Nové album Roberta Craye: Blues pěkné jako pop a silné jako soul

Daniel Konrád Daniel Konrád
21. 5. 2020 16:12
Byl nadějí blues. Americký zpěvák a kytarista Robert Cray se v 80. letech minulého století prosadil jako uhlazený, jemně zpívající mladík, který sice navazuje na blues, ale píše vlastní písně, má moderní zvuk, nestaví na odiv kytarové dovednosti a se starou hudbou seznamuje mladší posluchače.
Robert Cray hrál třikrát v Česku: roku 2006 předskakoval Ericu Claptonovi v Sazka areně, v letech 2012 a 2014 již přijel samostatně s vlastní kapelou. | Video: Nozzle Records

S vrstevníky, dnes již nežijícím Steviem Rayem Vaughanem a naopak stále činným kytaristou Robbenem Fordem, Robert Cray přispěl k renesanci blues, byť v jeho podání vždy s úkroky do popu, soulu nebo R&B. S chytlavými hity jako Smoking Gun uspěl v hitparádách i tehdy populární televizi MTV, v obchodech se jeho desky skvěly v přihrádkách s popem či rockem. Obyčejného černého kluka, který donedávna pracoval v myčce aut, si jako předskokana nebo hosta začali zvát Tina Turnerová, Rolling Stones či Eric Clapton.

Robert Cray.
Robert Cray. | Foto: Jeff Katz

Od té doby Robert Cray vydal přes 20 alb, ale také narazil na strop: poslední ze svých pěti Grammy získal roku 1999, a přestože setrvale natáčí i koncertuje, některými nahrávkami z nového tisíciletí jako by jen napodoboval šablonu své nejúspěšnější desky Strong Persuader z roku 1986.

To se naštěstí nedá říct o Crayově novém albu That’s What I Heard, plném vynikajících autorských i převzatých skladeb s důrazem na soul a R&B. Po letech ukazuje všechny kvality letos šestašedesátiletého Američana z jižanského státu Georgia. A dost možná mu po dvou dekádách zase vynese Grammy.

V něčem je ta deska osobní: hned ve druhé skladbě, gospelu Burying Ground, kytarista odkládá nástroj a jen s přitakávajícími vokalisty, Hammondovými varhanami za zády a tamburínou napodobuje černého reverenda Juliuse Cheekse, který stejnou píseň natočil v 50. letech s kvartetem Sensational Nightingales. Cray, toho času dítě, ji s rodiči poslouchal o nedělích.

Osobní je také autorské blues To Be With You, věnované nedávno zesnulému písničkáři Tonymu Joe Whiteovi. A jiné skladby mají politický podtext: hlavně This Man, postavená na jediném akordu a šlapavé figuře Crayova dlouholetého basisty Richarda Cousinse. "Kdo je ten chlap / V našem domě / Jestli ten domov chceme zachránit / Musíme ho vykopnout," zpívá Cray v textu, který může vyprávět o milostném trojúhelníku i odvolání současného amerického prezidenta Donalda Trumpa. Každý ať si to vyloží po svém. Síla blues není v tom, co říká naplno, ale v tom, co naznačuje.

Skladba This Man má patrně politický podtext. | Video: Nozzle Records

Robert Cray je výborný textař, přestože se k tomu podle vlastních slov nutí, z hotových písní polovinu vyhodí a nakonec je na desce doplní převzatým materiálem. V minulé dekádě zaujal autorskými skladbami o dopadech finanční krize na obyčejné Američany nebo písní o údělu navrátilců z invaze do Iráku, což je téma, pro něž má Cray - syn veterána z válek v Koreji a Vietnamu - pochopení.

Jinak si látku většinou vymýšlí. Přes třicet let je šťastně ženatý s britskou modelkou a herečkou Susan Turnerovou, a stejně nejčastěji zpívá o nepovedených vztazích. V dávném hitu Phone Booth osaměle vytáčel číslo naškrábané na zdi telefonní budky, jindy se stylizoval do figury napraveného svůdníka.

To je další charakteristika: Crayovy texty mívají morální rozměr, nevěra v nich většinou končí zle. "Jednou dvakrát jsem ti zvoral život / Vím, že za to se platí," zpívá teď v nové skladbě Anything You Want.

Na důvěryhodnosti tomu přidává jeho hlas, na bluesové poměry mimořádný a v šestašedesáti letech čímsi stále mladistvý. Teplý, jemný, čistý tenor s přirozeným vibratem a pěkným falzetem, kterým ovšem šetří, zbarvuje slova emocemi od lítosti po smyslnost. Ve vyšších polohách připomene dávného soulového pěvce Sama Cookea, typově také tenora.

A stejně jako Cray šetří hlasem, je úsporný ve hře na kytaru. Přitom má obdivuhodnou techniku, jak dokázal už roku 1985 deskou Showdown, nahranou se svými kytarovými vzory Albertem Collinsem a Johnnym Copelandem, kde se blýskl převzatým blues She’s Into Something od Muddyho Waterse.

Drží se standardního ladění, netrpí sentimentem ke starým kytarám. Od 70. let užívá nástroje Fender Stratocaster a patří k vybraným hudebníkům, jejichž signované kytary firma prodává po celém světě.

