Divadelní tipy - Divadlo je už odnepaměti širokánská oblast. Během staletí se ale ustálila poměrně jasná představa řekněme klasické činohry, kterou si pod pojmem divadlo vybaví převážná část potenciálních diváků. Do opozice k ní je často stavěno divadlo loutkové, kde se herec „schovává" za dřevěnou postavičku. Hranice obou těchto kategorií se s rozvojem nových žánrů začínají značně rozostřovat a vznikají další a další těžko zařaditelná díla - některá z nich zprostředkuje Pražský festival německého jazyka. Že ovšem klasika ještě nezemřela, nás přesvědčí Ungelt i Přelet nad loutkářským hnízdem.
Keith Huff: Deštivé dny (Divadlo Ungelt)
Příběhů rovných amerických policajtů, kteří mají spravedlnost v krvi a nadevše ctí své parťáky, je bezpočet. Především těch amerických. Snad každý večer se v hlavním vysílacím čase alespoň na jednom z kanálů nějaký objeví. Amerika má zkrátka zálibu v opěvování drsných mužů zákona. Ti zdaleka neshlížejí jen z pláten kin či televizních obrazovek. Důkazem je i nová hra Keitha Huffa, který je ovšem také televizním scénáristou, takže se od filmu vlastně až tak nevzdalujeme.
Hra Deštivé dny o dvou nerozlučných policistech byla poprvé uvedena v Chicagu, kde se hlavních rolí ujali herci, kteří za sebou mají hvězdnou filmovou kariéru a role drsných hrdinů jim padnou jako ulité - Daniel Craig a Hugh Jackman. Takové obsazení bylo pochopitelně zárukou diváckého úspěchu a společně s tématem tak blízkým všem televizním divákům vytvořilo dokonalý potenciál pro divadelní trhák.
Zdálo by se, že zrod takového trháku je v našich poněkud skromnějších podmínkách nepříliš reálný, ovšem nenechme se mýlit. Ačkoli nemáme ve zvyku velebit své strážce práva, Hollywood je nám stále blíž a slavné hrdiny, i když v menším měřítku, máme i zde. A tak může Divadlo Ungelt bez rozpaků zařadit Huffovu hru na repertoár, protože ji režisér Janusz Klimsza nazkoušel s Richardem Krajčem a Davidem Švehlíkem, kteří diváky jistě přilákají. A pokud se podaří přece jen příběh trochu přiblížit našemu prostředí, ve spojení s jejich talentem se jistě bude na co dívat.
Divadlo Ungelt (Malá Štupartská 1, Praha 1), premiéra v pátek 2. 11. v 19. 00, první repríza v úterý 6. 11. ve stejný čas.
Pražský divadelní festival německého jazyka
Doby, kdy se říkalo, že německé divadlo je jen nahota a krev jsou snad ty tam. Obnažení herci potřísnění červenou barvou se nezřídka svíjejí už i na českých jevištích. To, co bylo dříve provokativní u našich sousedů, dnes provokuje nás. A protože jsou Němci v divadle vždy o krůček napřed, má velký význam Pražský divadelní festival německého jazyka, který každoročně vozí do Prahy ty nejlepší čerstvé inscenace německých divadel.
Nejinak tomu bude i letos, kdy k divadelním zážitkům přibude ještě videoinstalace Matse Stauba nazvaná Svátky. Ten mnoha lidem položil otázky, na něž lze odpovědět pouze číslem, takže všichni zachycení neúnavně dumají a vypočítávají - kolik poznali za poslední rok lidí, kolik mají přátel... Především jde o proces rozvzpomínání, který vůbec není jednoduchý.
Stěžejní část festivalu však přece jen tvoří divadlo. A hned první den se představí jeden z nejznámějších současných tvůrců Německa Rainer Werner Fassbinder; jeho hru Hořké slzy Petry von Kantové, která se objevila na repertoáru Divadla Komedie, v působivé scénografii zahraje mnichovská scéna.
Festival letos ovšem nezapomíná ani na děti, jimž lucemburské divadlo předvede trochu netradiční Červenou karkulku. Jejich rodičům pak rozhodně stojí za pozornost další návštěva Stefana Kaminského, který se po roční odmlce vrátí do Prahy se svou originální rozhlasovou hrou, kterou vytváří přímo na jevišti nejrůznějšími efekty. Tentokrát přivezl čtyřdílné zpracování Wagnerova libreta Prsten Nibelungův. Kromě něj dále na festivalu zahraje soubor Theater Liechtenstein nebo vídeňský Burgtheater.
Pražský divadelní festival německého jazyka (různá místa v Praze), od pátku 2. 11. do úterý 13. 11.
Přelet nad loutkářským hnízdem
Ačkoli má loutkové divadlo předlouhou tradici a poskytuje veliký prostor kreativní tvorbě, stále více je odsouváno kamsi na okraj divadelní praxe a spojováno výhradně s dětským divákem. Rozhodně by ale nemělo být opomíjeno, protože nabízí úplně jiné možnosti, které samotný herec leckdy nemá, a rozvíjí představivost nejen dětí.
To si uvědomuje řada spolků, které se snaží v České republice tradici loutkových představení zachovat. Většinou se, snad pro nedůvěru veřejnosti, opravdu jedná o představení pro děti, ovšem v repertoáru velkého počtu společností existuje i nemálo výjimek. Už od devadesátých let se takové soubory sjíždějí na přehlídku Přelet nad loutkářským hnízdem, aby do své tvorby zasvětily diváky všech věkových kategorií.
Převážná část programu letošního ročníku festivalu se bude konat v divadle Minor, které se loutkovým divadlem zaobírá po celý rok. O slavnostní zahájení se ovšem postará Divadlo Spejbla a Hurvínka, jež na své domovské scéně zahraje představení pro dospělé diváky o vynálezech, které měly člověku ulehčit život a nakonec mu ho zkomplikovaly. Děti i jejich rodiče pak rozhodně potěší například Bažantova loutkářská družina z Poniklé, která do Prahy přiveze originální pojetí Fausta - jehož příběh se kompletně odehraje jako stínohra - nebo Teátr Víti Marčíka s Komenského klasikou Labyrint světa.
Originální přístup k loutce zaujímají Hana Voříšková a Matěj Pospíšil, kteří tvoří takzvané hliněné divadlo, kdy jsou postavičky a jejich příběhy modelovány přímo na jevišti. A na festivalu nemůže chybět ani Divadlo DNO, jež alternativní a loutkové divadlo pro dospělé tvoří už řadu let, a spousta dalších souborů s pohádkami pro nejmenší i větší děti.
Divadlo Minor (Vodičkova 6, Praha 1), od pátku 2. 11. do neděle 4. 11.