dubna; organizátoři právě oznámili prodloužení výstavy.

Češi v čele EU byli v prvních šesti měsících loňského roku. Po nich nastoupili Švédové, kteří do budovy Justus Lipsius instalovali několik koberečků, židlí a stoleček ve stylu připomínajícím jejich proslulou firmu IKEA; nad to zavěsili lampu a plakát s logem předsednictví.

Proč se omlouváte

Což byl mimochodem bod pro Entropu. Její autor David Černý Švédsko zpodobnil ve skládačce členských států coby krabici, v níž je po ikeáckém vzoru zabalená stíhačka Grippen v rozloženém stavu, podobně jako nábytek. 

Foto: Ludvík Hradilek
Česko odhaluje Evropě, že je plná klišé
Bulhaři brojí proti záchodu. Černý se omluvil
Černý složil z lega proroka Mohammeda
Dánové vidí Mohameda. Protesty nečekají
Kromě záchodu možná zmizí čabajka
Proč Černého plastika šokuje a dráždí Evropu
Entropa prý obsahuje iniciály Hitlera
V červnu může být z Entropy jen rám
Na Entropě měly být za Česko paštiky
Bulharsko se záchodky je už zakryté
Češi se omlouvat nemusí, řekl Topolánek
Entropa opouští Brusel. Kvůli Fischerovi

Na dotaz "české předsednictví" registroval Google v půli loňského roku 1,8 milionu odkazů a sedmina z nich se týkala Entropy. Do budovy, kterou většinou návštěvníci ignorují, přitáhla tisíce zájemců. A to jak z řad turistů, tak těch, kteří do Bruselu přicestovali pracovně. Instalaci si pochvalovali i zaměstnanci unijního aparátu.

Nejprve to vypadalo jako provokace v mezích zákona, která dá roztomilejší konotace heslu "Evropě to osladíme" - a Davidovi Černému na oplátku od státu oficiální razítko provokatéra. Pak se ale ukázalo, že je to mnohem větší a působivější mystifikace.

Foto: Ludvík Hradilek

Podle toho, co Černý řekl české vládě, plastiku vytvořilo 27 umělců ze zemí Unie: měli zaznamenat, jak vnímají stereotypy o své zemi. Černý ovšem vládu napálil, když dílo i profily "zúčastněných umělců" vytvořil se svými spolupracovníky, výtvarníkemKrištofem Kinterou a kunsthistorikem Tomášem Pospiszylem.

Vyšlo to najevo ještě před vernisáží, na které se Evropě omluvil jak vicepremiér Alexandr Vondra, tak zkroušení umělci. Tak zkroušení, až se evropská média ptala: "Proč se pořád omlouváte, proč si za svým dílem nestojíte?"

Nezvykle krotký Černý se pak omluvil i českému státu a zdůraznil, že nechtěli urazit nikoho konkrétního. A připustil, že se odstraní zobrazení těch zemí, které se nepodaří přesvědčit o nadsázce. To platilo zejména pro Bulharsko zobrazené jako turecký záchod, jenž skutečně byl po diplomatickém protestu zakryt.

Média spekulovala i o tom, že Dánsko je zpodobněné karikaturou proroka Mohameda z lega a že dálnice na mapě Německa připomínají hákový kříž. Slovensko zobrazené jako čabajka nakonec prošlo.

Dobré umění a dobrý vtip

Foto: Ludvík Hradilek

V Čechách dílo provokovalo hlavně způsobem, jakým tvůrčí tým napálil vládní místa. Ale přijetí venku - oproštěné od domácího kontextu i žlučovitosti - bylo podstatně vřelejší.

Entropa se stala tématem evropských médií. Většina komentátorů i účastníků čtenářských diskusí ve velkých evropských listech (Guardian, The Times, FAZ)  přivítala dílo navzdory tomu, že Černý "podvedl" své zadavatele a národní stereotypy zpodobnil jen se svými kumpány.

Na rozdíl od mnoha Čechů vnímali Entropu v EU jako dobré umění i jako dobrý vtip. A to nikoli na českou vládu, ale spíš na úřednicky koženou bruselskou administrativu.

"Každopádně mi říkali, že v té budově bylo živo jako nikdy. Většina návštěvníků o Entropě slyšela hlavně to, že je provokativní.  Jaká část lidí znala celé pozadí vzniku, si ale netroufám odhadnout," konstatovala redaktorka Aktuálně.cz, když se na Entropu v dubnu byla podívat.

Evropa podle ohlasů v médiích shodla, že dílo skutečně bude testem naší tolerance. Přestože jsou některé jeho vtipy laciné, dětinské nebo fekální - nebo jako Mohammed až za hranicí vtipu.

Foto: Reuters

Podobný názor většinou sdíleli i čeští komentátoři. Někdy s výhradami, že Černý prezentuje spíš naše domácí stereotypy v náhledu na jiné země a že na nás byl příliš měkký, když na mapu Česka umístil jedoucí displej s citáty prezidenta Klause.

Nopak diskutující na českých webech většinou dílo odmítli s tím, že autor je pseudoumělec, kterému jde jen o vlastní slávu, navíc placenou z jejich kapes. Minimálně v tom druhém ale nemají pravdu: poté, co vláda zjistila, že dílo nevytvořilo 27 umělců, autor peníze vrátil. Černý cenu plastiky nezveřejnil, náklady na její výrobu dříve uváděl přes deset milionů korun.

Udělal to Paroubek a Havel

Entropa pak ještě jednou rozvířila domácí scénu: když ji Černý odvezl z Bruselu dřív na protest proti novému premiéru Fischerovi - čímž bránil vládu, kterou původně vypekl.

"Je to  především protest proti tomu, jakou ostudu udělal odvoláním vlády v době předsednictví České republice a všem jejím občanům (prezident Václav) Klaus spolu se sociálními demokraty a komunisty," vzkázal tehdy výtvarník.

Foto: Ludvík Hradilek

Plastika měla být původně nainstalovaná na budově Národního divadla, ale jeho vedení se podle autora nakonec zaleklo. Nakonec tak skončila v Doxu - v  původní o podobě, na kterou se  přišel při zahájení podívat i bývalý prezident Václav Havel.

Spolu s rozměrnou plastikou tvoří pražskou výstavu reflexe událostí kolem jejího zveřejnění. Diskuse nad Entropou a „další život díla" byl podle mnoha názorů dokonce podstatnější než sama skládačka.

K výstavě vyšla i aktualizovaná verze katalogu Davida Černého Promrdané roky III, který napsal Tomáš Pospiszyl.

Další osud plastiky záleží na tom, zda se najde kupec. Zájem o ni měl v létě Jihočeský kraj; pokud trvá, mohla by být vystavena v Alšově jihočeské galerii, která sousedí se zámkem Hluboká.

 

Právě se děje

Další zprávy