Recenze: Support Lesbiens natočili jedno z nejlepších poprockových alb roku. Jen nesmí zpomalit

Jarda Konáš
Aktualizováno 9. 11. 2015 23:31
Král je mrtev, ať žije král! Toť motto, které uvádí novou desku Support Lesbiens. Promítlo se do jejího názvu, obsahu prvního singlu i obalu, jemuž vévodí motiv spadlé koruny. A nejde o žádné plácání do větru, o jisté privilegium si totiž kapela řekla hodně hlasitě. „K.I.D. je bez přehánění jedno z nejlepších poprockových alb letošního roku. Melodikou tíhne víc k popu, zvukem k rocku, nabízí ale silné skladby dokazující, že současné Support Lesbiens baví hrát,“ píše v recenzi Jarda Konáš.
Support Lesbiens
Support Lesbiens | Foto: archiv kapely

Recenze – Dá se pochopit, že několik let po „supportím“ rozdvojení se stále řeší, která skupina je vlastně ta původní a že ten konflikt vytane na mysli prakticky hned, kdy na Support Lesbiens přijde řeč.

K.I.D. je deska, která má potenciál alespoň trochu nasměrovat diskuzi o krok dál nebo ji v lepším případě utlumit. Nabízí totiž jasně definovaný zvuk, silné melodie a kytarový pop rock, který má zkrátka koule. Nejdůležitější je, že současní Support Lesbiens nejsou jen „těch pár lidí okolo Hynka Tomana“, jak občas zaznívá v diskusích. Po prostudování bookletu totiž zjistíme, že se na autorství nových skladeb jednotliví členové podíleli stejnou, či dokonce větší měrou než kytarista.

Support Lesbiens
Support Lesbiens | Foto: archiv kapely

Znamená to jediné, hudebníci si sedli, chemie zafungovala a vyvrací teorie o Tomanově holé potřebě táhnout to mocí mermo dál – desky vzniklé z takového popudu zní totiž úplně jinak.

Jsou to především svižnější a hutnější věci, které zvedají úroveň poslechu vysoko nad standard současného tuzemského kytarového popu.

Otvírák K.I.D., následující Burn nebo třeba Paranoid schovaná až ke konci nejen že člověka rozhýbou, ale dostaví se i lítost, že po takových věcech nesáhne rádio. Skladby z nové desky jsou totiž přesně tím obsahem, který by celoplošné stanice ve vlastním zájmu měly nasadit. Nezaujaté zaujme, zaujaté přesvědčí, že se český éter přeci jen trochu rozhýbal. No, nechme se překvapit, třeba to vyjde.

Trochu horší je to u pomalejších skladeb. Nedá se říct, že by to byla přímo vata, ale je potřeba varovat dopředu – kdo nemůže vystát slaďáky, bude kousky jako River pravděpodobně přeskakovat. A málo platné, že jsou přitom postavené na silných refrénech, ta jiskra tam někomu zkrátka bude chybět.

Zajímavé je, že K.I.D. opakuje (nikoliv kopíruje, to je časově vyloučené) model nedávné studiovky Mekyho Žbirky. Jde tedy o dvojalbum, kde první cédéčko je regulérní deska a na druhé placce je pár skladeb ještě přezpíváno do češtiny. Že „Supportům“ víc svědčí angličtina, napovídá už fakt, že se české texty ani nedostaly do bookletu. Přesto se na samotném konci schovává další zajímavý singl Skořicová, kde hostuje Iva Pazderková.

K.I.D. je bez přehánění jedno z nejlepších poprockových alb letošního roku. Melodikou tíhne víc k popu, zvukem k rocku, nabízí ale silné skladby dokazující, že současné Support Lesbiens baví hrát a mají i dobré nápady. A ještě jedna věc při poslechu vytane na mysli – chuť si to jít poslechnout naživo. Kolik takových desek jste v poslední době slyšeli?

