Co pojí Václava Havla s Jamesem Bondem

Jan Šprincl
20. 2. 2007 0:00
Praha - Z Národního divadla si pro novou hru Toma Stopparda Rock´n´roll dojeli přímo na její světovou premiéru do Londýna.

Hlas národovce asi hned dodá: A přivezli ji zpátky domů! Tom Stoppard se totiž před sedmdesáti lety narodil ve Zlíně jako Tomáš Strausser a jeho text konfrontuje marxismus v ideálech, jak si ho v Londýně představuje učitel Max, s tuhou pražskou praxí.

Ta byla a ve Stoppardově textu je dost strašlivější než všechna učení: soudy s Ivanem Jirousem, kapelou The Plastic People of the Universe, signatáři Charty 77 i Václavem Havlem ukazují pravou tvář diktatury proletariátu.

Foto: ND/Bohdan Holomníček a Eva Hrubá

Rock´n´roll měl za pozornosti londýnského tisku premiéru loni v červnu v Royal Court Theatre, kde se sešli Václav Havel s Mickem Jaggerem z Rolling Stones i bývalý generální tajemník NATO George Robertson s kapelníkem Plastiků Vratislavem Brabencem.

Musel to být veselý večírek a že hra o podivných individuích hrajících ještě divnější hudbu může fungovat i za kanálem, dokládá nedělní ocenění Rufuse Sewella. Za titulní roli Jana v Rock´n´rollu získal prestižní divadelní Cenu Laurence Oliviera.

Pražská premiéra hry se za účasti autora uskuteční ve čtvrtek. Režisérem českého Rock´n´rollu je Ivan Rajmont, který do role marxisty Maxe obsadil Aloise Švehlíka; jeho žáka Jana, vystřízlivělého z levicových ideálů, hraje David Prachař. Na jevišti historické budovy se také uvedou Miluše Šplechtová, Lucie Žáčková, Jan Hartl, Petra Špalková nebo Ondřej Pavelka.

Foto: ND/Bohdan Holomníček a Eva Hrubá

"Jsou to dvě a čtvrt hodiny polemiky," říká k Stoppardově převážně monologickému textu Rajmont, který do inscenace obsadil i kapelu The Plastic People of the Universe. "Lidi alespoň budou vidět a slyšet, o čem se mluví - chci, aby diváci Plastiky znali," dodává. Kmotři českého undergroundu představení zahájí (začnou pravidelně hrát už v 18:45), vystoupí v něm a nakonec ho i zakončí.

Rock´n´roll je textem, který v sobě nese veškerou podobu Stoppardova psaní: intelektuální hody okořeněné břitkým humorem, pro tentokrát zasazené do českých reálií. "V Anglii to fungovalo," vzpomíná na londýnskou premiéru Rajmont, "protože text je obecný - a my teď hlavně inscenujeme hru, která inteligentně reflektuje naše reálie."

Zatímco Max setrvává v Anglii na marxistických zásadách a je spokojeným salonním levičákem žijícím s manželkou, která je odbornicí na básnířku Sapfó, Jan musí se socialistickým zřízením bojovat dennodenně. Znamená to, že oblíbené rockové desky jsou pro něj nedostatkové zboží a svobodný názor luxusem. Jak autor v závěru hry, kdy se společně s Rolling Stones ocitneme na Stahově, trpce podotýká, mohlo by ale být i za svobody líp.

"Můj tehdejší zájem a mé nadšení pro československé události je nutné vnímat jako součást širšího nadšení, které dnes vidím jako poněkud optimistické a naivní - že snad pád sovětského komunismu přinese jakýsi zlatý věk. To se nestalo," říká Stoppard v rozhovoru pro pražské Národní divadlo.

Foto: ND/Bohdan Holomíček a Eva Hrubá

Na jeho jevišti se po krátké době hra slavného britského dramatika objevuje už podruhé: na repertoáru je nyní už "inteligentní detektivní komedie" Arkádie. Stoppard se hraje i jinde, Ypsilonka ještě nedávno uváděla paradivadelní text Pravý inspektor Hound, ale nejznámějším textem zůstává Rosencrantz a Guildenstern jsou mrtví z roku 1967: pro ni Stoppard domyslel příběh dvou postav ze Shakespearova Hamleta.

A ta spojitost Václava Havla s Jamesem Bondem slibovaná v titulku? Ano, ale skandál se nekoná. Stoppard, blízký Havlův přítel, je znám i coby filmový scénárista. S Terry Gilliamem napsal Brazil, za Zamilovaného Shakespeara dostal Oscara a podle Daily Mail spolupracuje na novém Jamesi Bondovi... A i za svobodu, která autorovi dovoluje umělecké veleskoky, divadelní Rock´n´roll bojuje.

 

Právě se děje

Další zprávy