Kořeny, větve, šlahouny. Výtvarník Epos 257 přinesl do galerie, co našel na starých známých místech

Foto: Trafo Gallery / Epos 257
Hana Slívová ČTK Hana Slívová, ČTK
14. 1. 2018 9:00
Objekty nalezené v městské krajině, jejich fotografie a texty inspirované nálezy i cestami za nimi tvoří výstavu nazvanou Kořeny, větve, šlahouny. V pražské holešovické Trafo Gallery ji připravil výtvarník a významná postava české graffiti scény Epos 257.

Jako dvanáctiletý kluk propadl Epos 257 skateboardingu a následně i graffiti a objevování uzavřených, neprozkoumaných míst. Kromě toho ho ale bavil také skauting.

"Ve skautu je zakořeněné dobrodružství a parta kluků, družina. I graffiti je skupinová záležitost, málokdo maluje sám. Je z principu bezpečnější chodit malovat v partě, víc očí víc vidí. Dodáváte si navzájem kuráž a člověk se taky tolik nebojí a víc se otrká," vzpomínal v loňském rozhovoru pro Aktuálně.cz u příležitosti své výstavy ve Veletržním paláci.

Objevování, dobrodružství a také chuť vyrážet ven mu vydržela dodnes. V pražské Trafo Gallery nyní vystavuje to, co našel a zaznamenal v areálech zkrachovalých továren, nevyužívaných nádražních zákoutích, pozemcích, kde se ještě nezačalo stavět, nebo v zarostlých zahrádkářských koloniích. 

Karlín, Štěrboholy, nákladové nádraží Žižkov nebo třeba Krejcárek - Epos se procházel po místech, s nimiž v minulosti spojil kus života. 

"Za novým Smíchovem, nad ústím Strahovského tunelu v bývalé tiskárně a přilehlých prostorách, se tyčí poslední torza budov, které byly již dlouho opuštěné. Bylo to oblíbený útočiště "džanky" scény, která se sem stahovala do ústraní právě z okolí Novýho Smíchova a Knížecí a která tomu místu začala říkat Kenvelo. Dřív se tu totiž nacházely sklady textilního zboží od Kenvela," poznamenal si Epos k fotce velkého vybydleného stavení. 

"Když sem člověk šel malovat, bylo dobrý bejt obezřetnej, protože to tu bejvalo někdy dost vyhrocený a o hubu."

Historik umění a kurátor výstavy Tomáš Pospiszyl mluví o výtvarníkových cestách jako o pozorování skrytého života.

"Epos interpretuje zdánlivě nezajímavé hromady odpadu, sleduje cykly přírody i městské civilizace, dokumentuje jejich proměny a zamýšlí se nad pravidly jejich spolužití," dodává s tím, že spíš než samotné vystavování nalezelných předmětů je pro autora důležité putování po městské krajině. K výstavě vyjde také tematická knížka s Eposovými fotografiemi. 

Nejznámější kousek: Balíky sena v Praze

Epos 257 vyšel z pražské graffiti scény, je absolventem UMPRUM. Věnuje se intervencím do veřejného prostoru i galerijnímu zprostředkování podobných postupů.

K jeho nejznámějším kouskům patří osm let staré rozestavění balíků sena po Praze nebo prodej výřezů z předvolebních billboardů. Autorsky zarámované portréty politiků Miloše Zemana a Karla Schwarzenberga si jejich nový vlastník pořídil za dva miliony korun.

Jeho práce je ovlivněna zájmem o grafický design a architekturu. Identitu neprozrazuje proto, že často porušuje zákon. Ostatně číslo 257 odkazuje k někdejšímu paragrafu z trestního zákoníku o poškozování cizí věci.

 

Právě se děje

před 48 minutami

Dálnici D8 zavřela ve směru na Prahu hromadná nehoda

Dálnici D8 na Ústecku uzavřela ve směru na Prahu hromadná nehoda na 87. kilometru. Policie bude zřejmě žádat německé kolegy, aby odkláněli dopravu na své území. Informovala o tom krajská mluvčí policie Jana Slámová. K nehodě, která se stala poblíž sjezdu na Petrovice, se zatím nic bližšího neví.

Další zprávy