"Aktuálně je možné říct, že probíhají jednání k programu ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva kultury na podporu kulturně-kreativního průmyslu," říká mluvčí ministerstva Štěpánka Filipová.
Robin Čumpelík, který má na ministerstvu průmyslu a obchodu na starosti inovační strategie, řekl, že program by měl v nejbližších týdnech jít do vlády. Měl by pomoci rozhýbat kulturní průmysl, který se jen pomalu vzpamatovává z doby, kdy panovala opatření proti šíření koronaviru.
Program je určen podnikatelům v kultuře, namátkou Čumpelík uvádí hudební kluby, promotéry, pořadatele tradičních slavností i divadla, tedy subjekty, které nedosáhnou na vládní záchranný balíček pro kulturu.
Ten vláda schválila v dubnu ve výši 1,07 miliardy korun. Nezávislé umění z něj dostane 440 milionů korun, na podporu regionální kultury půjde 300 milionů korun. Příspěvkové organizace ministerstva kultury, jimiž jsou třeba Národní divadlo, Národní muzeum či Národní památkový ústav, zatím získají 300 milionů korun. Dalších 30 milionů korun půjde na podporu zpřístupňování kultury prostřednictvím digitálních médií.
Majitelé některých soukromých divadel později ministra kultury z ČSSD Lubomíra Zaorálka kritizovali za to, že neposílá žádné peníze do sektoru, který již před krizí nepobíral dotace.
"Nezávislá kultura stále bojuje o přežití, ale konečně začínáme cítit, že se s námi někdo seriózně baví. Na ministerstvu průmyslu a obchodu vzniká dotační program na podporu kreativně-kulturního průmyslu, v jehož rámci by se mohlo jednat až o miliardu korun," říká Alexandr Smutný, mluvčí České obce hudební.
Ta jedná také s ministerstvem zdravotnictví. "Na pracovní skupině Karanténa, kterou vede epidemiolog Rastislav Maďar, jsme slyšeli přísliby, ale potřebujeme, aby tyto plány byly nahlas řečeny na veřejnosti. Přes léto už si dovedeme představit akce pro 3000 až 5000 lidí a od září úplné uvolnění, vždy s dovětkem příznivé situace," doplňuje Jana Heřmánková, která za Českou obec hudební vede jednání o podmínkách, jež bude nutné dodržet z hlediska bezpečnosti.
"Potřebujeme jasná pravidla trhu. Chceme dělat akce bezpečně a podle jasných pravidel. Případně můžeme začít dělat demonstrace," doplňuje Heřmánková.
Česká obec hudební tvrdí, že prosazuje zájmy 130 tisíc lidí z populární i klasické hudby a s nimi spjatých služeb. Sdružuje umělce, autory, dramaturgy, promotéry, festivaly, kluby, hudební novináře či odborné technické profese.