Recenze: Damien Rice v Praze nemluvil a nevtipkoval. Za srdce držel posluchače pouze zpěvem

Daniel Maršalík
4. 8. 2016 9:42
Po čtyřech letech se do Prahy vrátil irský písničkář Damien Rice, v Praze promoval své dva roky staré album My Favorite Faded Fantasy. Celkově šlo o jeho již třetí koncert v Česku. "Přestože Damien nemluvil a nevtipkoval, zpíval, jako by v dlaních držel srdce svých posluchačů a rychlost a vůbec možnost jejich tepu určoval pouze on," píše o jeho středečním pražském koncertě Daniel Maršalík.
Damien Rice. (ilustrační foto)
Damien Rice. (ilustrační foto) | Foto: ČTK

Irská folková hudba je u nás velmi populární. Podobně jako Glen Hansard i Damien Rice se těší přízni českého publika, pražské Divadlo Archa bylo proto vyprodáno dávno před konáním koncertu.

Riceho kouzlo tkví v tklivých melodiích, silných textech a v skoro až hereckém zpěvu, kdy se dvaačtyřicetiletý Ir nebojí šeptat nebo řvát jako šílený. Paradoxně na emoce posluchačů působí efektivněji než mnozí šansoniéři, kteří to mají v zadání svého žánru.

Před čtyřmi lety v klubu Roxy hrál umělec, který mezi písněmi často hovořil, glosoval. Byl vtipný a reagoval na výkřiky z publika. Na pódium si pozval dívku z hlediště a během písně s ní vypil lahev červeného vína. To mu otevřelo ústa ještě víc. Po koncertě šel společně s nejvěrnějšími fanoušky na Karlův most, kde v hraní pokračoval, a když byl unavený, předal kytaru dál a poslouchal, jak mu Češi hrají skladby Jarka Nohavici nebo skupiny Lucie.

Včerejší Damien Rice byl diametrálně odlišný. Během vystoupení kromě krátkého poděkování nepromluvil a hrnul jednu píseň za druhou. Celkově koncert trval jen něco málo přes hodinu.

Ačkoliv Rice na každém koncertě hraje odlišné písně a míchá s jejich pořadím, dramaturgie byla jasně daná. Hlavní přísadou byly pomalejší, srdce drásající písně, které byly jak podle nějaké popové kuchařky v předem stanovený čas narušeny psychedelickou pasáží. A na závěr celého vystoupení musel přijít největší hit The Blower's Daughter.

Samotná dramaturgie nebyla špatná a Riceův výkon pak excelentní. Opět vystupoval na pódiu bez doprovodné kapely, ale díky loop recorderu, který hojně používal, uměl chvílemi vytvořit dojem rockové kapely (It Takes A Lot To Know A Man). Jen ve srovnání s jeho dřívějšími vystoupeními v Česku působil možná profesionálněji, ale vzdáleněji a odtažitěji.

Aktuálním koncertováním Rice neustále promuje svou poslední desku My Favorite Faded Fantasy, kterou nahrál již téměř před dvěma lety. Snad proto, že už je to tak dlouho, zařadil do repertoáru i mnoho starších písní jako například Elephant nebo Cold Water.

Přestože Damien nemluvil a nevtipkoval, zpíval, jako by v dlaních držel srdce svých posluchačů a rychlost a vůbec možnost jejich tepu určoval pouze on.

Hodnocení: 70 %

před 31 minutami

Kajakářka Galušková postoupila do finále MS ve vodním slalomu

Kajakářka Antonie Galušková postoupila do finále mistrovství světa ve vodním slalomu. Předloňská juniorská mistryně světa obsadila v dnešním semifinále v Bratislavě páté místo. Vypadly naopak olympionička Kateřina Minařík Kudějová a Lucie Nesnídalová. Semifinálovým sítem neprošly ani obhájkyně titulu Eva Tercejlová ze Slovinska a trojnásobná mistryně světa Jessica Foxová z Austrálie.

Dvacetiletá Galušková postupovala ze druhé kvalifikační jízdy, takže jela v semifinále už jako pátá. Všechny branky projela čistě a neudělala výraznější chybu a dostala se do čela. Nakonec ji předjely jen čtyři ze zbývajících 25 závodnic. Při premiéře na seniorském MS si tak vyjela finále. "Je to úplně neuvěřitelné. Před jízdou jsem na tom nebyla psychicky nejlíp. Půl hodiny před semifinále jsem brečela, protože to pro mě bylo strašně psychicky náročné, ale pak jsem si povídala s tátou a trenérem a natolik mě uklidnili, že jsem mohla jet s klidnou hlavou. A když jsem dojela do cíle, měla jsem z toho dobrý pocit," svěřila se.

Řada kajakářek v semifinále chybovala. Jízda se nevyvedla ani Minařík Kudějové, která po doteku osmé branky ztratila hodně času v protivodné dvacítce a stejně jako na mistrovství Evropy a olympijských hrách skončila před branami finále. "Začátek jsem jela dobře, ale pak mi odešly ruce. Nemohla jsem pořádně zabrat a ztrácela jsem všude," řekla po konečné 15. příčce. Podepsalo se na ní nachlazení, od středy ji trápila rýma. "Ale za ty dva dny jsem se vykurýrovala, dneska jsem už byla fakt dobrá. Ale možná to tam zůstalo," uvažovala.

Nadějně se vyvíjela jízda Nesnídalové, která ale ztratila v závěru a obsadila 18. pozici. Světová šampionka z roku 2019 Tercejlová pádlem odhodila tyčku na deváté brance a dostala padesátisekundovou penalizaci. Australská superhvězda Foxová, která jela jako poslední, po dojezdu figurovala na vedoucí pozici, ale pak dostala padesátisekundovou penalizaci za špatný průjezd dvanácté branky. Nedostala do branky celou hlavu, což rozhodčí potvrdili z videozáznamu.

O finálovou účast nyní bojují kajakáři včetně českého tria Jiří Prskavec, Vít Přindiš, Vavřinec Hradilek.

před 48 minutami

Po střetu s nákladním vozem zemřel na Semilsku v pátek odpoledne zhruba pětadvacetiletý řidič osobního vozu

Tragická nehoda se stala u obce Horka u Staré Paky. ČTK to v sobotu řekl regionální mluvčí policie Vojtěch Robovský. Okolnosti nehody policie dál šetří. V září je to druhá smrtelná nehoda v Libereckém kraji.

V souvislosti s kampaní před nedělními parlamentními volbami v Německu zaznamenala policie více než 4200 trestných činů

Informoval o tom v sobotu list Die Welt, který se dotazoval úřadů v jednotlivých spolkových zemích. V roce 2017 den před parlamentními volbami informovaly úřady o 3660 trestných činech. Velkou většinu zaznamenaných trestných činů tvoří poškození cizí věci, většinou volebních plakátů. Policie se ale musela v souvislosti s volbami zabývat i násilnými trestnými činy či urážkami na cti.