Recenze: Mladí kluci si na něj chodí vybít energii. Travis Scott vyprodal O2 arenu

Snímek z vystoupení Travise Scotta.
Snímek z vystoupení Travise Scotta.
Snímek z vystoupení Travise Scotta.
Snímek z vystoupení Travise Scotta. Zobrazit 20 fotografií
Miloš Hroch Miloš Hroch
19. 7. 2024 15:18
Loni v srpnu Řím zaznamenal seismickou aktivitu, když 60 tisíc lidí běsnilo na koncertu Travise Scotta. Třiatřicetiletý raper z amerického Houstonu svou čtvrtou desku Utopia symbolicky představil na antickém sportovišti, Velkém cirku, kde před více než 2000 lety Julius Caesar přihlížel závodům vozatajů.

Jedna skladba z alba, Circus Maximus, je po závodišti pojmenovaná. A stejné jméno nese také Scottovo současné turné, které se tento čtvrtek zastavilo ve vyprodané pražské O2 areně. I ta se celá otřásala: basové linky lidem rozvibrovaly vnitřnosti, do toho šlehaly plameny a beaty přehlušovaly refrény jako balistické rakety. Prvních pár vteřin bylo vždy těžké rozpoznat, jaký právě hraje track. Přímo fyzický zážitek.

Jeden z nejúspěšnějších raperů současnosti, jehož jednotlivé skladby mají na platformě Spotify miliardy přehrání, si libuje v monumentálnosti. V tracku Modern Jam ze současné nahrávky Travis Scott slibuje, že "od*ebe střechu" a spustí zemětřesení. Zároveň ale do textů zařazuje biblické odkazy a oslovuje "stvořitele" - těžko říct, jestli Boha, nebo rapera Kanyeho Westa, který ho v kariéře podporoval a jehož velikášství Scott často připomíná.

Track Modern Jam v Praze odrapoval z "prorockého pahorku". Přitom "skalnatá" scéna na pódiu připomínala aztécké pyramidy - možná malá kompenzace za to, že jeho loňský plánovaný koncert u těch v egyptské Gíze byl zrušen.

Kapacita největší pražské zastřešené O2 areny musela být kvůli rozloze pódia snížena ze 20 tisíc na něco málo přes 14 tisíc lidí. Fronty se před halou tvořily od brzkého rána. Netrpělivě tu vysedávaly hloučky především mladých kluků ve věku od deseti do osmnácti, kteří tvoří nejsilnější fanouškovskou skupinu Travise Scotta. Na jeho pověstné koncerty si chodí "vybít" nahromaděnou energii, někdy to připomíná sportovní utkání a disciplínou je mosh pit, tedy více či méně kontrolované "punkové" běsnění v davu lidí.

Scott posluchačům přezdívá "ragers", přičemž není jasné, proti komu nebo čemu je vztek namířený. Jde spíš o ventilování emocí a sportovní zápas, kdy se na konci rozdají body, probere se taktika v klučičí kabině a jde se domů. Než se ostatně proslavil rapem, snil Travis Scott o kariéře profesionální wrestlera.

Travis Scott pražskou O2 arenu rychle vyprodal.
Travis Scott pražskou O2 arenu rychle vyprodal. | Foto: Gareth Cattermole

Předskakovat mu je nelehký úkol, protože téhle energii se dá těžko vyrovnat. Na současné turné Američan přizval švédského rapera Yung Leana, který s ním spolupracuje a hostuje také na desce Utopia. Typickým fanouškům houstonské hvězdy ale Yung Lean se svým emo rapem připadá příliš jemný a depresivní, jako z jiného vesmíru oproti Scottově vysokooktanovému projevu. Oba mají sice smysl pro experimentování s drogami typu kodein i se zvukem a celkově jsou jaksi "divní", jinak ale reprezentují opačné póly.

Na sociální síti TikTok se šířila týden stará videa z Londýna, kde Scottovi fanoušci při koncertu nadávali právě Yung Leanovi. V Praze odehrál zkrácený pětadvacetiminutový set s největšími hity jako Kyoto nebo Yoshi City, které ho v polovině uplynulé dekády vystřelily ke slávě. Přestože vypadal nepřítomně, publikum na něj slyšelo a reagovalo, hlavně v agresivnějších skladbách jako Hoover s přebasovanými beaty. Potvrdilo se, že sportovní haly k jeho hudbě nesedí.

