Dopitové oltář a funkční autodráha. Dům umění města Brna otevřel nové výstavy

Dopitové oltář a funkční autodráha. Dům umění města Brna otevřel nové výstavy
Jmenuje se Příští zastávka je na znamení.
"Nežijeme ve světě, který je černobílý. Jsou tady barvy typické pro židovský svět, křesťanství, arabský svět," říká Dopitová.
K tématům výstavy patří víra, náboženství, identita či hledání správných cest na životních rozcestích.
Ústředním objektem je pomyslný "oltář" inspirovaný katedrálou přeměněnou na mešitu. Zobrazit 14 fotografií
Foto: ČTK
ČTK ČTK
4. 12. 2022 16:23
Víra, náboženství, identita či hledání správných cest na životních rozcestích patří k tématům nové výstavy konceptuální umělkyně Mileny Dopitové, která v brněnském Domě umění potrvá do 19. března.

Ústředním objektem je pomyslný "oltář" inspirovaný katedrálou přeměněnou na mešitu, jakou devětapadesátiletá Dopitová navštívila na Kypru. Symbolizuje svět, kde vedle sebe žijí lidé různého vyznání.

Objekt pestrými barvami odkazuje na různá náboženství a kulturní okruhy. "Nežijeme ve světě, který je černobílý. Jsou tady barvy typické pro židovský svět, křesťanství, arabský svět," vysvětluje Dopitová.

Podle kurátorky Martiny Pachmanové se umělkyně v mnoha ohledech vrací do minulosti různých kultur, zejména křesťanství, islámu a judaismu. "Jsou to pro ni způsoby, jak otevřít palčivá témata současnosti," tvrdí Pachmanová. Projekt reflektuje otázky udržitelnosti kulturní, národní i etnické identity, které si dnes klade západní civilizace.

Na výstavě nazvané Příští zastávka je na znamení díla často odkazují k základním tématům a symbolům, jako jsou cesta, zrození, Slunce nebo křídla. Doplňují je multimediální práce. Dopitová začínala jako členka umělecké skupiny Pondělí, která fungovala na přelomu 80. a 90. let minulého století. Vystudovala intermediální ateliér Milana Knížáka na pražské Akademii výtvarných umění, který dnes tamtéž vede. V 90. letech minulého století začala reflektovat ženský svět a jeho atributy, aniž by primárně toužila "řešit" feministická témata, napsalo o ní Aktuálně.cz.

Ve své tvorbě se dlouhodobě zabývá sociálními tématy, otázkami tělesné a genderové identity nebo každodennosti. Od začátku 90. let se účastnila mnoha mezinárodních přehlídek současného umění.

Další novinkou brněnského Domu umění je společná výstava dvou tvůrců spojených se Zlínem, malíře Pavla Preisnera a architekta Svatopluka Sládečka. Dostala název O otcích, kterým děti pomáhají vyrůst. Také potrvá do 19. března. Zabývá se otcovstvím. Dominantu tvoří Sládečkův objekt ze dřeva a překližky s funkční autodráhou. Ten obklopují Preisnerovy malby s motivy dětských stavebnic a hraček.

"Pavel Preisner je malíř, pro kterého je otcovství katalyzátorem sledu křehkých vzpomínek na dětství. Svatopluk Sládeček je architekt, u kterého svět dítěte nabývá stejného významu jako architektonická kompozice," uvádějí pořadatelé, podle nichž oba autoři vzájemně důvěrně znají svou tvorbu.

 

Právě se děje

Další zprávy