Recenze: Iva Bittová a Čikori nahráli jedno z nejzajímavějších alb letošního roku

Jan Mazura Jan Mazura
21. 12. 2016 10:49
Z jazzu a alternativy není třeba mít strach. Novinka Ivy Bittové a Čikori má uměleckou hodnotu, ale ocení ji i nefajnšmekři, píše v recenzi na jednu z nejzajímavějších desek letošního roku Jan Mazura.
Iva Bittová
Iva Bittová | Foto: ČTK

Česká zpěvačka, houslistka a také herečka Iva Bittová po letech opět oživila známou a úspěšnou formaci naší alternativně-jazzové scény. Nová deska At Home kapely Čikori svým celkovým pojetím připomíná kultovní Bílé inferno, výrazné album, které v roce 1997 zpěvačka natočila společně s kytaristou Vladimírem Václavkem, ale invencí a nasazením ho překonává.

Charakteristické jsou pro něj minimalistické a pozvolna se rozvíjející akustické plochy s výraznými prvky jazzu. Netřeba se takového popisu zaleknout – účast našich předních instrumentalistů ke snadnému pochopení alba jednoznačně přispívá, než že by ho činila srozumitelným pouze hrstce milovníků hudební sofistikovanosti.

Vše plyne v relativně vážné a meditativní atmosféře a pulzující rytmy dostanou posluchače brzy téměř do transu. Jistě nejde o náhodu, neboť Václavek, zpěvaččin hudební partner i tentokrát, se již dlouho intenzivně zajímá o šamanství... Každý detail nahrávky navíc vynikne díky mimořádné technické kvalitě zvuku, a tak jsou dva roky práce doslova slyšet.

Sama Bittová albu zdaleka nedominuje. Hraje na housle a perkuse, ovšem její zpívané vstupy jsou vždy jen jednou z částí velkých celků, nutno říci, že o to efektnější. Aby vykouzlila atmosféru a vyvolala silné emoce, ani víc času nepotřebuje. Krátké a působivé básnické texty pro ni připravilo několik českých i zahraničních textařů včetně Richarda Müllera, pár jich Bittová vybrala ze svých vlastních sbírek.

Pod hudbou je podepsána celá kapela, tedy kromě hlavní představitelky a Václavka přední český kontrabasista a pedagog Jaromír Honzák spolu se slovenským trumpetistou a hráčem na křídlovku Oskarem Törökem, jehož krásné melodické linky jsou rovnocenným partnerem zpěvaččina hlasu. Příjemně plynoucí kompozice jim citlivě pomáhají dotvářet Antonín Fajt, Hamid Drake, Ivo Viktorin nebo Miloš Dvořáček, díky jehož bicím album místy nabere ještě větší spád.

Iva Bittová a Čikori po letech opět připomínají, že hudba vysokých uměleckých kvalit s výrazným podílem instrumentálních pasáží a improvizovaných sól může být dobře přístupná i hudebním nefajnšmekrům. Nápadité skladby, vynikající hráčské výkony a uklidňující atmosféra činí z At Home jedno z nejzajímavějších alb české alternativní scény letošního roku.

Hodnocení: 90 %

Španělský král pověřil premiéra Sáncheze sestavením další vlády

Úřadující španělský premiér a šéf socialistů Pedro Sánchez ve středu po jednání se španělským králem Felipem VI. oznámil, že od panovníka přijímá pověření k pokusu o sestavení nové vlády. Upozornil však, že celý proces pravděpodobně potrvá ještě týdny.

Sánchez uvedl, že od příštího týdne se pokusí získat na svou stranu další politické subjekty ve značně fragmentovaném parlamentu. "Žádná jiná alternativa není možná," zdůraznil socialistický politik. Hlasování o důvěře nové vládě v parlamentu však budou podle Sáncheze pravděpodobně předcházet ještě týdny jednání.

Socialisté (PSOE) zvítězili v listopadových předčasných volbách, ale nepodařilo se jim získat nadpoloviční většinu v parlamentu. Ze 350 poslanců jich mají pouze 120.

V 88 letech zemřela filozofka Eva Formánková. Jako jedna z prvních podepsala Chartu 77

Ve věku 88 let zemřela filozofka a redaktorka Eva Formánková. V 60. letech stála u vzniku edice Váhy, která se věnovala nemarxistické filozofii. Jako jedna z prvních podepsala Chartu 77. Formánková zemřela v neděli v Praze, poslední rozloučení se uskuteční v pátek od 14:30 na olšanském hřbitově. ČTK o tom dnes informoval její syn Jaroslav Formánek.