Následovala nesmyslná hodinová přestávka. Když po půl desáté napochodoval Travis Scott na pódium v lehčí ragbyové výzbroji, v publiku byla cítit netrpělivost. Jeho nástup dokumentovala kamera a cesta chodbami z backstage se promítala na obrazovku v hale. Ani nezačala hrát hudba a v davu začaly dva circle pity, kdy diváci běsnili ve víru do kolečka.

Těžiště koncertu stálo na desce Utopia. Travis Scott ale odbočoval také k průlomové nahrávce Astroworld, která ho roku 2018 katapultovala na špici popkultury, nebo k ještě staršímu albu Rodeo. Držel se víceméně setlistu z předchozích zastávek a rapoval s playbackem, což je u takových vystoupení standard.

Nejvíc fascinující byla práce s lidmi - dav na jeho koncertech představuje pomyslný nástroj, na nějž Travis Scott hraje jako na bicí automat. Váha skákajících těl podporuje beaty, kruhové tance zprostředkovávají choreografii a lidé Scotta poslouchají na slovo jako kazatele.

Na pražkém koncertu nechyběl hit Sicko Mode, který Travis Scott natočil s Drakem. Na YouTube má přes 1,2 miliardy zhlédnutí. Foto: Gareth Cattermole | Video: Epic Records

Nad turné Circus Maximus se vznáší stín tragédie z roku 2021, kdy během jeho vystoupení v Houstonu zemřelo deset lidí v tlačenici a stovky dalších byly zraněny poté, co raper špatně přečetl situaci a nezastavil vystoupení.

Událost vedla k posílení bezpečnostních opatření na koncertech a velké hvězdy od zpěvačky Billie Eilish po kapelu Slipknot dnes neváhají zastavit show při sebemenším náznaku konfliktu, jak napsal deník The Guardian. V pražské O2 areně byl na koncertu Travise Scotta zakázaný prodej tvrdého alkoholu, jak potvrdil mluvčí pořadatelské agentury Live Nation, a vedle ostrahy organizátoři posilnili zdravotnický tým, který rozdával láhve s vodou. Jinak ale k viditelným incidentům nedošlo.

Stejně tak ve vyprodané hale nebylo ani náznakem cítit, že aktuální deska patří ke Scottovým nejslabším a kritika ji strhala. Oproti albu Astroworld, kde za použití studiové ladičky auto-tune posouval hranice psychedelie, novinka působí daleko konzervativněji. Podílelo se na ní tolik hvězd včetně Beyoncé, Kanyeho Westa nebo zpěváka The Weeknda, až si raper počíná spíš jako důmyslný kurátor.

V Praze se obešel bez hostů a bylo obdivuhodné, jak dobře celou show utáhl sám. Návštěvníci se ocitli tak trochu na pódiu s ním. Během jedné chvíle si z publika vytáhl několik mladíků a odskákal s nimi pár tracků; jindy instruoval kameramany v hale, aby zazoomovali na publikum, načež s lidmi komunikoval přes velkoplošnou obrazovku.

Travis Scott v Praze mimo jiné spojil tracky No Bystanders a Fein. Foto: Gareth Cattermole | Video: Ondřej Matějka

Člověk si z koncertu odnášel pocit jako z návštěvy zábavního parku, což je motiv, s nímž Travis Scott vědomě pracuje na Astroworldu - album pojmenoval po dnes již nefunkčním lunaparku Six Flags AstroWorld ve svém rodném Houstonu. Je to pro něj napůl utopický prostor plný atrakcí, které příchozím ukazují věci mimo jejich dosah, něco jako kopie chrámů z antického Říma nebo aztéckých pyramid. Když se tu ukazuje historie, tak jen jako kopie a exotika.

Zábavní parky jsou pro rapera "katedrály konzumu", kde čas běží jinak a nakupuje se o sto šest. Představivost zaměstnávají prázdné symboly a všechno to nějak moc rychle uteče, stejně jako devadesátiminutový koncert Travise Scotta. Zbývá jen smyslové přetížení, zvýšený tep z horské dráhy a pokušení si tu jízdu zopakovat.