Nové album Roberta Craye: Blues pěkné jako pop a silné jako soul

Daniel Konrád Daniel Konrád
21. 5. 2020 16:12
Byl nadějí blues. Americký zpěvák a kytarista Robert Cray se v 80. letech minulého století prosadil jako uhlazený, jemně zpívající mladík, který sice navazuje na blues, ale píše vlastní písně, má moderní zvuk, nestaví na odiv kytarové dovednosti a se starou hudbou seznamuje mladší posluchače.
Robert Cray hrál třikrát v Česku: roku 2006 předskakoval Ericu Claptonovi v Sazka areně, v letech 2012 a 2014 již přijel samostatně s vlastní kapelou. | Video: Nozzle Records

S vrstevníky, dnes již nežijícím Steviem Rayem Vaughanem a naopak stále činným kytaristou Robbenem Fordem, Robert Cray přispěl k renesanci blues, byť v jeho podání vždy s úkroky do popu, soulu nebo R&B. S chytlavými hity jako Smoking Gun uspěl v hitparádách i tehdy populární televizi MTV, v obchodech se jeho desky skvěly v přihrádkách s popem či rockem. Obyčejného černého kluka, který donedávna pracoval v myčce aut, si jako předskokana nebo hosta začali zvát Tina Turnerová, Rolling Stones či Eric Clapton.

Robert Cray.
Robert Cray. | Foto: Jeff Katz

Od té doby Robert Cray vydal přes 20 alb, ale také narazil na strop: poslední ze svých pěti Grammy získal roku 1999, a přestože setrvale natáčí i koncertuje, některými nahrávkami z nového tisíciletí jako by jen napodoboval šablonu své nejúspěšnější desky Strong Persuader z roku 1986.

To se naštěstí nedá říct o Crayově novém albu That’s What I Heard, plném vynikajících autorských i převzatých skladeb s důrazem na soul a R&B. Po letech ukazuje všechny kvality letos šestašedesátiletého Američana z jižanského státu Georgia. A dost možná mu po dvou dekádách zase vynese Grammy.

V něčem je ta deska osobní: hned ve druhé skladbě, gospelu Burying Ground, kytarista odkládá nástroj a jen s přitakávajícími vokalisty, Hammondovými varhanami za zády a tamburínou napodobuje černého reverenda Juliuse Cheekse, který stejnou píseň natočil v 50. letech s kvartetem Sensational Nightingales. Cray, toho času dítě, ji s rodiči poslouchal o nedělích.

Osobní je také autorské blues To Be With You, věnované nedávno zesnulému písničkáři Tonymu Joe Whiteovi. A jiné skladby mají politický podtext: hlavně This Man, postavená na jediném akordu a šlapavé figuře Crayova dlouholetého basisty Richarda Cousinse. "Kdo je ten chlap / V našem domě / Jestli ten domov chceme zachránit / Musíme ho vykopnout," zpívá Cray v textu, který může vyprávět o milostném trojúhelníku i odvolání současného amerického prezidenta Donalda Trumpa. Každý ať si to vyloží po svém. Síla blues není v tom, co říká naplno, ale v tom, co naznačuje.

Skladba This Man má patrně politický podtext. | Video: Nozzle Records

Robert Cray je výborný textař, přestože se k tomu podle vlastních slov nutí, z hotových písní polovinu vyhodí a nakonec je na desce doplní převzatým materiálem. V minulé dekádě zaujal autorskými skladbami o dopadech finanční krize na obyčejné Američany nebo písní o údělu navrátilců z invaze do Iráku, což je téma, pro něž má Cray - syn veterána z válek v Koreji a Vietnamu - pochopení.

Jinak si látku většinou vymýšlí. Přes třicet let je šťastně ženatý s britskou modelkou a herečkou Susan Turnerovou, a stejně nejčastěji zpívá o nepovedených vztazích. V dávném hitu Phone Booth osaměle vytáčel číslo naškrábané na zdi telefonní budky, jindy se stylizoval do figury napraveného svůdníka.

To je další charakteristika: Crayovy texty mívají morální rozměr, nevěra v nich většinou končí zle. "Jednou dvakrát jsem ti zvoral život / Vím, že za to se platí," zpívá teď v nové skladbě Anything You Want.

Na důvěryhodnosti tomu přidává jeho hlas, na bluesové poměry mimořádný a v šestašedesáti letech čímsi stále mladistvý. Teplý, jemný, čistý tenor s přirozeným vibratem a pěkným falzetem, kterým ovšem šetří, zbarvuje slova emocemi od lítosti po smyslnost. Ve vyšších polohách připomene dávného soulového pěvce Sama Cookea, typově také tenora.

