Radiohead už jsou ke stažení. Dojde k revoluci?

Jan Pomuk Štěpánek
10. 10. 2007 17:30
Obejít vydavatele chtějí i Oasis nebo Jamiroqai
Radiohead
Radiohead | Foto: Aktuálně.cz

Londýn Před deseti lety změnili hudební svět albem OK Computer, teď se snaží změnit svět svým postojem k hudebnímu průmyslu. Sedmou řadovou desku nedali žádnému vydavatelství, ale od středy ji nechávají fanoušky stáhnout z internetu. Cena? Kolik kdo dá, od nuly do sta liber.

"Opravdu. Je to na vás," ujišťuje kytarista Jonny Greenwood v oznámení na oficiálních stránkách kapely, kde je album k mání.
Deska In Rainbows následuje po čtyřleté pauze od titulu Hail To The Thief, kterým kapela splnila své závazky vůči koncernu EMI. I proto si dala na čas a užívala si nahrávání bez dohledu vydavatelství.

Kupte si nové Radiohead. Zaplaťte, kolik chcete

Foto: Archiv

BBC už publikovala první recenzi, podle Iana Youngse nabízí In Rainbows zvuk podobný posledním třem albům Kid A, Amnesiac a Hail to the Thief.

"Pravděpodobně si desku několikrát poslechnu. Cítím, že v nahrávce je zřetelná nějaká vyšší umělecká kvalita, kterou teď neumím úplně docenit - ale pak na ni asi zapomenu," píše.

Zatím nejsou k dispozici žádné údaje o tom, kolik lidí si desku stáhlo a kolik je průměrná cena, kterou za album lidé platí. Výsledná čísla přitom budou důležitá pro další vývoj.

Už teď se zdá, že nečekaný krok napodobí další skupiny, které jsou bez kontraktu. Podle hudebního týdeníku NME chtějí Radiohead napodobit Oasis, kteří už si něco podobného vyzkoušeli se singlem Lord Don´t Slow Me Down ten vychází jen v digitální podobě ke stažení.

Podle deníku The Daily Telegraph se přidají i disko-funkoví Jamiroqai, už dřív se nechali slyšet The Charlatans, že nové album najdou fanoušci na stránkách internetového rádia Xfm.

Foto: Aktuálně.cz

Julian Marshall, editor britské hudební autority, magazínu NME, věří, že Radiohead se skutečně podaří odstartovat revoluci, která zasadí klasickým strukturám poslední ránu.

"Zažíváme vzrušující časy," řekl Julian Marshall BBC. "Už roky lidé mluvili o tom, jak internet změní způsob, jak se bude vydávat hudba," dodává a předpovídá, že hudební firmy nebudou umět zareagovat dost obratně a rychle.

Podle magazínu Time znamená akce Radiohead ne kdejakou bouři v hudebním průmyslu, ale rovnou uragán. Na rozdíl od Britů americký magazín nevidí novou situaci hudebního průmyslu tak černě. 

"Pokud příklad In Rainbows nabízí nové možnosti pro zavedené skupiny, může také nabídnout šanci velkým hudebním firmám předefinovat obchodní zvyky," píše Time.

"Stále mohou mít vliv a profit, pokud se zaměří i na menší mladší kapely, které potřebují něčí podporu, aby se dostaly do rádií." Podle časopisu mohou firmy zareagovat i tak, že se spojí v úsilí vyvinout vlastní strukturu digitální distribuce.

V létě se k podobnému kroku, který popudil hudební byznys, odhodlal Prince, když obešel tradiční distribuční kanály a v několikamilionovém nákladu přiložil nové album k vydání britského nedělníku. Peníze se mu pak vrátily ze série obřích koncertů.

Magor Prince rozdal novou desku přes bulvár
 
Radiohead jsou podle jednoho z manažerů Bryce Edge připravení, že jejich krok byl bláhový. Ale věří, že jejich hudba je dobrá a lidé za ni zaplatí. Další lidé z okolí kapely dokonce nevylučují, že je finančně podpoří i ti, kdo Radiohead zrovna nemusí jako výraz uznání a důvěry, která nepotřebuje prostředníky.

 

Právě se děje

Další zprávy