Recenze: Alicia Keys se vrací ke kořenům, album Here patří mezi její nejlepší desky

Lukáš Boček Lukáš Boček
14. 11. 2016 9:12
Alicia Keys po čtyřech letech od alba Girl On Fire, které předvedla v roce 2013 naživo i v Praze, vydává novinku Here. Na jednoduchém černobílém obalu pózuje bez make-upu a v mnohém tak napovídá, jaká je povaha nového materiálu. Bez příkras, manýr a touhy lákat masy.
Alicia Keys
Alicia Keys | Foto: ČTK

I přes své obrovské komerční úspěchy nebyla rodačka z New Yorku nikdy prototypem popové hvězdy. Svou uměleckou personu vystavěla na čistém zájmu o samotnou hudbu, precizním vokálním projevu a hře na klavír, aniž by si posluchače musela kupovat jinými způsoby.

Alicia Keys: Here
Alicia Keys: Here | Foto: RCA

Vždy zapadala do popového proudu, ale nikdy se jím nenechala omezovat – její autorské skladby tradičně vyrůstaly z černé hudby, především r’n’b a soulu, tentokrát se k nim přidal i jazz a hip hop. Základní prvky její tvorby tak zůstávají na svém místě, ale Alicia Keys se po dlouhé době nebojí také experimentovat.

Na svém osmém albu, jež nelze jednoznačně přiřadit jedinému žánru, následuje zejména nejnovější trend velkých středoproudých jmen, a sice uvěřitelné popření své popové minulosti. Podobně jako Rihanna na Anti nebo Beyoncé na Lemonade i Alicia Keys zcela rezignuje na snahu napsat velký rádiový hit, ale místo toho své jméno propůjčuje nelineárním, zvukově progresivnějším skladbám s jasným hudebním sdělením (jako v chytře vystavěné Pawn It All). V rámci tohoto procesu se Alicia dokonce i často vzdává klavíru, jenž její hudbu vždy definoval.

V jednoduché Kill Your Mama interpretku doprovází jediná kytara a důraz se z hudební složky přenáší na vyostřený text o devastování planety. Nadosobní otázky Alicia Keys na album zařadila v mnoha dalších skladbách. Ať už zpívá o rovnoprávnosti, stereotypech týkajících se ženské krásy či o rasismu, nechybí jí otevřená údernost. Tematická síře však místy způsobuje nechtěnou roztříštěnost.

Většina dalších rovin desky Here si přesto zasluhuje pochvalu. Nelze jí upřít schopnost často posluchače příjemně překvapovat. Oproti Girl on Fire či Element of Freedom téměř kompletně zmizela snaha prodrat se pár skladbami do éteru. To samo o sobě neznamená, že by se, stejně jako v případě melodické Holy War, vzdala líbivosti, nový materiál je však veskrze sonicky neuhlazený, kolážovitý a drze minimalistický.

Vokály v Illusion of Bliss jsou ve střední části záměrně hrubé a stejně neopracovaná je i kompozice. Není tomu tak náhodou. Zpěvačka magazínu Humanity přiznala, že její písně nikdy nevznikaly tak rychle a spontánně jako nyní. A zvuku to jedině prospělo. Výsledkem jsou autentické a nikterak přeprodukované skladby s retro nábojem současné urban music. Pár jednoduchých beatů, ozvěny hip hopu devadesátých let, a dokonce i jazzové jamování v She Don't Really Care_1 Luv představují pro Aliciu Keys cestu, jak inovovat svou tvorbu, aniž by se příliš vzdalovala od svých kořenů.

Ve své esenci je nová nahrávka velkým návratem právě k prvním, nadšenecky nespoutaným začátkům zpěvaččiny kariéry. Současně s vizí zanechat po sobě generační výpověď o problémech černošské komunity se umně zařadila mezi Franka Oceana, Solange či zmiňovanou Beyoncé, kteří tak v nedávné době také učinili. Kromě toho svou vyspělostí Here představuje jedno z nejlepších alb, které Alicia Keys dosud nahrála.

Hodnocení: 85 %

Alicia Keys - The Gospel | Video: YouTube

před 20 minutami

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení Jana Nepomuckého

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení nejznámějšího českého světce a patrona lidí od vody Jana Nepomuckého. Třináctý ročník Svatojánských slavností Navalis se kvůli epidemii i nesouhlasu pražského magistrátu s některými částmi programu konal v zúžené podobě. Byla mše, průvod a koncert, neuskutečnil se například plánovaný přelet letounů nad Karlovým mostem.

Slavnost začala v podvečer v katedrále svatého Víta na Pražském hradě mší, kterou sloužil kardinál Dominik Duka. Zdůraznil statečnost Jana Nepomuckého, tato vlastnost je podle Duky potřeba i na cestě ze současné koronavirové krize. Po mši se vydal průvod na Karlův most směrem ke kostelu křižovníků na Starém Městě. Cestou mu přihlížely stovky lidí a turistů, kteří byli často bez roušek.

Ve stejné době se na půl hodiny rozezněly zvony z kostelů zasvěcených svatému Janu Nepomuckému. K akci se podle pořadatelů připojily zvony po celém světě. Mělo jich být nejméně 300, tedy počet připomínající letošní výročí světce.

Program zakončil tradičně koncert na hladině Vltavy, který ještě jednou připomenul roli zvonů při letošních slavnostech symfonií s názvem Svatojánské zvony. Pro letošní ročník ji složil skladatel, dirigent a držitel Českého lva Kryštof Marek. Koncert nebyl ozvučen, a to podle pořadatelů i kvůli zvýšené hladině Vltavy, kvůli které magistrát vyhlásil první stupeň povodňové aktivity.