A stejně jako Cray šetří hlasem, je úsporný ve hře na kytaru. Přitom má obdivuhodnou techniku, jak dokázal už roku 1985 deskou Showdown, nahranou se svými kytarovými vzory Albertem Collinsem a Johnnym Copelandem, kde se blýskl převzatým blues She’s Into Something od Muddyho Waterse.

Drží se standardního ladění, netrpí sentimentem ke starým kytarám. Od 70. let užívá nástroje Fender Stratocaster a patří k vybraným hudebníkům, jejichž signované kytary firma prodává po celém světě.

Obal alba That’s What I Heard.
Obal alba That’s What I Heard. | Foto: Nozzle Records

Přesto Craye ani na novém albu neslyšíme přehnaně sólovat. Drží se zkrátka, hraje jen nejnutnější noty, které často opakovaně vytahuje na strunách. Má čistý tón, podobně vřelý jako hlas. Buduje napětí, typické jsou pro něj staccatové pasáže nebo arpeggio v prvním mollovém akordu. A tam, kde není nutné, si sólo odpustí a jen doprovodnou hrou vespod rozhýbává rytmus.

Na tom má ovšem podíl zejména bubeník a producent alba Steve Jordan. Dlouholetý spoluhráč Keitha Richardse z Rolling Stones nebo mladšího kytaristy Johna Mayera natáčí s Crayem od konce 90. let minulého století. That’s What I Heard je jejich šestý a dost možná nejlepší projekt: vědí, čeho chtějí dosáhnout, co funguje, ve kterém songu upozadit varhany a kdy je naopak vytáhnout do popředí.

Maximálně využívají dechové sekce: v coververzi soulu You’ll Want Me Back sestupnou a zase se zdvihající mollovou pasáž velkolepě nesou saxofon s trubkou. A v další převzaté baladě Promises You Can’t Keep má podobný účinek doprovodný mužský vokál Stevea Perryho, někdejšího zpěváka rockové kapely Journey z 80. let.

V baladě Promises You Can’t Keep hostuje zpěvák Steve Perry. | Video: Nozzle Records

Je to samozřejmě retro: v jedné skladbě "moje baby ráda tančí boogaloo", to znamená latinskoamerický tanec z 60. let, a v závěru alba Cray vyzývá posluchače "sock it to me" slangovým výrazem ze stejné doby, v černé hudbě zpopularizovaným Arethou Franklinovou.

Co je ale špatného na tom připomínat to dobré? Crayova nová deska je pestrá, pěkná. Vysloveně příjemná na poslech.

Robert Cray: That’s What I Heard

Nozzle Records 2020

Aktualizováno před 3 hodinami

Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci jen 500 lidí

Spolek Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci v centru Prahy pouze 500 lidí, přestože kvůli omezení počtu účastníků hromadných akcí chystá správní žalobu. Na videu na facebooku spolku to dnes večer oznámil jeho předseda Mikuláš Minář. Kvůli dodržení omezení Milion chvilek ruší také pochod k sídlu vlády, který měl být součástí demonstrace. Policie dnes odpoledne na twitteru oznámila, že nebude lidem bránit ve shromažďování kvůli mimořádným opatřením ministerstva zdravotnictví. Pokud policisté zjistí porušení hygienických podmínek, věc zadokumentují a předají hygienické stanici.

Kvůli riziku nákazy novým koronavirem jsou v Česku zakázané hromadné akce nad 500 osob. Spolek Milion chvilek je ale přesvědčen o tom, že příslušné nařízení ministerstva zdravotnictví se nevztahuje na právo shromažďovací. "Vláda tvrdí opak, proto podáme správní žalobu," uvedl dnes Minář. Podle názoru právníků spolku je omezení nezákonné a protiústavní.

Minář je také přesvědčen o tom, že omezení má za cíl zdiskreditovat protestní akce. "Vláda na nás šije 'boudu' a chce protesty jednou provždy u většiny národa zdiskreditovat. Nedejme jí teď tu záminku," uvedl. Organizátoři demonstrace na Staroměstském náměstí proto dodrží podmínku maximálního počtu účastníků. "Na úterní akci proto skutečně vpustíme pouze 500 osob," upozornil předseda spolku.

Ze stejného důvodu se neuskuteční ani plánovaný pochod ke Strakově akademii, který měl být součástí úterní demonstrace. "O to důležitější bude, aby se po celé republice uskutečnilo co nejvíc lokálních akcí, které se do 500 lidí pohodlně vejdou," řekl dnes Minář.

