Magor Prince rozdal novou desku přes bulvár

Jan Pomuk Štěpánek
16. 7. 2007 16:00
Album Planet Earth je i ke stažení on-line
Foto: prince.net

Londýn - Prodejci hudebních nosičů šílí vzteky a tentokrát za to nemůže internet, ale Prince. Zpěvák  pohrdl tradičními distribučními kanály a v Británii rozdal své nové album Planet Earth: 2,9 milionu exemplářů bylo přílohou týdeníku Mail on Sunday.

A další fanoušci na to zareagovali po svém. Od pondělí se plní internetový prostor linky ke stažení desky. "Kyž to album rozdal zadarmo, tak je volně pro všechny," argumentuje jeden z bloggerů, který vystavil novou porci zpěvákova sexy funku. Na stránkách eBay jsou zase stovky nabídek na odprodej cédéčka, které fanoušci dostali o víkendu spolu s britskými bulvárnimi novinami.

Deska, která bude v prodeji od 24. července, se prý bude zdarma dávat i na Princeových jedenadvaceti koncertech od 1. srpna do 21. září v londýnské Aréně 02 -  jediné evropské scéně, kde bude letos vystupovat. Vydavatel Sony BMG přesto počítá, že desku vydá i oficiální cestou. Jedním z lákadel má být speciální digi-pack s pohyblivým obrázkem.

Paul Quirk, šéf britské asociace maloobchodníků sdružující prodejce DVD a CD, se už dřív nechal slyšet, že Princův nový krok je šílenství. "Umělec kdysi známý jako Prince by měl vědět, že s tímto přístupem bude brzy Umělcem kdysi k sehnání v obchodech s hudbou," říká Quirk v narážce na jeho někdejší pseudonym. "Je to podpásovka všem obchodům."

Foto: Reuters

Naopak velmi spokojen je vydavatel bulvárního listu. Noviny už vydaly zdarma řadu desek včetně výběrů Petera Gabriela, UB40 nebo alba Tubular Bells Mike Oldfielda. Za práva Princeovi zaplatili půl milionu dolarů.

"Pořád přežívají ve starých časech a nepřizpůsobují se době. Měli by se svým byznysem trochu pohnout," prohlásil šéf obchodního oddělení novin Stephen Miron na adresu "kamenných" prodejců. Zároveň vyzval organizátory hitparády, aby změnili pravidla a započítali jejich přílohu do prodaných nahrávek.

ČTĚTE TAKÉ
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Na to kontroval šéf hudebního řetězce HMV Simon Fox: dát nové album zdarma k novinám může jen "úplný magor". Pak si to ale spočítal a rozhodl se, že budou noviny nabízet ve svých obchodech.

Se čtyřiadvacátou řadovou deskou Planet Earth Prince přichází po loňském "návratovém" albu 3121. To zaznamenalo několik rekordů; stalo se jeho nejrychleji prodávaným albem a první deskou, která debutovala rovnou na prvním místě hitparády Billboard.

Sám Prince tvrdí, že má jediný cíl: zpřístupnit hudbu všem, kdo ji chtějí poslouchat. Desky 3121 se prodalo na ostrovech jen 80 tisíc kusů. Neobvyklý tah se ale omezuje jen na britský trh; ve zbytku světa nová Princova deska poputuje do obchodů. To už se ale zpěvák bude věnovat studiu bible.

Prince patří mezi nejvýraznější hudebníky druhé poloviny 20. století. Talentovaný multiinstrumentalista proslul i jako sexuální nezmar a podivín pokoušející z rozmaru pravidla showbyznysu. Coby součást "vzpoury" proti pokusům ovlivňovat jeho tvorbu se objevoval na koncertech s nápisem OTROK na tváři.

Na novou rebelii - tedy podle něj přímý marketing - mu vydělaly úspěšné koncerty. Podobně si to u nás v malém vyzkoušel Jaromír Nohavica. Oba dobře vědí, že v době klesajících prodejů CD  se podobné gesto vrátí v důvěře fanoušků a dalších vyprodaných vystoupeních. Živá vystoupení už dávno živí i U2, Madonnu nebo Rolling Stones.

 

Právě se děje

Další zprávy