Obal alba That’s What I Heard.
Obal alba That’s What I Heard. | Foto: Nozzle Records

Přesto Craye ani na novém albu neslyšíme přehnaně sólovat. Drží se zkrátka, hraje jen nejnutnější noty, které často opakovaně vytahuje na strunách. Má čistý tón, podobně vřelý jako hlas. Buduje napětí, typické jsou pro něj staccatové pasáže nebo arpeggio v prvním mollovém akordu. A tam, kde není nutné, si sólo odpustí a jen doprovodnou hrou vespod rozhýbává rytmus.

Na tom má ovšem podíl zejména bubeník a producent alba Steve Jordan. Dlouholetý spoluhráč Keitha Richardse z Rolling Stones nebo mladšího kytaristy Johna Mayera natáčí s Crayem od konce 90. let minulého století. That’s What I Heard je jejich šestý a dost možná nejlepší projekt: vědí, čeho chtějí dosáhnout, co funguje, ve kterém songu upozadit varhany a kdy je naopak vytáhnout do popředí.

Maximálně využívají dechové sekce: v coververzi soulu You’ll Want Me Back sestupnou a zase se zdvihající mollovou pasáž velkolepě nesou saxofon s trubkou. A v další převzaté baladě Promises You Can’t Keep má podobný účinek doprovodný mužský vokál Stevea Perryho, někdejšího zpěváka rockové kapely Journey z 80. let.

V baladě Promises You Can’t Keep hostuje zpěvák Steve Perry. | Video: Nozzle Records

Je to samozřejmě retro: v jedné skladbě "moje baby ráda tančí boogaloo", to znamená latinskoamerický tanec z 60. let, a v závěru alba Cray vyzývá posluchače "sock it to me" slangovým výrazem ze stejné doby, v černé hudbě zpopularizovaným Arethou Franklinovou.

Co je ale špatného na tom připomínat to dobré? Crayova nová deska je pestrá, pěkná. Vysloveně příjemná na poslech.

Robert Cray: That’s What I Heard

Nozzle Records 2020

 

Právě se děje

před 34 minutami

Místopředsedkyně Senátu Horská navrhuje 24. červen jako den památky vyhlazených obcí

Mezi významné dny v českém kalendáři by se měl nově zařadit 24. červen jako Den památky obcí a sídel vyhlazených během nacistické okupace. V novele zákona o státních svátcích to navrhla místopředsedkyně Senátu Miluše Horská (KDU-ČSL). Na navržené datum připadá výročí vypálení obce Ležáky na Chrudimsku, kterou vyhladili nacisté v roce 1942 v souvislosti s atentátem na Reinharda Heydricha. Návrhem novely by se měl Senát v prvním čtení zabývat příští čtvrtek.

Podle Horské zůstává ve stínu lidických událostí nejen obec Ležáky, ale i další místa, která se stala obětí nacistické brutality na sklonku druhé světové války. Horská připomíná například vypálení moravské osady Ploština 19. dubna 1945, jejíž obyvatelé podporovali partyzány z 1. československé partyzánské brigády Jana Žižky. Při akci bylo zastřeleno nebo zaživa upáleno 27 civilistů. 

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

USA neprosadily v Radě bezpečnosti OSN prodloužení zbrojního embarga vůči Íránu

Spojeným státům se nepodařilo v Radě bezpečnosti OSN prosadit prodloužení zbrojního embarga proti Íránu. Z 15 členů se pro prodloužení kromě USA vyslovila ještě Dominikánská republika. Proti byly Rusko a Čína a zbývající země, včetně Francie, Británie a Německa, se zdržely, napsala agentura Reuters. Embargo, které je zakotveno v jaderné dohodě Íránu se světovými mocnostmi z roku 2015, má vypršet v říjnu.

Vláda amerického prezidenta Donalda Trumpa prodloužení zbrojního embarga OSN vůči Íránu prosazuje již delší dobu. Míní totiž, že jeho zrušení islámské republice umožní získat zbraně, které mohou přispět k eskalaci konfliktů na Blízkém východě. Washington pohrozil, že pokud RB OSN embargo neprodlouží, spustí skrze jadernou dohodu proces k reaktivaci všech sankcí OSN vůči Íránu, včetně zbrojního embarga.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Trump nařídil čínské firmě ByteDance, aby do 90 dní prodala TikTok v USA

Americký prezident Donald Trump nařídil čínské společnosti ByteDance, aby prodala americké operace své aplikace pro sdílení videa TikTok do 90 dní. Oznámila to agentura Reuters.

"Existují přesvědčivé důkazy, které mě vedou k přesvědčení, že ByteDance by mohla podniknout kroky, které by mohly ohrozit národní bezpečnost Spojených států," uvedl Trump v nařízení. ByteDance by se měla odpojit od všech dat od uživatelů v USA a nebude smět vlastnit v USA žádný majetek, který se používá k provozu TikToku.

Americká společnosti Microsoft na počátku měsíce uvedla, že jedná s čínskou ByteDance o koupi aktivit TikToku v USA, Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandě. Dohodu chtějí obě strany uzavřít do 15. září.

Zdroj: ČTK
Další zprávy