Přibude žen na festivalech? Je to důležité, ale řídíme se kvalitou, říká Holušová

Ondřej Horák Ondřej Horák
12. 3. 2020 11:01
Jsou genderově vyvážené programy hudebních festivalů nesplnitelným přáním promotérů a aktivistů, nebo realistickou zárukou rovné šance? Hudební průmysl se mění a s ním také přístup dramaturgů.
Francouzská zpěvačka Zaz na loňských Colours of Ostrava.
Francouzská zpěvačka Zaz na loňských Colours of Ostrava. | Foto: Libor Fojtík

Když slavný britský festival Reading and Leeds zveřejnil obsazení letošního ročníku, na sociálních sítích to zajiskřilo. Nikoliv kvůli precizně vystavěnému programu, nýbrž proto, že v průběhu tří dnů vystoupí jen minimum žen.

Kdybychom z plakátu vymazali všechny muže, z 92 interpretů zbude pouze 20, včetně těch dosud neodtajněných nebo kapel, v nichž účinkuje jen jediná muzikantka. Většina se jich navíc krčí v dolní části, vyhrazené pro divácky i mediálně méně atraktivní sestavy.

Nesmlouvavě na toto zjištění zareagoval Matthew Healy, zpěvák a kytarista anglické indierockové formace The 1975, která bude patřit také k hvězdám letošního královéhradeckého festivalu Rock for People. Oznámil, že jeho kapela už na podobně nerovnoprávně zastoupených akcích příště hrát nebude.

Healy tak přijal výzvu novinářky Laury Snapes z britského deníku Guardian, jež hudebníky požádala, aby svá vystoupení začali podmiňovat závazkem festivalů o zastoupení "určitého procenta (ideálně padesáti procent!) ženských a nonbinárních umělců" na pódiích.

The 1975 mají mnoho koncertů nasmlouvaných dopředu, včetně toho českého, a rušit je nebudou. Jejich agenty ale do budoucna čeká těžší práce. A stejně tak zřejmě všechny, kdo budou chtít The 1975 pozvat na svůj festival.

Kvalita na prvním místě

"O čisté 'boys cluby' určitě nestojíme, nicméně na prvním místě pro nás zůstávají hudební kvality," reaguje Michal Thomes, ředitel Rock for People. Mezi jeho letošními headlinery interpretku nenajdeme, Thomes ale z programu vyzdvihuje kapely The Pretty Reckless, Sophie and the Giants nebo Dream State, v jejichž čele stojí ženy. Jedna vede též pozvané australské avantgardní duo Skynd.

"V některých žánrech těžko lusknete prstem, abyste druhý den měli padesátiprocentní zastoupení žen, především v těch tvrdších," argumentuje Thomes. V tomto ohledu na české scéně za výjimečný úkaz dlouho platí crossoverová kapela Gaia Mesiah, která na Rock for People rovněž vystoupí.

Zpěvačka Marka Rybin (vlevo) a kytaristka Santa Morella, vlastním jménem Kateřina Pelíšková, ze skupiny Gaia Mesiah.
Zpěvačka Marka Rybin (vlevo) a kytaristka Santa Morella, vlastním jménem Kateřina Pelíšková, ze skupiny Gaia Mesiah. | Foto: ČTK

Z českých zpěvaček se návštěvníci mohou těšit na Lenny, jejíž tvorba je o poznání popovější, ani tvrdších poloh se ale neštítí.

Podobně jako Michal Thomes mluví i další pořadatelé, které Aktuálně.cz oslovilo. Za větší počet žen na svých akcích by byli rádi, podle nich ale rozhodují kvalita a faktory, které jsou v zemi jako Česká republika výraznější například oproti Velké Británii. "Finální program není pouze výsledkem našich přání. Záleží na tom, zda je daný umělec na evropském turné, zda se sejdeme termínově a jestli na něj máme finanční prostředky," vyjmenovává Zlata Holušová, ředitelka Colours of Ostrava.

České hudební přehlídky si drží vysokou úroveň i přesto, že promotéři v sousedním Německu, Rakousku nebo Polsku nabízejí vyšší honoráře umělcům. Pokud ti chtějí potěšit publikum mimo západní Evropu, často ze svých požadavků musí slevit, a výběr se zužuje.

Podle Holušové je tak spíš náhoda, že v programu ostravského festivalu letos opět převažují ženy. Loni měl mezi headlinery katalánskou zpěvačku Rosalíi, Francouzku Zaz nebo Dánku řečenou MØ. Letos se vrací Američanka s italskými kořeny LP, vystoupí talentovaná popová zpěvačka Sigrid, sesterský projekt Larkin Poe nebo osmdesátiletá první dáma amazonské hudby Dona Onete z Brazílie.

