Praha - Vypadalo téměř jistě, že Petr Zelenka získá letos svůj druhý Křišťálový glóbus. Po nečekaném ocenění Roku ďábla v ročníku 2002 měli nyní jeho Karamazovi naopak pozici favorita, kterou ještě odpoledne posílila novinářská cena FIPRESCI.
Nakonec pro ně ale v sobotu večer „zbylo" pouze Zvláštní uznání hlavní poroty, což Zelenka na pódiu komentoval poněkud zklamaně: „Omlouvám se svým spolupracovníkům, že jsem film nenatočil lépe, abychom dostali medaili."
Mnohem dojatěji hovořil debutující maďarský režisér Attila Gigor, který za svou černou detektivní komedii Pátrání získal rovněž „pouze" zvláštní, nehonorované uznání poroty. Film s patologem v hlavní roli byl velkým favoritem a jeho hrdina oblíbenou figurou Varů.
Křišťálový globus a odměnu 30 tisíc dolarů coby hlavní cenu ale porota udělila druhému velkému favoritovi, dánskému kriminálnímu dramatu natočenému podle skutečných událostí s názvem Ukrutně šťastni.
Cena i pro Passera
Temný, syrový, napínavý, ale zároveň bizarně humorný snímek odehrávající se v zapadlém severském městečku, kde záhadně mizí lidé v místní bažině, svou poetikou připomíná například filmy bratří Coenů.
Následovníka loňského vítěze, islandských Severních blat, uvidí i čeští diváci: premiéru je naplánována na 23. října.
Čtěte také: Film Ukrutně šťastni nabízí Kafku z Dánska Hlavním favoritem cen jsou Karamazovi Mádl: Popelnice tedy rozhodně nevybírám Issová: Jsem nervózní jako před prvním rande |
Glóbus režisérovi Henriku Rubenu Genzovi předal šéf hlavní poroty, česko-americký režisér Ivan Passer, který krátce předtím převzal ocenění za přínos světové kinematografii. Ukrutně šťastni je Genzův druhý celovečerní film, karlovarský festival před třemi lety uvedl už jeho debut Číňan, který se později hrál i v české distribuci.
Zvláštní cenu poroty a odměnu 20 tisíc dolarů získal outsider soutěže, indonéské psychologické drama Fotograf režisérky Nan T. Achnasové. O snímku se těsně před udílením v kuloárech vůbec nemluvilo, byl ostatně promítán až poslední den soutěže.
Ve festivalovém deníku si u kritiků nevedl příliš dobře. Nicméně odpoledne, krátce před hlavním ceremoniálem, získal cenu ekumenické poroty, která vyzdvihla jeho humanistické poselství o schopnosti odpouštět.
Cenu za režii pak vcelku očekávatelně dostal ruský režisér Alexej Učitěl za svůj film Zajatec z rusko-čečenské války, v němž je mimo jiné řada realizačně náročných akčních scén.
Zaskočený Mádl
Oproti Karamazovým nečekaně zazářil druhý český snímek v soutěži, psychologické drama Děti noci režisérky Michaely Pavlátové a scenáristky Ireny Hejdové. Vyhrál totiž obě herecké ceny.
O ocenění Marthy Issové se šuškalo déle a dalo se očekávat, protože v soutěži nebyly žádné další filmy s výraznými ženskými rolemi. Ovšem vítězství Jiřího Mádla mezi mužskými herci překvapilo i jeho samotného. „Ani nevím, co mám říct, ještě nejsem zvyklý žádná ocenění dostávat," prohlásil zaskočeně na pódiu.
Mezi dlouhometrážními dokumentárními filmy zvítězil podle slov předsedy poroty Jorgena Letha naprosto jednoznačně snímek Muž na laně od Jamese Marshe, jenž byl označen za jednoho z vůbec nejlepších filmařů současnosti.
Čtěte také: Speciál - vše o Karlových Varech
Nejlepším krátkometrážním dokumentem se stal Ztracený svět maďarského režiséra Guyly Nemese, který překvapil při děkovné řeči svou plynou češtinou, již se naučil za studií na FAMU.
Zvláštní uznání mezi dokumentárními filmy získal americký titul Větší, silnější, rychlejší režiséra Christophera Bella vykreslující steroidovou mánii USA.
V poslední soutěžní sekci Na východ od západu ocenila porota kazašský snímek Tulpan režiséra Sergeje Dvorcevoje; zvláštní uznání pak dostal bulharský film Šičky od Ljudmila Todorova.
Sobotní ceremoniál opět potvrdil, že karlovarský festival oceňuje především postmoderní hříčky a tradičně laděné humanistické filmy, čímž se liší od prestižnějších a umělecky vyhraněnějších akcí v Cannes, Benátkách či Berlíně, kde vládne spíše radikální modernistická estetika.
Saruman mocně chválil Vary
Největší hvězdou večera byl šestaosmdesátiletý britský herec Christopher Lee, který zpatra přednesl emotivní projev, v němž s největší a vícekrát zdůrazňovanou vážností označil karlovarský festival za nejlepší přehlídku, na níž za více než šedesátiletou kariéru byl.
Lee dostal od šéfa festivalu Jiřího Bartošky Cenu prezidenta, za přínos světové kinematografii byl pak oceněn předseda hlavní poroty režisér Passer, který právě oslavil pětasedmdesátiny. Autor filmu Intimní osvětlení žijící v USA poděkoval za poctu, se kterou "se chce podělit se všemi svými spolupracovníky a všemi přítomnými".
Ceremoniál moderovaný Markem Ebenem stejně jako slavnostní zahájení odstartovali namísto tradiční artisticko taneční show film. Gangsterka s živými herci, figurkami a modly aut o ukradené festivalové ceně se přímo vysílala na plátno v Thermalu.
Víc než tisícovka lidí ve velkém sále Thermalu viděla i všech pět verzí festivalové znělky, ve které si zahráli slavní držitelé zdejší ceny včetně Dannyho de Vita.
Při zahájení před zaplněným hledištěm převzal cenu za celoživotní dílo Robert De Niro, pokusil se promluvit česky a uvedl českou premiéru satiry Barryho Levinsona Co se vlastně stalo. Zakončení obstaral snímek Mamma Mia! - adaptace muzikálu s písněmi skupiny ABBA.