Hodnocení: 80 %

Support Lesbiens - K.I.D. | Video:

před 46 minutami

Tři čtvrtiny lidí chtějí místo stravenek dostávat peníze, ukázal průzkum. Ministerstvo navrhuje stravenkový paušál.

Až tři čtvrtiny zaměstnanců, kteří dnes dostávají stravenky, by raději přešly na peněžní stravenkový paušál. Většina z nich by přitom své stravovací návyky nezměnila.

Čtyři pětiny restaurací by zase přivítaly, kdyby u nich méně lidí platilo stravenkami. Vyplývá to z průzkumu, který pro ministerstvo financí uskutečnila agentura Median mezi 1212 respondenty.

"Dnešní režim zachováváme a nijak jej neomezujeme. Pouze ke stravenkám a firemním jídelnám přidáme třetí možnost, díky které mohou zaměstnanci dostat nezdaněný příspěvek na stravování rovnou v penězích. Kdo chce, pojede stále ve stejném režimu a nic se pro něho nezmění," uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Návrh je součástí připravovaného daňového balíčku na rok 2021. Návrh v tuto chvíli projednávají ministerstva. Jeho účinnost je navržena od 1. ledna 2021.

před 47 minutami

V severní Itálii ve městě Padova zemřel osmasedmdesátiletý muž pozitivně testovaný na koronavirus. Jde o prvního Evropana, který nákaze podlehl.

Úmrtí v pátek pozdě večer oznámil italský ministr zdravotnictví Roberto Speranza.

Muž byl jedním ze dvou starších pacientů v oblasti Veneto, u kterých bylo podezření na nemoc COVID-19, kterou nový typ koronaviru způsobuje. V nemocnici ležel podle italských médií 14 dní a přijat byl s jiným druhem onemocnění.

před 54 minutami

V palivových nádržích tří desítek letadel značky Boeing 737 MAX objevil výrobce zbytky materiálu, mohly ohrozit bezpečnost strojů.

Během kontroly zatím nepředaných strojů výrobce objevil podobný problém u 35 z nich, potvrdil mluvčí firmy. Podle informací agentury Reuters se jednalo o víc než polovinu zkontrolovaných letounů.

Firma uvedla, že v nádržích se našly zbytky cizích předmětů, což je termín, který se používá pro nejrůznější materiál, jako jsou hadry, nástroje, kovové třísky a další. Většinou zůstává po zaměstnancích, kteří se podílejí na výrobním procesu. Podobný problém už měla firma také u jiných letadel, například u tankovacích letounů KC-46, upozornila agentura Reuters. Tyto předměty zvyšují riziko elektrického zkratu a požáru.

Letadla 737 MAX jsou už téměř rok odstavena z provozu, nová čekají zaparkovaná na své dodání aerolinkám. Zákaz přišel loni v březnu po dvou smrtelných nehodách.

Zdroj: Reuters , ČTK

Nákaza koronavirem v Číně polevuje, její nárůst hlásí Jižní Korea. Nakažených je celkem přes 76 tisíc.

Nemoci způsobené novým typem koronaviru v pevninské Číně podlehlo již celkem 2345 lidí. Během pátku jich zemřelo 109, o devět méně než ve čtvrtek. Nakažených je přes 76 tisíc. Počet nově onemocnělých se v pátek výrazně snížil na 397 ze čtvrtečních 889. Informovala o tom v sobotu odvoláním na čínské zdravotnické úřady agentura Reuters. Výrazný nárůst nových případů hlásí Jižní Korea.

Epicentrum epidemie, provincie Chu-pej, hlásí za pátek výrazně nižší počet nových případů onemocnění i mírně nižší počet nových úmrtí. Počet nových nemocných klesl na 366 ze čtvrtečních 631. Počet mrtvých v této nejvíce zasažené čínské provincii činil v pátek 106, zatímco ve čtvrtek to ještě bylo 115. Celkem v Chu-pej již zemřelo 2250 lidí a celkový počet nakažených tam byl k pátku 63 tisíc.