Přehlídka nazvaná Civilizovaná žena: Ideál i paradox prvorepublikové vizuální kultury se koná v Místodržitelském paláci, potrvá do 10. července příštího roku. Kromě mediálního obrazu zachycuje také dobovou realitu zejména žen z nižších vrstev, která se ideálu často vzdalovala.
Pořadatelé v úvodu připomínají dvě akce, které se v Brně konaly na přelomu 20. a 30. let minulého století. Tou první byla přehlídka nazvaná Civilisovaná žena: Jak se má kultivovaná žena oblékati, tou druhou rozsáhlejší Výstava moderní ženy v Pisárkách.
Další oddíly pak sledují například dobové módní trendy, ženský sport nebo vztah žen k technologiím od automobilů po tovární stroje. Závěr je věnován domácnosti a povinnostem, ze kterých ženy nevyvázala ani prvorepubliková emancipace.
"Koláže z dobových materiálů, ale i ze stránek periodik a pohyblivých obrazů nejrůznějších typů podtrhují paradoxy konstrukce ženské figury: na jedné straně emancipované, moderní, sportovní a společenské, na straně druhé však výrazně normalizované, podřízené nejrůznějším představám o správném vzhledu a správné ženské roli, jež přetrvávají dodnes," shrnuje kurátorka Kateřina Svatoňová.
Podle její kolegyně Martiny Pachmanové bylo brněnské prostředí za první republiky poměrně moderní a otevřené emancipačním snahám. "A rozhodně zde více než v hlavním městě docházelo k dialogu mezi představiteli levicové avantgardy a ženskými organizacemi, které byly spíše středostavovské a liberálně orientované," doplňuje.
S 21. stoletím propojují výstavu nejen některá dosud platná témata, ale také práce současných umělců a umělkyň. Autorkou hlavního videa je Milena Dopitová, historický materiál přetvářeli fotograf Ondřej Přibyl a módní designérka Alice Klouzková.
Koncept moderní nebo "civilizované" ženy se ve stejné době objevil také jinde v Evropě. V německy mluvících oblastech se vžil pojem "Neue Frau", ve Francii "la femme nouvelle" a v anglosaském světě "modern woman".
České adjektivum "civilizovaná" má nicméně specifický význam, upozorňují pořadatelé. "Nejenže odkazuje k modernistické doktríně pokroku, ale akcentuje rovněž řád, racionalitu, uniformitu a disciplínu, jimiž se měl nový věk zásadně odlišit od všeho necivilizovaného, nekultivovaného, přírodního a neukázněného," uvádí Moravská galerie.
Přesto se civilizovaná či nová žena postupně stala důležitým emblémem nově založeného Československa. I prostřednictvím tohoto obrazu se první republika prezentovala jako stát moderní, pokrokový a demokratický, doplňují organizátoři.
Výstavu v Místodržitelském paláci doprovází stejnojmenná kniha od kurátorky Pachmanové. Je výsledkem několikaletého bádání a vznikla za spolupráce Kateřiny Svatoňové a Libuše Heczkové, literární historičky z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.