Sofiina volba naruby. Ukrajinské povídky Jana Němce se ptají, co je za války normální

Petr A. Bílek Petr A. Bílek
13. 10. 2022 11:57
Nastal čas zvyknout si na svět tak zrychlený, že v něm také umělecká díla vznikají s cílem co nejdřív reflektovat současnost? Renomovaný brněnský spisovatel Jan Němec na nynější Velký knižní čtvrtek vydává povídkovou sbírku Liliputin, která „bez odstupu čerpá z toho, co se dělo během první fáze války na Ukrajině“. Ta začala 24. února.
Jan Němec předsedal Asociaci spisovatelů, od letoška je šéfredaktorem literárního měsíčníku Host.
Jan Němec předsedal Asociaci spisovatelů, od letoška je šéfredaktorem literárního měsíčníku Host. | Foto: Václav Vašků

Jedenačtyřicetiletý Němec, autor zajímavě experimentálních i oceněných próz Dějiny světla a Možnosti milostného románu, od března do června napsal pět povídek. V závěrečné poznámce vysvětluje, že "vznikaly téměř jako přímý přenos - sledoval jsem zprávy, abych zjistil, jak moje povídka skončí".

Nejde o publicistické či reportážní psaní, nýbrž beletrii. Skvěle zkomponovanou, dějově vydatnou, plnou zajímavě načrtnutých a životných protagonistů. Všechny autor líčí poté, co na Ukrajinu vtrhly ruské hordy, byť výsledek je pozoruhodně rozmanitý.

Vstupní text Sabotér navozuje příznačnou noirovou atmosféru i jedno ze základních témat - nemožnost najednou si v hlavě po desetiletích evropského klidu nastavit, jaký že má být normální přístup k válce, kterak o ní přemýšlet a jak se chovat.

Protagonista, úspěšný muž středního věku, se impulzivně vydává do napadené země. Jede luxusním autem, jehož tlačítka jsou dokonale vybavena na situace, jaké mohou řidiče potkat v běžném provozu. Nejsou ale vůbec funkční při cestování místem obleženým vojskem, bombardovaným a plným zoufale prchajících lidí.

Následující povídka Lepidlo sleduje partu ukrajinských postpubertálních výrostků, kteří trávili dny čicháním lepidla, drobnými krádežemi a zevlováním v opuštěných městských sklepích. I je válka vykolejí, když si sklep jako úkryt začnou nárokovat obyvatelé domu. Po mnoha peripetiích se hrdinové vydávají pomstít svým dávným trýznitelům z dětského domova. Také jim válka posouvá vnímání hranice, co lze v extrémní situaci považovat za přijatelné či normální.

Příběh nazvaný Zoe je jednoznačně nejnapínavější: německý pár míří na Ukrajinu pro dceru, kterou si nechal porodit z lůna ukrajinské rodičky. Manželka o to nestála, podle ní se má pokrok projevovat i tím, když břicho s dítětem naroste někomu jinému. V Kyjevě ale Němcům nabídnou hned několik novorozeňat, o nichž tvrdí, že jsou rozhodně jejich dcerou. A na genetické testy ve válce není čas ani podmínky. Protagonisty tak čeká jakási Sofiina volba, jen obrácenou cestou.

Další text se jmenuje Akvárium: v něm skrze sedmnáctiletého mladíka, rozvážejícího nekynuté chleby náklaďákem po obléhaném městě Mariupolu, sledujeme postupný kolaps sítě, která měla místním poskytovat prostor pro přežití.

V závěrečné povídce Labutě se přesouváme do Moskvy za dvojicí žen, partnerek, jež se odhodlávají k symbolickému protestu proti válce. Ten se má odehrát v ruském stylu, tedy baletním vystoupením na Rudém náměstí. Představuje vzpouru proti konvencím, ale zároveň i gesto, jež nemůže změnit skutečnost.

Což bude zároveň osud nové knihy Jana Němce. Byť vznikla jako experiment, pokus o surovou, bezprostřední reakci, nemůže vystoupit z literatury a stát se něčím víc. Liliputina jedna z povídek vstřebala, avšak ruského prezidenta Vladimira Putina nezažene ani všech pět dohromady.

Obal sbírky povídek Liliputin.
Obal sbírky povídek Liliputin. | Foto: Nakladatelství Host

Němcův experiment svědčí o tom, že bezprostřední psaní může mít různé osudy. Lze věřit, že povídka Zoe se bude s gustem a obdivem číst ještě za dvacet let, zatímco Lepidlo či Akvárium zůstanou jen dokladem, co vše se zkoušelo psát, když jsme se vyrovnávali s šokem.

Ty texty jsou výborné tam, kde okolnosti náhle vrhnou nepřipravenou postavu do nepřirozené situace, na kterou nemá reflexy ani vzorce chování. Když se ale spisovatel snaží o pohled zevnitř, očima imaginárních Ukrajinců či Rusů, už se uchyluje k literárním klišé: první erotický zážitek jde ruku v ruce se smrtí, oddanost režimu a slibná kariéra se bortí, jakmile dostanou prostor hormony a kouzlo nezávislosti.

Klíčové téma, tedy otázku, co je normálním chováním ve válečné situaci, nicméně Němec klade velice intenzivně. A to, jak všechny propojil motivem auta, je přímo literární majstrštyk.

Kniha

Jan Němec: Liliputin - Povídky z války
Nakladatelství Host 2022, 168 stran, 399 korun.

 

Právě se děje

Další zprávy