Francouzská armáda zabila velitele Al-Káidy v severní Africe

Francouzská armáda zabila v Mali velitele teroristické organizace Al-Káida v islámském Maghrebu (AQIM) Abdal Malika Drúkdala. Oznámila to dnes ministryně obrany Florence Parlyová. Francie stojí od roku 2013 v čele mezinárodní koalice proti islamistům v této africké zemi.

"Dne 3. června zabily francouzské armádní síly s podporou místních partnerů během operace v severním Mali emíra Al-Káidy v islámském Maghrebu Abdal Malika Drúkdala a několik jeho nejbližších spolupracovníků," uvedla Parlyová na twitteru. Informaci následně potvrdila agentura AFP, podle níž byl Drúkdal zabit poblíž malijského města Tessalit u hranic s Alžírskem, kde se údajně dlouhodobě skrýval.

Drúkdal byl považován za jednoho z nejzkušenějších militantních džihádistů v severní Africe. V roce 2012 patřil k hlavním organizátorům převzetí severovýchodní části Mali pod kontrolu islamistů, po němž v zemi intervenovala francouzská armáda. Ta sice ve spolupráci s místními silami zatlačila džihádisty zpět, bezpečnostní situace v zemi na severozápadě Afriky je nicméně dlouhodobě nestabilní a islamistům se daří podnikat útoky nejen v severní, ale i centrální a jižní části státu.

AstraZeneca začíná s výrobou vakcíny proti koronaviru, i když testování ještě neskončilo

Britská farmaceutická společnost AstraZeneca oznámila, že začíná s výrobou potenciální vakcíny proti nemoci covid-19. Ačkoli klinické testování očkovací látky není dosud u konce, a není tedy jasné, zda je vakcína funkční, chce firma mít k dispozici zásoby pro případ, že by testy dopadly dobře. Stanici BBC to dnes řekl šéf společnosti Pascal Soriot. AstraZeneca si zajistila kapacity pro dodávku celkem dvou miliard dávek testované vakcíny.

"Začínáme s výrobou vakcíny ihned - musíme ji mít připravenou ve chvíli, kdy budou výsledky (testování)," řekl Soriot. "Samozřejmě, že toto rozhodnutí s sebou nese riziko, ale jde o finanční riziko, pokud vakcína nebude funkční… Pak by všechen materiál, všechny vyrobené vakcíny přišly vniveč," dodal.

AstraZeneca vyvíjí vakcínu s pracovním názvem AZD1222 ve spolupráci s Oxfordskou univerzitou a v současnosti ji testuje na 10 000 dobrovolnících v Británii. Výsledky zkoušek by měla znát do srpna.

Firma se zavázala, že polovinu dávek očkovací látky, které se chystá vyrobit, poskytne chudším zemím. Ve čtvrtek oznámila, že uzavřela další dva kontrakty, přičemž jeden z nich ve výši 750 milionů dolarů s nadacemi filantropů Billa a Melindy Gatesových. Z celkem jedné miliardy dávek očkování určených pro chudší země by mělo být 400 milionů k dispozici ještě před koncem letošního roku.

před 5 hodinami

Na Teplicku skončil první den senátních voleb, účast byla asi 12 procent

Volební místnosti na Teplicku, kde voliči vybírají nástupce Jaroslava Kubery (ODS), se ve 22:00 pro dnešek uzavřely. První kolo doplňovacích voleb bude pokračovat v sobotu od 8:00 do 14:00. Účast je zatím podle předběžného odhadu v průměru kolem 12 procent, řekla Pavla Doksanská z teplického magistrátu, která má na starosti organizační zabezpečení voleb.

Hlasování doprovází kvůli epidemiologické situaci zvýšená hygienická opatření. Lidé musí mít při vstupu do budov roušky, které si sejmou jen kvůli ověření totožnosti.

Nástupce Jaroslava Kubery, který nečekaně v lednu zemřel, lidé vybírají z devíti kandidátů. Pokud žádný z nich nezíská v prvním kole nadpoloviční většinu, o vítězi rozhodne za týden finále mezi dvěma nejúspěšnějšími uchazeči z kola prvního. Vítěz voleb se ujme mandátu v horní parlamentní komoře na zbytek Kuberova funkčního období, tedy do 13. října 2024. Mandát chtějí získat například teplický primátor Hynek Hanza (ODS), ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) nebo ředitel teplického gymnázia Zdeněk Bergman (za Senátor 21 s podporou TOP 09, Liberálně ekologické strany a Strany zelených).