Recenze: Dobrodružný svět Zdeňka Buriana je fascinující monografie, i když nahlíží jen pod povrch

Jarda Konáš
1. 10. 2016 15:20
Dobrodružný svět Zdeňka Buriana, jak zní název nové monografie, spoustu čtenářů nadchne, ale je nutné předem brzdit přehnaná očekávání.
Dobrodružný svět Zdeňka Buriana
Dobrodružný svět Zdeňka Buriana | Foto: Nakladatelství Plus

Není to sice zdokumentované přesně, ale Zdeněk Burian má na kontě podle odhadů okolo deseti tisíc maleb, kreseb, nevydaných ilustrací, o volném díle nemluvě.

Zahrnout takovou práci v jedné knize je vyloučeno a nakladatelství Plus to vzalo rozumně – v nové knize představuje malířovy začátky z konce dvacátých let, kdy jeho dílo bylo spjato především s J. R. Vilímkem a dalšími nakladateli dobrodružné literatury. Dostává se nám tak do ruky monografie mapující jak Burianovo počáteční období, tak dnes pro mnohé zapomenuté prvorepublikové knižní edice.

A právě onen literární podtext je příjemnou nadstavbou celé knihy. Kapitoly nejsou členěny chronologicky, ale podle literárních děl a jejich autorů. Skáčeme tak sice trochu v čase a mezi nakladatelstvími, ale svědomitě až puntičkářsky jsme seznamováni s prvorepublikovou dobrodružnou knižní produkcí. Některá díla (a s nimi Burianovy ilustrace jako v případě Kiplinga) se stala klasikou, jména jiných autorů dnes zaznívají jen na vysokoškolských seminářích nebo po nich šmejdí nadšenci v antikvariátech jako po příjemné kuriozitě.

Stačí pár desítek minut s novou knihou, aby bylo krásně poznat, s jakou pokorou, pečlivou vizí, ale i sebevědomím Burian přistupoval ke své práci. Na jedné straně máme doslovné ilustrace, jejichž účelem bylo dokreslovat kouzlo čtenářova okamžiku, na druhé pak hypnotické obálky beroucí si tu z estetiky art deco, tu ze symbolistické mystiky, které naopak měly zaujmout v knihkupectví oko návštěvníkovo a přimět jej vzít knihu do ruky. Nebo ještě lépe koupit.

Krásně je to vidět u románů R. L. Stevensona. Taková malba k obálce Klubu sebevrahů, to je vyloženě zapomenutý a díky této monografii znovu objevený Burianův klenot.

Na jednu stranu je Dobrodružný svět Zdeňka Buriana fascinující monografie – mapuje období jeho začátků komplexněji než cokoliv dříve. A to nemluvíme o technickém provedení, protože takto kvalitního vydání se Burianovo dílo dočkává poprvé.

Na druhou stranu čtenář trochu smutně vzdychne, když knihu zavře a uvědomí si, že nakoukl sotva pod povrch. Nehledě na to, že Burianovo vrcholné dílo přišlo až o dost později. Nezbývá než si přát, aby nakladatelství Plus v tomto bohulibém počinu pokračovalo, byť je to práce minimálně ještě na několik let.

před 14 minutami

Cenu Františka Kriegla za občanskou statečnost udělila Nadace Charty 77 všem zdravotním sestrám

Cenu Františka Kriegla, která se uděluje za občanskou statečnost či mimořádné zásluhy v boji za lidská práva a demokracii se porota letos rozhodla symbolicky udělit všem zdravotním sestrám. Jejich jménem cenu převezme předsedkyně České asociace sester Martina Šochmanová,.

"Na sestřičkách leží největší tíha té nejobyčejnější drobné práce, potkávání se s těžkými osudy. Svou službu vykonávají neokázale, laskavě a bez ohledu na to, že se samy během pandemie mohly stát obětí covidu-19. Zaslouží si naši úctu i dík," uvedl člen poroty Jaroslav Veis.

Zdroj: Domácí
Aktualizováno před 30 minutami

Německá CDU podpořila jako kandidáta na kancléře Armina Lascheta

Vedení německé vládní Křesťanskodemokratické unie (CDU) dosluhující kancléřky Angely Merkelové jasně podpořilo kandidaturu svého předsedy Armina Lascheta na kancléře v zářijových parlamentních volbách. Na tiskové konferenci to prohlásil generální tajemník CDU Paul Ziemiak, který uvedl, že podpora není konečným rozhodnutím. Postoj CDU totiž pověřuje Lascheta, aby se nyní dohodl s bavorským premiérem a šéfem Křesťanskosociální unie (CSU) Markusem Söderem, kdo z této dvojice nakonec konzervativní unii CDU/CSU do voleb povede. Laschet prohlásil, že se Söderem bude hovořit ještě v pondělí.

Výsledek schůzky vedení CDU ohlásil ještě před tiskovou konferencí hesenský premiér Volker Bouffier. Předsednictvo podle Bouffiera konstatovalo, že předseda strany a premiér Severního Porýní-Vestfálska Laschet je mimořádně vhodný kandidát na kancléřský úřad. "Zároveň jsme ho požádali, aby s Markusem Söderem projednal další postup," řekl Bouffier. CDU by chtěla, aby jasno bylo do týdne.