Praha - Výtvarník David Černý v pražské Meet Factory představil sousoší SVOBODA. V setmělém prašném prostoru galerie Kostka jsou nainstalována čtyři otáčející se černá lidská torza, která se při pohybu odírají o zem.
Podle autora je výstava určena třeba sebevrahům. Ve smíchovském centru pro současné umění si mohou zájemci instalaci prohlédnout do 18. září. "Za SVOBODU - i za svobodu provokovat se platí. Nejdříve je potřeba ji získat, pak udržet a nakonec s ní dokázat smysluplně naložit. Instalace SVOBODA je pro mne signálem, že autor, vědom si svého dosahu, se snaží právě o to poslední a nejtěžší," popsal výstavu kurátor Dušan Zahoranský.
Hluk, který vydávají sochy drhnoucí o podlahu, je slyšet už na schodech galerie. Návštěvník se po vstupu musí chvíli rozkoukávat, protože v galerii je zakryté okno a místnost je plná zvířeného prachu. Jedné skrčené postavě už při vernisáži odpadla ruka.
"Je to taková výstava pro lidi, kteří chtějí spáchat sebevraždu a už jsou opravdu rozhodnutí, že jedou na ten most, tak kdyby náhodou, tak to můžou střihnout přes tu výstavu," řekl sám Černý.
Objekt bude vystaven do 18. září, součástí doprovodného programu je i cyklojízda po nejslavnějších Černého instalacích v hlavním městě. Vyjížďka po "Černé Praze" startuje 8. září u žižkovské televizní věže, po níž lezou Černého postavy miminek. Pokračuje se na Václavské náměstí, kde je u stropu pasáže Lucerna jeho socha svatého Václava sedícího na břiše mrtvého koně. Na Kampě pak budou moci cyklisté obdivovat čůrající fontánu, jízda končí v Meet Factory.
Smíchovské centrum pro současné umění Meet Factory spoluzakládal právě Černý. "Kulturní továrna" vznikla před čtyřmi lety v bývalé administrativní budově Českých drah na Smíchově, slouží především výtvarnému umění, poskytuje rezidenční prostory zahraničním umělcům.
Černý se v poslední době proslavil především kontroverzní plastikou Entropa, kterou na zakázku českého předsednictví v roce 2009 instaloval v bruselském sídle Rady EU. Prvním dílem, které vzbudilo větší veřejnou pozornost, se stala plastika trabantu na nohách symbolizující exodus východních Němců přes západoněmecké velvyslanectví v Praze.
V roce 1991 Černý přemaloval na Smíchově sovětský tank z druhé světové války na růžovo. Mezi jeho další známé práce patří obrovské pistole či objekt zpodobňující spoutaného Saddáma Husajna v akváriu, kterým parafrázoval slavné dílo Damiena Hirsta. Černý je držitelem prestižní Ceny Jindřicha Chalupeckého pro mladé umělce.