Praha - Největší kapela světa, která se nechala zvěčnit pro největší filmová plátna světa, dorazí ve filmové podobě i do Česka. Pražské kino IMAX na Flóře plánuje premiéru snímku U2 3D na říjen letošního roku.
Lapidární popisný titul postihuje naprosto vše. U2 3D - a víte, co je potřeba. K repertoáru přírodovědných vizuálních senzací tedy na vinohradské Flóře přibude snímek popisovaný jako první digitální 3D koncertní film v reálném čase se zvukem 5.1 Surround Sound, u jehož vzniku bylo použito nejvíc 3D kamer, kolik se jich kdy vyskytlo u jediného projektu.
Snímek zachycuje sestřih ze sedmi koncertů pod širým nebem v Jižní Americe, které byly součástí předloňského turné Vertigo. Celkem vzniklo více než 100 hodin 3D videozáznamu, který obsahuje největší hity skupiny jako Pride (In the Name of Love), New Year´s Day, Sunday Bloody Sunday nebo One, ale také novější písně jako Beautiful Day nebo Vertigo.
Na loňské předpremiéře na festivalu v Cannes mohli novináři spatřit pouze pětapadesátiminutovou verzi. Plná, 84 minut dlouhá koncertní show odstartovala na festivalu Sundance. Distribuce National Geographic Entertaiment dokument následně dopravila do 3D a Imax kinosálů.
Čtěte také: Bono: U2 musí projít zásadní změnou Exkluzivně o U2: Jsou jako diamant, říká jejich stín Corbijn: Hudba v sedmdesátkách byla rebelská |
Od úvodních Vertigo a Beautiful Day sázejí režiséři Catherine Owens a Mark Pellington především na samotný gradující koncertní zážitek. Nezdržují se průpovídkami a scénkami ze zákulisí ani fórky ze šaten, jde se rovnou na věc.
Pro Pellingtona, režiséra videoklipů a filmu Proroctví z temnot, to není první spolupráce s U2; podílel se na jedné z verzí pro video One.
Směs monstrózních vystoupení z Buenos Aires, Sao Paula nebo Mexico City strhává rozdíl mezi pódiem a hledištěm. Hraje se na notu "jsme v tom všichni spolu" a všechno spěje k centrálnímu kousku Sunday Bloody Sunday.
Kamery nad hlavou publika nabídly tisícinásobná zvětšení, která autoři prostříhali s detailními záběry na hudebníky. Ještě tak vítr ve vlasech a iluze přítomnosti na koncertu je dokonalá, libovali si už žurnalisté v Cannes.
U2 3D s rozpočtem 15 milionů dolarů je prvním takovým filmem natočeným, sestříhaným a promítaným v technologii 3D. Jeho tvůrci sami sebe označují za pionýry v novém zaznamenávání živých koncertů. A kdo jiný by s tím měl přijít než největší rocková fabrika současnosti.
Do budoucna má 3D převažovat i mezi hranými filmy. Prostorový zážitek by měl být jednou z cest, jak nalákat lidi do kin od počítačů s pirátskými kopiemi filmů. Ale pro jejich promítání je nutné nejdřív vystavět dostatek speciálních kinosálů, jako je IMAX. Spojené státy na tom pracují, Evropa je pozadu, v Česku je jediný.
Uvedení U2 3D v Čechách klidně může kolidovat s datem vydání nového alba kapely, které následuje po čtyři roky starém How To Dismantle an Atomic Bomb, které přineslo kapele pět Grammy.
Deska však vzniká už od roku 2006 a U2 s ní nějak nespěchají. Jen občas utrousí, jaký bude mít zvuk, a mezitím zásobují fanoušky reedicemi starších alb nebo kolekcí singlů a videí.
Úkol je jednoznačný: dostát titulu nejpopulárnější hudební instituce současnosti, vyhovět fanouškům a zároveň prokázat, že nežijí v minulosti - což by mohli mít o to lehčí, že hudební minulost teď vyrazila do současnosti.
Podle posledních zpráv by kapela výsledek měla uvést na předvánoční trh v říjnu nebo listopadu.
Mezitím je o U2 slyšet skrze neutuchající aktivity Bona; natolik neutuchající, že se v minulých dnech na internetu objevila se sbírkou spojená petice požadující Bonovo stažení se z veřejného života (viz zde)
Jejím cílem je, aby lídr irské kapely ustal v "kontraproduktivní a nic nepřinášející filantropii". Když se organizátorům povede vybrat více než kampani RED, v níž je Bono zapojen, hodlají ho donutit, aby se věnoval už jen kapele, a pak teprve vybrané peníze dají na stejné charitativní projekty, které zpěvák propaguje.
Po pěti dnech existence projektu to však vypadá na slabých tisíc dolarů. Tudíž Bono asi pořád zůstává ve fund-raisingu schopnější.