Intelektuální nic v Národním divadle

Jan Šprincl
6. 5. 2006 0:00
Recenze - V pražském Národním divadle se hraje inscenace Arkádie. Obsahem publiku vzdálená, formou připomíná televizní produkci.

Dramaturgie první scény se rozhodla pro třináct let starou "inteligentní detektivní" komedii Arkádie britského dramatika s českými kořeny Toma Stopparda. Divák v hledišti Stavovského divadla tak s jeho textem pocítí tříhodinové intelektuální vzrušení, radost ze slovních gagů a s chutí si připomene tváře populárních herců.

To vše ale poletuje v naprostém vzduchoprázdnu bez ohledu na to, že za necelý měsíc půjdou Češi k volbám. Jak by se z odkazu inscenace Radovana Lipuse mohlo zdát, naším největším problémem dnes je, že klademe důraz na kariéru a zapomínáme na skutečnou lásku. Asi jsme šťastní lidé.

David Matásek a Petra Špalková v inscenaci Arkádie
David Matásek a Petra Špalková v inscenaci Arkádie | Foto: Aktuálně.cz

Příběh se odehrává v majestátním domě na středoanglickém venkově ve dvou časových rovinách. První z roku 1809 vypráví o vztahu třináctileté Thomasiny (Magdaléna Borová s ní získala první velkou roli v ND) a jejího učitele Septima Hodge (Jan Dolanský). Předmětem výuky není jen matematika či literatura, ale i životní nástrahy.

Septimus má k tomu jako sukničkář dobrou průpravu a jeho hlavním cílem je bez škrábnutí vyváznout z milostných eskapád. Jeho žákyně mezitím matematickou metodou snaží najít vzorec fyzikálních úkazů a přírodních zákonů, tedy logaritmus "na všechno".

O necelých dvě stě let později se v tomtéž domě snaží cynický akademik Bernard Nightingale v podání Davida Matáska objevit nové souvislosti ze života básníka George Gordon Byrona, zatímco spisovatelka Hana Jarvisová (Petra Špalková) částečně stojící po jeho boku objevuje sílu Thomasinina výpočtu

Michal Slaný a Jan Dolanský v inscenaci Arkádie
Michal Slaný a Jan Dolanský v inscenaci Arkádie | Foto: Národní divadlo - Martin Špelda

Ve stylu knih Umberta Eca či jeho epigona Dana Browna hra proplétá realitu s fikcí, přibližuje divákovi dílo lorda Byrona tak, že ho i vzdělává současně s hrdiny s přítomné časové roviny. Je v tom něco z Návštěvníků, kteří pátrali po sešitu Adama Bernaua, i z filozofické esejistiky Jména růže. Síla Arkádie není v jejím příběhu, ale v espritu, oné intelektuální a ekvilibristické hostině, jejíž krásu si ovšem vychutná jen kontextu znalý Anglosas.

Sledování oživlé literatury či artového televizního kanálu podporuje statická scéna Petra Matáska, který do centrálního prostoru pokoje umístil dlouhý stůl se čtyřmi židlemi tak, že herci kolem něj chodí sem a tam, občas se opřou, jindy si sednou nebo úplně vyběhnou ze scény dveřmi v zadní části jeviště.

Mdlá je hlavně Lipusova režie; světelný park a hudební doprovod jí slouží jen jako předěly mezi jevištními obrazy a jediným nápadem je mechanická hračka, želva představující živého tvora. Nenajdeme tu jediný symbol či metaforu, které by přesahovaly text a vysvětlily důvod jeho uvedení. Že je to dobře napsaná hra, nestačí.

Závěrečná scéna inscenace Arkádie
Závěrečná scéna inscenace Arkádie | Foto: Národní divadlo - Matrin Špelda

Z tohoto druhu "hereckého" divadla nicméně ansámbl vyšel se ctí. Herci v první polovině premiérového představení sice plně nevnímali sílu slova (Arkádie jich má neskutečně mnoho), ale ve druhé části už se ve svých postavách bezpečně usadili a asi se nejvíc přiblížili břitké a formálně propracované komedii, místy až sitcomu. Jenže podvečerní sitcom k pobavení diváků po pracovním dni umí televize lépe, takže proč ho uvádět na divadle. Natož Národním. 

Národní divadlo Praha - Tom Stoppard: Arkádie. Překlad Jaroslav Kořán, režie Radovan Lipus, scéna Petr Matásek, kostýmy Eva Kotková, hudba Pavel Helebrand, dramaturgie Jan Hančil. Premiéra 4. května 2006 ve Stavovském divadle.

 

Právě se děje

před 16 minutami

Schodek rozpočtu letos může stoupnout nad 400 miliard korun

Schodek státního rozpočtu letos vzroste podle předsedkyně Národní rozpočtové rady Evy Zamrazilové minimálně na 400 miliard korun ze schválených 320 miliard Kč. Uvedla to v pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Ekonomka a členka iniciativy KoroNERV-20 Helena Horská s tím souhlasila, ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) to nevyloučila. Nová výše rozpočtového schodku s ohledem na dopady daňového balíčku bude podle ní stanoven koncem února nebo počátkem března.

"Nevím, řeknu to na přelomu února a března. Nemohu to vyloučit," uvedla v pořadu ČT Schillerová k možnosti, že se schodek vyšplhá nad 400 miliard korun. Podle ministryně financí ale nelze do rozpočtu pouze prostě započítat dopady daňového balíčku. Podle prosincového odhadu ministerstva financí by měl balíček snížit příjmy veřejných rozpočtů o 98,7 miliardy korun, z toho příjmy státního rozpočtu o 87,5 miliardy korun. Ministryně dnes však mluvila o dopadu 65 miliard korun na státní rozpočet

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

U břehů Turecka se potopila ruská nákladní loď, záchranáři se snaží pomoci asi 15 členům posádky

U tureckého pobřeží Černého moře se potopila ruská nákladní loď. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na turecká státní média. Záchranáři se nyní snaží pomoci asi 15 členům posádky, kteří uvízli na moři v trojici záchranných člunů.

Loď určená pro přepravu sypkého nákladu se potopila u pobřeží regionu Inkumu. Oběti na životech zatím nejsou hlášené a příčina neštěstí není jasná.

Guvernér turecké provincie Bartin Sinan Güner uvedl, že na záchraně námořníků se pracuje, počasí je však velmi špatné. V oblasti silně prší a sněží a fouká silný vítr.

Zdroj: ČTK
Další zprávy