Rozhovor - Svérázný výtvarník a hudební organizátor Jakub Hošek je jedním z mála lidí, kdo do Česka pravidelně dováží současnou progresivní hudbu etablovanou spíš v blogosféře a minoritních indie médiích. Se svou sestrou Anežkou a Štěpánem Bolfem tvoří kolektiv A.M.180, který v Česku pomáhal objevit interprety jako Liars, Dirty Beaches, Final Fantasy, Lower Dens, Xiu Xiu nebo třeba Bill Callahan.
Jedním z vyvrcholení celoročních snah kolektivu je kutnohorský festival Creepy Teepee. Ten odstartoval v roce 2009 jako hudební program k zahájení činnosti Galerie středočeského kraje (GASK), původně jednorázová akce ale přetrvala. Během příprav třetího ročníku však v instituci došlo ke změně ve vedení galerie, festival ztratil její finanční podporu a z nádvoří Jezuitské koleje se musel přestěhovat do nového útočiště v areálu bývalého kutnohorského pivovaru.
Na záměru představovat aktuální hudební tendence se ale nic nezměnilo a ve dnech od čtvrtka 12. do neděle 15. července tak proběhne už čtvrtý ročník Creepy Teepee. Na něm se představí mimo jiné třeba temný folkař King Dude, psychedelici Excepter, punkeři Japanther nebo hlučný art metal Xaddax.
„Naším konceptem je festival bez headlinerů," komentuje Jakub Hošek absenci výraznějšího jména alternativní scény a dodává, že klíčová je kvalita interpretů, nikoliv jejich věhlas.
Podobné heslo je klíčové i pro jednu z dalších aktivit A.M.180 - label AM Discs, který naposledy vydal třeba kompilaci přiloženou k poslednímu číslu časopisu Živel zaměřenou právě na aktuální progresivní hudbu. Stejnou sortu hudebních tipů pak lze čerpat třeba i z blogu labelu All, Everyone, United.
Aktuálně.cz: Na festivalu nemáte žádné velké jméno, naprostá většina jich je poměrně neznámá nejen u nás. Nebojíte se trochu, že kvůli tomu Creepy Teepee bude akcí jen pro pravidelné návštěvníky koncertů A.M.180?
Co je to velký jméno? Průměrný sračky, co se hrají v rádiích? Známý jméno nerovná se kvalitní jméno. Vybíráme ty umělce, který patří ve svém žánru ke špičce, jsou respektovaný významnými blogy, specializovanými indie médii a který nás v neposlední řadě baví. Jednoduše, hlavním kritériem je kvalita. Typově je Creepy něco úplně jiného, než koncert v pražském klubu. Je to letní městská kompaktní přehlídka aktuálních tendencí v hudbě.
A.cz: Dokázal byste jmenovat jeden až dva tipy z programu, které by mohly být vrcholem festivalu?
Excepter, The Terror Pigeon Dance Revolt!, PS I Love You, Japanther, Molly Nilsson, Oupa, Blanck Mass, Pictureplane a zbylých asi 35 jmen, bez pořadí. Creepy Teepee je celek, kde každý účinkující umělec tvoří jednotlivý díl. Naším konceptem je festival bez headlinerů, kde každý účinkující je návštěvník a každý návštěvník zase účinkující - festival bez backstage. Jeho vrcholy přichází se setměním.
A.cz: Společně s prvním ročníkem jste byli nařčeni z toho, že kvůli koncertním aktivitám čerpáte ze státního grantu. Jak to máte s financováním Creepy Teepee letos?
Víme, že někdo něco takovýho říkal. Myšlenka Creepy Teepee byla iniciovaná státní institucí umění GASK, která čerpá ze státních peněz. A to, že akci tohohle tipu zaštítila, nám připadalo v pořádku. Dnes, po čtyřech letech, je Creepy Teepee DIY. Na naše koncertní aktivity mimo Creepy Teepee státní granty nečerpáme, ani jsme nikdy nečerpali.
A.cz: Myslíte, že by stát měl dotovat alternativní kulturu?
Dotovat alternativní kulturu je povinnost státu.
A.cz: Když odpadla záštita GASKu, museli jste se přestěhovat do kutnohorského pivovaru. Je pořádání akce bez institucionární záštity komplikovanější? Jste teď více omezeni rozpočtem?
Je. Bez záštity instituce je o dost komplikovanější sehnat peníze a partnery nebo přimět média, aby o akci psala. Ale dražší kapely nerovná se kvalitnější kapely. Rozpočet na program držíme víceméně pořád stejný od začátku Creepy Teepee.
A.cz: Připadá mi, že hudební scéna i posluchačské návyky jsou v Česku lehce opožděné. Řada velkých zahraničních jmen je u nás stále považována za alternativu. Je složité představovat domácímu posluchači opravdu nemainstreamovou hudbu?
Sakra složitý.
A.cz: Bonus ve svých textech rapuje mimo jiné o tom, že něco jako scéna dnes existuje maximálně na internetu. Tam se všichni plácají po ramenou a chválí aktivity ostatních, reálná situace na koncertech už však bývá trochu jiná. Máte podobný pocit?
Rozdíly mezi virtuální komunitou a tou reálnou existují. Ve virtuálu jsou si všichni jakoby blíž, nejen na umělecký scéně včetně tý hudební. Můžou vzájemně spolupracovat lidi, co by se v životě těžko potkali, napříč kontinentama. Příkladem toho je i náš label AMDiscs. Pro některý projekty je právě Creepy první výzvou vyjít mezi lidi s tvorbou, do tý doby uzavřenou mezi stěny vlastního pokoje. Někdo funguje tak, že současně pravidelně chodí na koncerty, potkává se s lidma. Pro někoho je Creepy právě tou sociální událostí, kvůli který jednou za rok zvedne zadek od kompu.
Creepee Teepee
12. - 15. července, Kutná Hora, areál bývalého pivovaru - U Lorce 1/11
Vystoupí
King Dude, Excepter, PS I Love You, Japanther, Dikolson a mnoho dalších
Vstupenky
Na celý festival na místě 1090 korun
A.cz: Celkově v rámci aktivit pořadatelského kolektivu A.M.180 se snažíte do Čech vozit současnou progresivní hudbu. Kde současná jména objevujete?
Blogy, servery, magazíny, ale u mě osobně je to hlavně skoro dvacet let pohybu na scéně.
A.cz: Studoval jste třeba v Londýně a New Yorku, inspirovala vás nějak tamní „hudební scéna" a koncertní aktivity? Liší se nějak přístup návštěvníků v globálních metropolích oproti Praze?
Inspirace byla důvod mých newyorských a londýnských návštěv. Bez výjezdů ven bych se zbláznil. Společenskej přístup ke kultuře se celkově liší. Větší výběr, funkční trh, životní úroveň atd.
A.cz: V Praze už se dnes taky často kryje několik zajímavých akcí v jeden večer. Je podle vás stále ještě co zlepšovat?
Termín zajímavý je relativní. Potřeba dělat věci líp a líp a bejt o krok napřed nás drží při životě.