V prosinci Larkin Poe vydaly klip ke skladbě Mississippi. | Video: Tricki Woo Records

"Pořád platí, že se řídíme kvalitou interpreta, nikoliv genderovými imperativy. Nicméně pro mě jako pro ženu a ředitelku jsou umělkyně, ženská energie a ženský element nesmírně důležité. Svět potřebuje více žen v řídících pozicích, mezi politiky i manažery," míní Zlata Holušová.

Za festival, který je v trendech o krok napřed, bývá označována slovenská Pohoda, jež se koná od roku 1997 v Trenčíně. Organizátoři v minulých letech získali profesní cenu například za šetrný přístup k životnímu prostředí a na odborných konferencích bývají dáváni za vzor, i co se týče zastoupení umělkyň.

Ředitel Pohody Michal Kaščák chápe snahu o vyváženost festivalových programů jako přirozenou součást širší společenské diskuse. "Rozumíme tomu, že se úloha žen ve společnosti zdůrazňuje. Je zarážející, že ani ve vyspělé části světa se nedaří ohodnotit muže i ženy stejně, přestože vykonávají identickou práci," upozorňuje Kaščák, podle něhož je hudební produkce žen natolik kvalitní, že ji není třeba uměle protlačovat. "Reagujeme na tvorbu, již mají v rukou samotní tvůrci," říká.

Sami jdou přitom příkladem, aniž by se o to nijak zvlášť snažili. Podle Kaščáka tvořil poměr v týmu loňské Pohody 56 : 44 ve prospěch žen.

Rosalíin klip ke skladbě Malamente už na YouTube vidělo 125 milionů lidí. | Video: Sony Music

Žen se nedostává

V hudebním showzbyznysu nicméně čísla vypadají o poznání jinak. Před pár lety byla zveřejněna studie americké University of Southern California, jejíž pracovníci analyzovali žebříček Billboard Hot 100 v letech 2012 až 2017, vždy na konci daného roku. 600 písní nazpívalo 1239 umělců, z nichž jen ve 22,4 procenta patřil hlas ženám.

Uprostřed vpravo je Zlata Holušová na loňských Colours.
Uprostřed vpravo je Zlata Holušová na loňských Colours. | Foto: Libor Fojtík

Ještě propastnější rozdíly odhalil hlubší pohled na vznik hitů, které hýbou hitparádami. Pod analyzované písně se podepsalo 2767 skladatelů, mezi nimiž figurovalo jen 12,3 procenta žen. Za nejvzácnější druh studie označila producentky, z podmnožiny 300 zkoumaných skladeb tvořily pouze dvě procenta. Právě zvukoví inženýři a producenti přitom možná nejvýrazněji určují mainstreamový sound.

Víc se realitě v USA blíží zastoupení menšin. Ze zkoumaného vzorku 1239 interpretů bylo 42 procent etnických minorit, což víceméně odpovídá americkému sčítání lidu ze stejného období - k etnické menšině se přihlásilo 38,7 procenta obyvatelstva.

Podobná je situace v hudebních cenách. Ve zkoumaném období 2012 až 2017 bylo na Grammy nominováno 899 jedinců, z toho 90,7 procenta mužů. I přes tento nepoměr se ženy dostávají do nominací na hlavní kategorie a často na sebe dokážou strhnout veškerou pozornost, přestože většina sošek ve výsledku připadne mužům. Letos sice zafungoval fenomén jménem Billie Eilish a americká zpěvačka si odnesla šest zlatých gramofonů, celkových 84 nominací však v ocenění proměnilo 53 mužů a 27 žen. Ve zbytku se jednalo o kolektivní díla.

Jinak tomu nebylo ani v případě anglických Brit Awards. Nominace na album roku se obešla bez žen a mimo ženské kategorie zvítězila pouze písničkářka Celeste, mísící subtilní soul, jazz a R&B. Akademie ji ocenila jako objev roku.

Celeste na letošních Brit Awards zazpívala svůj hit Strange. | Video: Polydor Records

Něžné zázraky

Jenže i za této konstelace lze kouzlit. Laťku loni nastavil španělský festival Primavera, jehož organizátoři prohlásili svůj genderově vyrovnaný program za nový standard, kterým chtějí inspirovat i ostatní akce. V Barceloně loni v létě vystoupily zpěvačky Janelle Monáe, Erykah Badu, FKA Twigs, Robyn, Courtney Barnett, Carly Rae Jepsen, Charli XCX nebo Nina Kraviz. Mezi hlavní hvězdy patřila také Cardi B, když své vystoupení odřekla, zastoupila ji Miley Cyrus.

Namístě je ale podotknout, že rozpočty akcí jako Primavera jsou pro české promotéry z kategorie snů. Zavedené zahraniční festivaly se zároveň mohou spolehnout na víc stálých fanoušků, kteří jezdí spíš za akcí než konkrétními umělci - jak dokazuje příklad britského Glastonbury, kde se vstupenky vloni v říjnu vyprodaly za zhruba půlhodinu, dlouho před představením hlavních účinkujících. Kompletní program není znám dodnes.

Snímek z loňského Glastonbury.
Snímek z loňského Glastonbury. | Foto: Reuters

Podobně ambiciózní obsazení měl letos putovní festival rádia BBC 6 Music, který první březnový víkend hostila londýnská čtvrť Camden Town.

"V denní rotaci naší stanice je zařazeno mnoho významných umělkyň od Missy Elliot po Patti Smith, je tedy naprosto přirozené, že v našem programu figuruje 45 procent zpěvaček a 16 procent kapel, v nichž hrají muži i ženy," řekla pro Aktuálně.cz produkční Lauren Brennan, jež program pomáhala sestavovat. Největším písmem v něm byla vyvedená jména amerického kytaristy Michaela Kiwanuky, irské zpěvačky Róisín Murphy a londýnské raperky, perfomerky a oceňované básnířky Kate Tempest.



Genderový poměr akce BBC 6 Music nakonec ve prospěch žen zvrátilo nepředvídatelné. Pár dní před festivalem byl Kiwanuka nucen své vystoupení ze zdravotních důvodů zrušit, v pátek ho tak nahradila alabamská zpěvačka a kytaristka Brittany Howard. V programu přibyla Angličanka Nadine Shah.

Třídenní festival vyvrcholil 8. března, tedy na Mezinárodní den žen. Při této příležitosti organizátoři připravili čistě ženský program na hlavním pódiu klubu Roundhouse. "V neděli v noci zazářilo pět důležitých umělkyň, které stanice BBC 6 Music podporuje po celou dobu jejich kariéry. Bylo to dokonalé zakončení rozmanitého víkendu živé hudby," uvedla Lauren Brennan.

Brittany Howard a její skladba Stay High na letošním BBC 6 Music Festivalu. | Video: BBC Music

Skutečné hrdinky

Ženy bývají nejméně zastoupeny v okrajových žánrech, a s omezeným výběrem se tak nejčastěji potýkají stylově vyhraněné přehlídky. "V punk-rocku, punku, rock’n’rollu a ska narážíme na omezený výběr, v těchto žánrech je žen zkrátka méně," krčí rameny Markéta Štechová z festivalu Mighty Sounds, který o různorodý program přesto usiluje.

Většina významných zpěvaček nebo ženských kapel v žánru už na této akci vystoupila nebo alespoň dostaly pozvánku. Ať už jde o Doreen Shaffer, která začala zpívat ska v 60. letech minulého století, reggae hvězdu Tanyu Stephens, rockové The Subways, rockabilly The Creepshow, výbušné Sonic Boom Six, soulové The Kitchenettes nebo domácí punkerky Sour Bitch.

Snímek z loňského ročníku Mighty Sounds.
Snímek z loňského ročníku Mighty Sounds. | Foto: ČTK

Podle oslovených organizátorů není třeba nastavovat kvóty. "Statistika je mrcha. Je kapela s jednou hráčkou už 'ženskou' kapelou? Je rozdíl, zda jde o zpěvačku, nebo doprovodnou kytaristku? Počítáme i členy doprovodného týmu? Umělkyně ani umělci přesně stanovené poměry nepotřebují, bavíme se přece o svobodném umění," přemýšlí Michal Kaščák ze slovenské Pohody.

Na ty, kteří nejsou vidět na pódiu, ale koncert by se bez nich neuskutečnil, upozorňuje i Michal Thomes z Rock for People. "Neměli bychom mluvit jen o hudebnících, ale také zvukařkách, techničkách a pódiových manažerkách. Čím více žen v těchto profesích bude, tím více jich k řemeslu přitáhnou," míní Thomes. Ve shodě s ostatními promotéry doufá, že více žen zastoupených na festivalech inspiruje diváky a poměr se vyrovná přirozeně.

Požadavky na větší zastoupení žen však nezní ani tak z publika, jako spíše z branže - od samotných dramaturgů, novinářů nebo aktivistů. A dle gesta kapely The 1975 také z řad umělců, kteří se snaží být solidární s kolegyněmi.

Slova Matthewa Healyho zarezonovala a spustila diskusi, která může kolotoč inspirace roztočit. Přesto v hudbě statistiky hrají druhořadou roli. "Nechceme oslňovat čísly, ale silou umění. Proto jako největší hvězdu minulého ročníku Pohody jmenujeme Zohru, tedy první afghánský ženský orchestr. Těm děvčatům hrozí za hraní hudby smrt a navzdory tomu hrají. Ony jsou skutečné hrdinky," uzavírá Michal Kaščák.

Autor je hudební novinář.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 4 hodinami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy