Jsem posedlý geometrií, říká sochař Pavel Opočenský. Na výstavě se poprvé představuje jako kreslíř

ČTK ČTK
13. 10. 2017 10:29
Sochař a šperkař Pavel Opočenský se v pražské Ville Pellé poprvé představuje v roli kreslíře. Pastelkami tvořené práce jsou silně ovlivněné geometrií a také prostorem, který nelze okem spatřit. Výstava potrvá do 12. listopadu.
Foto: Archiv Pavla Opočenského / Villa Pellé

Poprvé jako kreslíř se na výstavě v pražské Ville Pellé představuje sochař a šperkař Pavel Opočenský.

Sto velkoformátových kreseb pastelkami vytvořil v posledních třech letech v několika řadách: k principu jádra odkazuje nejpočetnější Nucleus. Cyklus Olympias má lehce erotický podtext a Evoluce se vztahuje k organickému tvarosloví, odvozenému z biologie. 

"Intuitivní kompozice i kombinace barev mohou sice někdy vyvolávat dojem určité naivnosti, ale za každou kresbou stojí až inženýrsky přesně promyšlená stavba, která využívá pečlivě sestrojených šablon i geometrických pomůcek," říká kurátor výstavy Radek Wohlmuth.

Pavel Opočenský tvrdí, že geometrie byla vždycky jeho koníčkem a šla mu. V souvislosti s tímto oborem dokonce používá termín posedlost. 

"Fascinuje mě prostor, který není vidět, to, co je skryté lidskému oku. Moje objekty jsou průhledné a je v nich konečně vidět to, co normálně vidět není," dodal.

Opočenský je sochař, šperkař a designér. V Jablonci a Turnově vystudoval na zlatníka a šperkaře, v roce 1979 emigroval do Německa, později do USA.

Foto: Archiv Pavla Opočenského / Villa Pellé

Po návratu do Čech byl v 90. letech mezi prvními, kdo v Česku tehdy použil nové metody sochařské práce s tvrdým kamenem: řezání, vrtání či broušení diamantovými kotouči. Jeho zřejmě nejznámějším dílem u nás je pomník bratří Čapků na pražském náměstí Míru.

V roce 2004 byl odsouzený k tříletému trestu za pohlavní zneužívání nezletilých dívek. Známá je také jeho causa, kdy podle soudu v nutné obraně bodl skinheada, jenž ohrožoval dvojici lidí. Útočník na následky zranění zemřel.

 

Právě se děje

Další zprávy