Recenze: Iva Bittová a Čikori nahráli jedno z nejzajímavějších alb letošního roku

Jan Mazura Jan Mazura
21. 12. 2016 10:49
Z jazzu a alternativy není třeba mít strach. Novinka Ivy Bittové a Čikori má uměleckou hodnotu, ale ocení ji i nefajnšmekři, píše v recenzi na jednu z nejzajímavějších desek letošního roku Jan Mazura.
Iva Bittová
Iva Bittová | Foto: ČTK

Česká zpěvačka, houslistka a také herečka Iva Bittová po letech opět oživila známou a úspěšnou formaci naší alternativně-jazzové scény. Nová deska At Home kapely Čikori svým celkovým pojetím připomíná kultovní Bílé inferno, výrazné album, které v roce 1997 zpěvačka natočila společně s kytaristou Vladimírem Václavkem, ale invencí a nasazením ho překonává.

Charakteristické jsou pro něj minimalistické a pozvolna se rozvíjející akustické plochy s výraznými prvky jazzu. Netřeba se takového popisu zaleknout – účast našich předních instrumentalistů ke snadnému pochopení alba jednoznačně přispívá, než že by ho činila srozumitelným pouze hrstce milovníků hudební sofistikovanosti.

Vše plyne v relativně vážné a meditativní atmosféře a pulzující rytmy dostanou posluchače brzy téměř do transu. Jistě nejde o náhodu, neboť Václavek, zpěvaččin hudební partner i tentokrát, se již dlouho intenzivně zajímá o šamanství... Každý detail nahrávky navíc vynikne díky mimořádné technické kvalitě zvuku, a tak jsou dva roky práce doslova slyšet.

Sama Bittová albu zdaleka nedominuje. Hraje na housle a perkuse, ovšem její zpívané vstupy jsou vždy jen jednou z částí velkých celků, nutno říci, že o to efektnější. Aby vykouzlila atmosféru a vyvolala silné emoce, ani víc času nepotřebuje. Krátké a působivé básnické texty pro ni připravilo několik českých i zahraničních textařů včetně Richarda Müllera, pár jich Bittová vybrala ze svých vlastních sbírek.

Pod hudbou je podepsána celá kapela, tedy kromě hlavní představitelky a Václavka přední český kontrabasista a pedagog Jaromír Honzák spolu se slovenským trumpetistou a hráčem na křídlovku Oskarem Törökem, jehož krásné melodické linky jsou rovnocenným partnerem zpěvaččina hlasu. Příjemně plynoucí kompozice jim citlivě pomáhají dotvářet Antonín Fajt, Hamid Drake, Ivo Viktorin nebo Miloš Dvořáček, díky jehož bicím album místy nabere ještě větší spád.

Iva Bittová a Čikori po letech opět připomínají, že hudba vysokých uměleckých kvalit s výrazným podílem instrumentálních pasáží a improvizovaných sól může být dobře přístupná i hudebním nefajnšmekrům. Nápadité skladby, vynikající hráčské výkony a uklidňující atmosféra činí z At Home jedno z nejzajímavějších alb české alternativní scény letošního roku.

Hodnocení: 90 %

Po sto dnech od puče jsou Barmánci znovu v ulicích. Stovky už při demonstracích přišly o život

Po 100 dnech od puče, který sesadil civilní vládu, tisíce Barmánců znovu vyšly do ulic demonstrovat proti vojenské juntě. V několika barmských městech se uskutečnily demonstrace, blesková shromáždění či protestní jízdy, uvedla agentura Reuters. Vojenská junta v posledních třech měsících proti demonstracím nasadila bezpečnostní složky. Při represích zemřely stovky lidí.

Armáda se chopila moci 1. února a znemožnila první zasedání parlamentu zvoleného v podzimních volbách. Ty podle vojáků doprovázely rozsáhlé nesrovnalosti, což ale volební komise odmítla. Armáda zatkla představitele civilní vlády, a to včetně vůdkyně a nositelky Nobelovy ceny za mír Do Aun Schan Su Ťij. Politička čelí šesti obviněním a hrozí jí až 14 let vězení.

Po státním převratu vypukly Barmě protesty, při kterých lidé odmítali návrat vojáků k moci. Armáda vládla zemi několik desetiletí a umožnila vznik civilní vlády teprve v roce 2015. Proti demonstracím a stávkám násilně zasáhly bezpečnostní síly. Podle Asociace na pomoc politickým vězňům (AAPP) při represi zemřelo 781 lidí.