Recenze: "Nafrněná" Bára Poláková zůstává víc herečkou než zpěvačkou

Jarda Konáš
27. 11. 2015 8:58
Na debutující desce Barbory Polákové je hodně cítit, že je víc herečka než zpěvačka. Primární je její projev, charisma, práce s hlasem a lehce pozadu zůstává hudba. Texty na album si sama napsala, desku produkoval Jan P. Muchow. "Co ale může být zábavné na pódiu v malostranském Rubínu, nemusí a asi ani nebude fungovat dobře v celoplošném éteru," píše v recenzi Jarda Konáš.
Bára Poláková
Bára Poláková | Foto: Iva Haj / SupraPhon

RecenzeBarbora Poláková zaznamenala nedávno fantastický úspěch na YouTube. Její singly Nafrněná a Kráva, které mají miliony zhlédnutí, se tak logicky dostaly i na desku. Kdo by ale čekal, že virální úspěch albu prošlape cestu, je na omylu. Nůžky mezi fenoménem YouTube a prodejem nosičů už jsou tak rozevřené, že úspěch v jednom směru nemusí znamenat sukces i ve druhém.

Jak si proto deska povede, to v tuto chvíli neodhadneme. Pozitivní odezvu si ale určitě zaslouží. Nabízí totiž odlehčený mainstream, místy ironický, místy poetický. Obejde se bez zbytečných gest, skladby na debutu jsou vlastně až komorní, šantánové.

Pokud nepočítáme výše zmíněné singly, ve kterých se potkalo Polákové charisma s pečlivou produkcí a tvůrčí prací, prim na desce hraje právě to charisma. Jako kdyby zpěvačka netoužila po hitech, ale prostě jen vylezla před oponu a řekla: „Teď jsem tady a budu vás bavit.“ Je to nenucené, v rámci současného českého ženského popu svěží, nepřehlédnutelné a extrémně zábavné.

Otázka je, zda se to dá využít i v rámci tvorby. Co může být zábavné na pódiu v malostranském Rubínu, nemusí a asi ani nebude fungovat dobře v celoplošném éteru. A protože debut už další singly podobné Nafrněné nenabízí, dá se čekat, že v tomto směru bude svádět nerovný boj. Ne že bych mu to přál, naopak.

Ale když se nedokázalo prosadit například šest let staré cédéčko Tomáše Hanáka, na které si dnes i přes jeho kvality vlastně málokdo vzpomene, pro Polákovou (nebo spíše její PR a manažerský tým) bude těžké vyhnout se podobnému scénáři. Pravda, je cítit, že Poláková tlačí na tu hudební pilu o dost víc než pěvec-humorista Hanák, obklopila se zkušenými hudebníky a dokázala už dávno dostat sebe a svou tvorbu mezi lidi.

To nic nemění na tom, že debut se stále drží skromné divadelní poetiky, která potěší třeba fanoušky Semaforu nebo Ypsilonky, ale český většinový posluchač to může vnímat spíš jako roztomilou kuriozitu.

Hodnocení: 70 %

Barbora Poláková - Nafrněná | Video: YouTube

před 5 hodinami

Francouzský obránce Varane odchází z Realu do Manchesteru United

Fotbalový mistr světa Raphaël Varane odchází z Realu Madrid do Manchesteru United. Podle britských médií se oba kluby dohodly na transferu, odstupné by mělo činit 50 milionů eur (zhruba 1,3 miliardy korun) a bonusy. Varane měl v Madridu smlouvu ještě na nadcházející sezonu, španělský klub původně požadoval údajně 80 milionů eur.

Osmadvacetiletý Varane přišel do Realu v roce 2011 z Lensu, nastoupil od té doby do 350 utkání a získal s "Bílým baletem" tři španělské tituly a čtyři trofeje v Lize mistrů. S francouzskou reprezentací vyhrál v roce 2018 titul mistra světa, na letošním evropském šampionátu odehrál všechny čtyři zápasy do vyřazení od Švýcarska v osmifinále. V Manchesteru je pro něj připravená pětiletá smlouva.

před 6 hodinami

Američané do konce roku ukončí bojovou misi v Iráku, působí tam přes 18 let

Americký prezident Joe Biden s iráckým premiérem Mustafou Kázimím v pondělí ve Washingtonu formálně uzavřel dohodu o ukončení americké bojové mise v Iráku do konce letošního roku, píše agentura Reuters. Děje se tak více než 18 let poté, co USA své vojáky do Iráku vyslaly.

Spojené státy mají v Iráku nyní asi 2500 příslušníků ozbrojených sil, kteří se soustředí na potírání zbytků teroristické organizace Islámský stát (IS). Už v dubnu se obě země dohodly, že USA bojové operace v Iráku ukončí a mise pak bude pokračovat jako výcviková a poradní. Tehdy ale nebyl dohodnut rozvrh stažení.

Biden se v pondělí s Kázimím setkal v Oválné pracovně Bílého domu. Šlo o jejich první osobní jednání v rámci strategického dialogu mezi USA a Irákem. Americký prezident řekl, že USA budou v Iráku nadále k dispozici a budou poskytovat výcvik i pomoc při potírání radikálů z IS. Zdůraznil však, americké síly přestanou do konce letošního roku v Iráku působit v bojových zónách.

před 6 hodinami

U Libye se převrátila loď, zemřelo nejméně 57 migrantů

Na západě Libye, nedaleko od města Chums, se v neděli převrátila loď s nejméně 75 migranty na palubě. Při neštěstí jich přinejmenším 57 zahynulo a dalších 18 lidí zachránili rybáři a libyjská pobřežní hlídka, uvedla Mezinárodní organizace pro migraci (IOM). Ta již delší dobu varuje, že počet migrantů, kteří letos zahynuli při cestě přes Středozemní moře do Evropy, se výrazně zvýšil.

Podle přeživších se plavidlo muselo zastavit v moři, mělo problém s motorem. Kvůli silným vlnám a špatnému počasí se převrátilo. Podle jejich svědectví mezi je oběťmi nejméně 20 žen a dvě děti.

Podle IOM se počet migrantů, kteří zahynuli ve Středozemním moři, ve srovnání s loňským rokem více než zdvojnásobil. Vloni podle údajů IOM zahynulo ve Středozemním moři 427 osob, letos jich už nyní je přes 1100. Podle údajů Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky letos přes Středozemní moře doplulo do států Evropské unie přes 44 000 uprchlíků. Počet se výrazně zvýšil od května, kdy se zlepšilo počasí.