V nedávném rozhovoru pro časopis Respekt rodák z Reykjavíku řekl, že jeho nejoblíbenější hudbou je ticho. Za soundtrack k filmu o Stephenu Hawkingovi Teorie všeho z roku 2014 získal Zlatý glóbus i nominaci na Oscara, stejnou nominaci měl také za hudbu ke tři roky starému dramatu Sicario.
Jóhann Jóhannsson byl známý svým minimalistickým přístupem, v Respektu ho popsal slovy: "Vždycky se snažím vytvořit hudbu, která bude mít skutečný efekt. Jde o to najít způsob, jak vyjádřit něco silného co nejjednodušším způsobem."
Skladatel, jehož vnímání tónů ovlinil otec - programátor a později také Philip Glass, Michael Nyman nebo Kraftwerk, měl letos s kvartetem přijet na festival Colours of Ostrava. Loni byl Jóhannsson hostem jihlavského festivalu dokumentárních filmů, pro nějž složil znělku.
"Chtěl jsem vytvořit film pomocí těch nejobyčejnějších prostředků, jen s projektorem bez vizuálního vstupu a světlem lomeným a deformovaným různými reflektivními materiály a filtry," citoval Tomáš Stejskal v Hospodářských novinách autorův koncept organického, tepající spotu.
Jóhannsson studoval jazyky a literaturu, koncem 90. let minulého století hrával na Islandu v indierockových kapelách. Vydával také svoje alba, první, pojmenované Englabörn, se objevilo v roce 2002. O čtyři roky hudebník později připravil konceptuální desku zvanou IBM 1401, A User's Manual, na které je pět skladeb a žádná není kratší než sedm minut.
Právě na této nahrávce Jóhannsson zpracoval "stesk" po starých technologiích, jak je znal od svého otce, jenž se jakožto inženýr staral o raný počítač. Na desce se mísí minimalistické digitální zvuky s orchestrálními kompozicemi, což je přístup, který Jóhannsson aplikoval i při skládání hudby pro filmy.
O Jóhannssonovi se v poslední době mluvilo také v souvislosti s hudbou pro film Blade Runner 2049, který natočil Denis Villeneuve. O islandském skladateli mluvil jako o svém dvorním autorovi: pracovali spolu na ceněném snímku Sicario, ale také na filmech Příchozí nebo Zmizení. O hudbu k novému Blade Runnerovi se však místo Jóhannssona nakonec postarali Hans Zimmer a Benjamin Wallfisch.
"Natáčení je něco jako práce v laboratoři, je to proces, který se úplně nedá plánovat. Jóhann je jeden z mých nejoblíbenějších skladatelů, ale Blade Runner 2049 potřebuje něco trochu jiného, něco, co by bylo podobné Vangelisovi (skládal hudbu k prvnímu dílu, pozn. red.). A tak jsme se dohodli, že oslovím jiného autora," citoval magazín Indiewire.com režisérův důvod, proč nakonec z očekávané spolupráce sešlo.
Posladní prací Jóhannssona byla hudba k britskému dramatu The Mercy s Colinem Firthem a Rachel Weiszovou v hlavní roli. Film režíroval autor Teorie všeho James Marsh.
The original soundtrack for James Marsh’s new film “The Mercy” with music by @JohannJohannss is out now. The music is a combination of newly written orchestral scores and existing pieces from Jóhann's catalogue. Discover the album: https://t.co/ZB3jtQvkMV pic.twitter.com/cYbOcxVloD
— Deutsche Grammophon (@DGclassics) February 7, 2018