Výstava Bornové spojuje podmořský svět s děsivými autoportréty a Rilkeho milenkami

Výstava Bornové spojuje podmořský svět s děsivými autoportréty a Rilkeho milenkami
Snímek z výstavy Šílenství je stráž noci.
Erika Bornová: Rostliny, 2019, olejový pastel na papíře.
Snímek z výstavy Šílenství je stráž noci.
Erika Bornová: Vodní bytosti, 2020, akryl a olejový pastel na papíře.
Foto: Galerie hlavního města Prahy
Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
27. 9. 2021 17:42
Umělkyně Erika Bornová posílá diváky své výstavy na dno oceánu a ještě jim propůjčuje mikroskopické vidění. Podivuhodné tvary a barvy hydrogamních rostlin, trubýšů, hlavonožců, žahavců či korýšů zpodobňuje na velkoformátových, až sedmimetrových obrazech.

Výstava nazvaná Šílenství je stráž noci se koná do konce října v pražském Colloredo-Mansfeldském paláci. Vedle podmořského světa představuje ještě kolekci expresivních autoportrétů a dvě sochařské instalace zobrazující milostné vztahy několika kulturních osobností konce 19. století.

Na tmavém podkladu evokujícím mořskou hlubinu šestapadesátiletá Bornová zachycuje pestrobarevné organické hemžení se zaujetím, jež se nenechává svazovat viditelnou realitou. I když, jak řekla v podcastu Petra Viziny, je členkou fanklubu britského přírodovědce sira Davida Attenborougha.

Díky němu začala podmořský mikrosvět zkoumat, zároveň si ale v obrazech hodně vymýšlí. Vzrušující kombinace zasvěcenosti a imaginace si všímá i kurátorka výstavy Martina Pachmanová. „Jakkoli Erika Bornová nezastírá svou fascinaci nevídanou přírodní ornamentalikou, stejně jako zázračnými schopnostmi některých vodních tvorů - například mořských slimáků, kteří díky autoregeneraci mohou oddělit hlavu od těla a vypěstoval na ní tělo nové -, jde jí o více než formu a rozhodně ne o naturalistickou ilustraci,“ píše v katalogu.

Je v tom nadšení z přírody, které ale překračuje biologii. Tvary i barvy si Bornová domýšlí a doplňuje inspirací z jiných zdrojů. Žížalovité organismy někdy připomínají například folklorní výšivky. Výtvarnice maluje olejovými pastely, jejichž charakteristická „chlupatá“ stopa se podobá vyšívací bavlnce.

Bohaté šlechtičny

Název výstavy Šílenství je stráž noci odkazuje k verši z básnického triptychu Kniha hodinek Rainera Marii Rilkeho, který Bornovou taktéž fascinuje. Vytvořila instalaci nazvanou Rilke a jeho ženy, sestávající z portrétu rakouského básníka přelomu 19. a 20. století a sedmi zámožných žen, jež byly často výrazně starší a měly šlechtický původ. Rilkeho obdivovaly, hmotně jej zajišťovaly a také byly jeho milenkami.

Z literáta, kterého kurátorka označuje za „estéta, nevyrovnaného samotáře, neurotika, svůdce i exaltovaného básníka“, Bornová ztvárnila otisk tváře přízračně vystupující z překližky. Je to poněkud děsivý, téměř bezbarvý reliéf s prázdnýma očima. Působí dynamicky, na rozdíl od portrétů milenek, které evokují podobizny z medailonků, jaké se v minulosti nosily jako přívěšky v záňadří.

Erika Bornová: Rainer Maria Rilke, 2018, polyuretan, akryl a písek na dřevě.
Erika Bornová: Rainer Maria Rilke, 2018, polyuretan, akryl a písek na dřevě. | Foto: Galerie hlavního města Prahy

Na výstavě jsou také zavěšeny a lehce se pohybují v průvanu. Černobílé tváře Rilkeho žen autorka namalovala na tlustý karton, do akrylových barev přimíchala také písek.

Podle kurátorky rozehrává Bornová, jež je horlivou čtenářkou Rilkeho poezie, „imaginární představení pojednávající o milostných vztazích plných vášně, dramat, obětí i intrik“. To se podle Pachmanové netýká jen instalace Rilke a jeho ženy, ale také sousoší nazvaného Alma a její muži.

To je pro změnu věnované Almě Mahlerové, múze umělců i spisovatelů a také nadané skladatelce, jež mimo jiné zkomponovala písně na Rilkeho básně.

Ve středu sousoší je Alma otočená zády k mužům, kteří prošli jejím životem. Bornová vybrala čtyři: skladatele Gustava Mahlera, malíře Oskara Kokoschku, spisovatele Franze Werfela a architekta Waltera Gropia. Kromě Kokoschky byli všichni v určitou dobu jejími manžely, porodila jim čtyři děti.

„Postavy ‚geniálních‘ mužů, vytvořené z tvrzené polyuretanové pěny a zmenšené do velikosti a podoby hracích panenek, bez atributů své 'velikosti' a v nahotě, působí groteskně a ostře kontrastují s přísností gigantické ženské polopostavy, jejíž matronovitou nahotu skrývají splývající vlasy,“ vystihuje dílo kurátorka.

Ve středu sousoší je Alma otočená zády k mužům, kteří prošli jejím životem.
Ve středu sousoší je Alma otočená zády k mužům, kteří prošli jejím životem. | Foto: Tomáš Souček

Ranní pohled do zrcadla

Poslední část výstavy tvoří soubor autoportrétů. Je jich přes šedesát a jde o výběr rychlých, divoce barevných podobizen z ánfasu. Akrylové malby na papíru visí na provázcích natažených přes celou místnost jako špinavé prádlo. Působí trochu depresivně, jako autoterapie psychotické, malířsky poučené pacientky.

Autoportréty skutečně vznikly coby doprovod léčby po úrazu. Bornová si při práci na soše Almy Mahlerové vážně poranila oko a částečně přišla o zrak.

Snímek z výstavy Šílenství je stráž noci.
Snímek z výstavy Šílenství je stráž noci. | Foto: Tomáš Souček

Asi půlroční léčení, kdy zpočátku nebylo jisté, že se oko uzdraví, doprovázela každodenním malováním vlastního obličeje.

Ráno se podívala do zrcadla a zdeformovaný odraz se následně snažila po paměti přenést na papír.

Získala tak téměř deníkový záznam toho, co jí zrakový orgán dovoloval vidět. Mozaika proměnlivých portrétů jedné tváře ale zároveň vypovídá o nestálosti lidské identity nebo různorodosti pohledů na jednoho člověka.

„Ta totální deformace viděného byla zajímavá. Nelituju toho období, ale jsem ráda, že je za mnou,“ řekla Bornová v podcastu Petra Viziny.

Výstava

Erika Bornová: Šílenství je stráž noci
(Pořádá Galerie hlavního města Prahy)
Praha, Colloredo-Mansfeldský palác, Praha, výstava potrvá do 31. října.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 minutami

Nejméně šest lidí zahynulo v noci na neděli na jihu evropské části Ruska při srážce autobusu s nákladním autem Kamaz

Dalších 12 lidí utrpělo zranění. Informovala o tom agentura TASS s odvoláním na místní úřady a zdravotnické zdroje.

Tragická nehoda se odehrála po druhé hodině ranní místního času (nedlouho po půlnoci SELČ) u městečka Jaškul v Kalmycké republice, ležící při Kaspickém moři. Autobus Neoplan vezoucí 28 pasažérů se tam čelně srazil s protijedoucím nákladním autem. Příčina kolize zatím není jasná.

Na místě nehody zemřelo pět lidí, později v nemocnici podlehla zraněním jedna z cestujících. Hospitalizováno je nyní sedm zraněných lidí, z toho stav jedné ženy je vážný. Dalších pět osob, které utrpěly lehká a středně vážná zranění, péči nemocnice nepotřebovalo a byly propuštěny do domácího ošetřování, sdělil agentuře TASS republikový ministr zdravotnictví Jurij Kikenov.

před 40 minutami

Muže v lese na Novojičínsku vážně zranil traktor, přimáčkl ho na strom

Letecky čtyřiašedesátiletého muže přepravili do Fakultní nemocnice Ostrava. Novináře o tom v neděli informoval mluvčí záchranné služby Lukáš Humpl. Neštěstí se stalo v obci Spálov. Muž pracoval v lese a traktor ho tam přimáčkl ke stromu. Na místo byla vyslána pozemní i letecká posádka.

"Pacient zůstal při vědomí, utrpěl však život ohrožující poranění. Zasahující lékař při prvotním vyšetření zjistil mnohočetná poranění, a to v oblasti hrudníku, břicha a pánve," uvedl Humpl. Posádky muži na místě poskytly neodkladnou péči a poté byl letecky přepraven do traumatologického centra fakultní nemocnice.

před 50 minutami

Vláda projedná změnu zákona o nakládání s geneticky modifikovanými organismy

Úprava má zahrnout změny vyplývající z evropské směrnice například v souvislosti s ochranou některých údajů žadatelů o oprávnění. Uvádí to materiál, který má ČTK k dispozici. Návrh vládě v pondělí předloží ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Podle materiálu evropská směrnice zavádí dílčí změny ve dvou oblastech. První je forma, v níž se podávají oznámení o způsobech nakládání s geneticky modifikovanými organismy. Jde o zavedení tzv. standardních datových formátů, které mají přispět k efektivnímu zpracování žádostí doručovaných Evropskému úřadu pro bezpečnost potravin, stojí v překládací zprávě.

Další oblastí je podle materiálu ochrana některých údajů, které musí žadatel o oprávnění k nakládání s geneticky modifikovanými organismy uvádět, ale jejich zveřejnění by ho mohlo poškodit v rámci konkurence. Může proto požádat o důvěrné zacházení s těmito informacemi. Nově se místo výčtu informací, které za důvěrné označit nelze, uvádí ty, u nichž je to možné. "Dále se doplňují případy, v nichž lze výjimečně i chráněné údaje zveřejnit," stojí v dokumentu.

před 1 hodinou

Senát na rozdíl od Sněmovny zpřístupní ve čtvrtek své sídlo veřejnosti

Při příležitosti státního svátku, který připomíná vznik samostatného československého státu v roce 1918, si lidé si budu moci prohlédnout Valdštejnský a Kolovratský palác v centru Prahy. Budou ale muset dodržovat protiepidemická opatření. Kancelář Senátu to uvedla na svém webu. Sněmovna na státní svátek 28. října zůstane uzavřena. Důvodem jsou podle informací tiskového odboru zejména pokračující oprava fasád sněmovních budov na Malostranském náměstí i nynější protikoronavirová opatření.

Sídlo Senátu bude otevřeno od 9:00 do 16:00. Ve Valdštejnském paláci si budou moci návštěvníci prohlédnout nejkrásnější historické prostory, mezi něž patří Rytířská síň, Audienční síň nebo Mytologická chodba. Podívat se budou moci také do jednacího sálu, kde dříve byly ustájeni koně vévody Albrechta z Valdštejna a kde nyní senátoři schvalují zákony. V Kolovratském paláci nahlédnou příchozí mimo jiné do Růžového a Zeleného salonku, kde zasedala prvorepubliková vláda.

Další zprávy