Recenze: Hlavní hvězda Colours působila na city, Anohni při koncertu promítala tváře plačících žen

Daniel Konrád Daniel Konrád
17. 7. 2016 11:11
V pátek na festivalu Colours of Ostrava vystoupila zpěvačka Anohni. Hlavní hvězda letošního ročníku, dříve známá jako zpěvák Antony Hegarty, se dvěma dýdžeji uvedla skladby z letošní politické desky Hopelessness. Byl to velký útok na city - hlasem i obrazem.
Anohni
Anohni | Foto: Jiří Zezroň

Pokud se o loňském vystoupení zpěvačky Björk na Colours of Ostrava debatovalo v tom smyslu, zda nepatří spíš do komorního sálu než na venkovní festival, letošní koncert pěvkyně Anohni byl dvakrát tak radikální. Otázka v pátek večer nezněla, jestli hlavní hvězdu letošních Colours přesunout do sálu, nýbrž zda by neměla viset na zdi v umělecké galerii.

Transgenderová pěvkyně Anohni, která získala hudební cenu Mercury Prize a na ostravském festivalu před čtyřmi lety vystoupila ještě jako mužský zpěvák Antony Hegarty, prošla nejen změnou pohlaví. Také své akustické, převážně klavírní písně o samotě, přírodě či lásce na letošní desce Hopelessness vyměnila za elektronickou popovou muziku o dronech, terorismu či globálním oteplování.

Anohni se v posledních letech věnovala výtvarnému umění - před čtyřmi roky uspořádala výstavu v Los Angeles a příští týden zahájí další v německém městě Bielefeld. Také její páteční koncert na Colours nebyl koncertem v tradičním slova smyslu: chyběli na něm hudebníci, zahalenou zpěvačku nesnímaly kamery, to podstatné se odehrávalo na obřím projekčním plátně.

Anohni k tomuto umění, přesněji možná umělecké performanci, nejspíš dospěla, protože chce publiku předat své vidění světa: názory na jadernou energii, klimatické změny, korporace, válku.

Nemá smysl namítat, že ve spoustě písní Anohni tyto složité problémy zjednodušuje a vytrhává z kontextu. Anohni není novinářka ani politička - popisuje to vše jako celek, "všechny nemoci světa", které souvisejí jedna s druhou. Její ostravská show měla jediný cíl: zapůsobit na emoce, vyvolat empatii, prostě s divákem zacloumat.

S výjimkou úvodní titulní skladby Hopelessness, kterou zpívala ze zákulisí, Anohni celý koncert stála na ostravském pódiu - ale záměrně na sebe neupozorňovala. Byla od hlavy k patě schovaná pod černým pláštěm, po celou dobu z tváře nesundala černý závoj, jedinkrát na ni nesvítily reflektory.

Když se z pódia začal valit kouřit, v blikajících modrých světlech se jako černá polednice vynořovala z tmy a zase mizela.

Při zpěvu gestikulovala rukama, ve dvou písních na pódiu dokonce ležela, ale to hlavní udělala na konci: došla až pod projekční plátno a zlehka se ho dotkla.

Anohni
Anohni | Foto: Jiří Zezroň

Podstatou této performance totiž je, že divák sleduje nikoliv zpěvačku, nýbrž plátno. Už čtvrthodinu před začátkem koncertu se na obrazovce v nekonečné černobílé smyčce svíjí tančící modelka Naomi Campbellová oblečená jen v kozačkách a spodním prádle. Provádí stále tytéž pohyby, až se divákovi její tělo okouká a začne v obraze hledat to nejzajímavější - tvář. A tento "oční kontakt" se pak udržuje po celý koncert.

Počínaje druhou skladbou modelku Campbellovou na plátně střídají projekce dalších žen - černých, bílých, hispánských, indiánských, mladých, starých. Jde převážně o výtvarnice působící v New Yorku, kde žije také Anohni - divák mohl rozpoznat například íránskou umělkyni Shirin Neshatovou nebo tanečnici Johannu Constantinovou, zde s nánosem makeupu připomínajícím zkrvavenou tvář.

Ale totožnost těch žen je druhotná: kamera je všechny zabírá stejně, od ramen nahoru, v detailech se soustředí na jejich oči a ústa, sleduje, jak ženy odříkávají slova Anohniných písní.

Tváře jsou v klipech nasvícené tak, aby se jim leskly oči - a všechny klipy jsou natočené tak, aby se divák do těch očí díval. Je to banální trik, ale žen je dvacet, každá má jiný, bohatý výraz a každá během skladby zoufá, naříká a hlavně pláče.

Těžko se od toho přívalu slz a emocí odtrhují oči a ještě hůř si od něj divák udržuje distanc. Dívá-li se dost dlouho, dříve nebo později to s ním "uvnitř pohne".

V kotli pod pódiem během koncertu zaznívala otázka, jestli se to celé nepouští z playbacku. Nepouští - od toho jsou na scéně, rovněž schovaní v kápích, vyhledávaný producent elektronické hudby Oneohtrix Point Never a Christopher Elms, známý například jako spolupracovník Björk.

Stojí za laptopy, samplery a syntetizátory, z nichž třeba ve skladbě 4 Degrees pouští i celou nahranou dechovou sekci, ale beaty - těžkopádné, dlouhoznějící, kromě závěrečného hitu Drone Bomb Me spíš umělecké zvuky než taneční rytmy - vytvářejí naživo.

Především ale naživo zpívá Anohni: sytým, lehce nasládlým kontratenorem, jenž je mohutný jako hlas operních zpěváků a po celý koncert bravurně kontrolovaný. Kdo má naposlouchanou desku Hopelessness, mohl například postřehnout, že v písni zvané Obama si Anohni nechala pustit studiovou hlasovou stopu - zpívanou v hlubokém rejstříku - a naživo slova opakovala výš, ale to nebylo podstatné.

Anohni, silně využívající vibrata, především umí každou slabiku procítit v nesmírných nuancích: zabarvuje slova emocemi, které posluchač registruje a spojuje si je s tvářemi žen na plátně, jež v něm vyvolávají další odezvu.

Je to celé velký útok na diváka: na někoho možná příliš opulentní, na jiného vyděračský, na dalšího příliš umělecký. Ale působí velmi silně. Anohniny texty o příkořích světa s leckým nemusí hnout - ale odejít z jejího koncertu nepohnut v Ostravě nešlo.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 3 hodinami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy