Vary rozdávají ceny. Hlavním favoritem jsou Karamazovi

Kamil Fila Kamil Fila
12. 7. 2008 17:40
Zelenkův film už dostal cenu od novinářů
Nakonec byli na jevišti skoro všichni.
Nakonec byli na jevišti skoro všichni. | Foto: Ondřej Besperát

Karlovy Vary - Pár minut před závěrečným ceremoniálem, na němž budou udíleny hlavní ceny, na festivalu v Karlových Varech krystalizují favoriti. Z kuloárů mezi novináři i z uniklých informací od hlavní poroty lze vysuzovat, že vcelku jednoznačně vedou Karamazovi Petra Zelenky.

Režisér tu vyhrál v roce 2002 s mystifikačním hraným dokumentem Rok ďábla a letos potvrdil, že se mu ve Varech daří. Už z odpoledního udílení nestatutárních cen si odnesl od poroty mezinárodních novinářů cenu FIPRESCI. "Hodně novinářů už mi drželo palce a hodně mi to pomohlo v mé kariéře," děkoval režisér.

Čtěte také: Kdo dostal nestatutární ceny

Ceny dostaly i další dva filmy z hlavní soutěže, Ukrutně šťastni a Pátrání - a tím dokázaly že tyto tři postmoderně hravá díla jsou jasnými favority hrané soutěže. Naopak jen u ceny ekumenické poroty asi zůstane snímek Fotograf.

Kdo je za Zelenkou

Až kus za Karamazovými existuje skupinka dobře hodnocených filmů, na nichž se víceméně shodnou všichni. A pak černí koně - favoriti jednotlivých porotců, kde záleží na individuálních přesvědčovacích schopnostech dotyčného, zda strhne své kolegy.

MFF Karlovy Vary - festivalový plakát
MFF Karlovy Vary - festivalový plakát | Foto: Aktuálně.cz

Čtěte o soutěžních filmech:
Soutěž nabídla Kafku z Dánska a Sagvana z Itálie
Francouzi řešili kulové a Chorvati se rozhádali
Vary nabídly pokojíček a senegalské voodoo
Filmy pro blahobyné Evropany doma i na výletě
Ve Varech soupeřily zmáčené ruské duše
Soutěžil maďarský patolog a čínští horníci
Proč si Redfordová myslí, že je umělkyně?

V sobotním Festivalovém deníku vyšla rovněž tabulka s hodnocením všech čtrnácti soutěžních filmů od dvanácti kritiků z různých zemí světa - Polska, Indie, Německa, Francie, USA, Ruska, Brazílie, Česka, Íránu, Maďarska, Estonska a Finsko. Touto pestrostí je vcelku zaručena i jakási zprůměrovaná objektivita.

Karamazovi jsou filmovou adaptací inscenace hry Bratři Karamazovi, kterou již osm let uvádí Dejvické divadlo. Tam ji režíroval Lukáš Hlavica.
Karamazovi jsou filmovou adaptací inscenace hry Bratři Karamazovi, kterou již osm let uvádí Dejvické divadlo. Tam ji režíroval Lukáš Hlavica. | Foto: Mateusz Skalski

Na stupnici od jedné do pěti - kde 1 znamená nejhorší a pětka nejlepší bodové hodnocení - mají Karamazovi  skvělých 4, 3  bodu. Nejhůře jej hodnotil kritik z Finska, všichni ostatní udělují vysoké známky. Druhé je ruské drama z Čečenské války Zajatec se 4, 1 body - nejlépe je hodnocené ruským, polským a estonským kritikem, nejhůře českým.

Třetí v žebříčku  je německé drama z kolumbijských slumů Dr. Alemán, které má celkově  3, 6 bodu, nejhůře hodnocené "skoro domácí" brazilskou kritičkou.

Čtěte také: Speciál - vše o Karlových Varech

Z rozhovorů s dalšími novináři a reakcí publika však zatím - kromě Zelenkova filmu - nejlépe vycházejí dánský snímek Ukrutně šťastni a maďarské Pátrání, oba svého druhu žánrové, detektivní kousky s prvky thrilleru či hororu a oba kořeněné velmi černým humorem.

Svými bodovým hodnocením v rozptylu  3, 4 a 3, 3 bodu ve zmiňované festivalové tabulce dvanácti kritiků jsou hned za prvními třemi favority. Nelíbí se především zástupcům zemí třetího světa (Indie a Íránu) a starším kritikům, kteří odsuzují přílišnou míru násilí na plátně.

Nejhorší je kýčovitá Kytara

I druhý český zástupce v soutěži, intimní psychologický snímek Děti noci, se v hodnocení kritiků drží vysoko - má zprůměrovaných 3, 4 bodu, nejhůře ho hodnotí americký kritik z Hollywood Reporteru. Martha Issová v hlavní roli by každopádně mohla získat herecké ocenění, letošní rok totiž - co se týče ženských postav - není příliš výrazný.

Foto: mff kv

Naopak úplně nejhůře dopadla americká Kytara režisérky Amy Redfordové s hodnocením 1, 9 bodu. jen kousek před ní je italská komedie Ranní ptáče dál doskáče (2, 2 bodu) a španělské psychologické drama Záminky (2, 5 bodu).

Při udělování hlavních i nestatutárních cen však mohou překvapit i filmy s hodnocením natolik smíšeným, že zprůměrovaná známka u nich nemá vypovídající hodnotu. Hovoří se hlavně o drásavém psychologickém chorvatském filmu Za sklem, na který mnozí diváci nezvládají dodívat, a také o minimalisticky pojatém sociálním dramatu z Číny nazvaném Šachta.

Foto z filmu: Martha Issová a Jiří Mádl
Foto z filmu: Martha Issová a Jiří Mádl | Foto: Negativ

Udílení cen nestatutárních porot proběhne odpoledne; v hlavním večerním programu pak udílení cen hlavní poroty, dokumentární poroty a poroty sekce Na východ od západu.

Mezi dokumenty se nejvíc napsalo o českém snímku Heleny Třeštíkové René o nenapravitelném recidivistovi a o americkém Větší, rychlejší, silnější o steroidové mánii v USA.

Ruská tematika zabírá

V sekci Na východ od západu jsou favority slovenské drama Muzika od Juraje Nvoty a kazašské drama Tulpan Sergeje Dvorcevoje. Šance má i Vladimír Michálek s adaptací knihy Emila Hakla O rodičích a dětech. Špatná pověst se naopak šíří okolo naivně natočeného ruského filmu Křemen.

Mořská víla (Rusalka)
Mořská víla (Rusalka) | Foto: MFF KV

V diváckém hodnocení, jež organizuje hlavní mediální partner festivalu deník Právo, se z celého festivalu - nikoli tedy jen hlavní soutěže - drží ruské soudní drama slavného režiséra Nikity Michalkova nazvané 12, jež je variací na klasický snímek Dvanáct rozhněvaných mužů zasazenou do reálií rusko-čečenské války.

Rusko a ruská tematika obecně letos zabírá. Hitem festivalu jsou kromě Karamazových, Zajatce a 12 i magická a rozverná Rusalka zaškatulkovaná jako „drsnější Amélie z Montmartru", která dostala od České televize cenu Nezávislá kamera.   

Za jeden z nejpůsobivějších snímků přehlídky je rovněž považován depresivní a mimořádně násilný Náklad 200 slavného režiséra Alexeje Balabanova.

 

 

 

Právě se děje

Další zprávy