Rozhovor - Kapela MGMT vydala loni na podzim rozporuplně přijatou eponymní desku. Producentsky se na ní podílel stejně jako na jejich první nahrávce Oracural Spectacular z roku 2007 Dave Fridmann. Přestože v porovnání s prvotinou působí nahrávka dost podivně a nehitově, kritici ji právě za to vyzdvihují, za schopnost balancovat na hraně posluchačské únosnosti a zachování si vlastní tváře, a to i přesto, že si tak kapela zvolila o dost těžší cestu k rádiím.
Jak vyplývá z následujícího rozhovoru z Benem Goldwasserem, ta svoboda za to stojí. Pro velké festivaly jsou stále mezi top interprety, o čemž svědčí jejich pozice headlinerů na kalifornském festivalu Coachella. Na festivalu Colours Of Ostrava vystoupí dvojice MGMT ve čtvrtek 17. července.
Aktuálně.cz: Byli jste letos mezi hlavními hvězdami festivalu Coachella v Kalifornii. Jak na něj vzpomínáte?
Ben Goldwasser: Moc jsme si to užili. Několikrát jsme tu už hráli, tentokrát poprvé na obou víkendech, kdy se koná. Vzpomínám si, když jsme tam hráli nedlouho po vydání Congratulations v roce 2010, tehdy na nás moc lidí nepřišlo, hráli jsme někdy odpoledne. Teď jsme dostali hlavní stage a přišla na nás hrozná spousta lidí, atmosféra byla vynikající.
A.cz: Nedávno jste si také zahráli na Glastonbury...
Tam už jsme vystupovali předtím dvakrát, je to festival, kde už trochu víme, co čekat, stejně ale určitě umí překvapit.
A.cz: Když srovnáte ty dva jmenované festivaly, který vás baví víc?
Když je porovnám co se týče headlinerů, musím říct, že oba dva mají co nabídnout - opravdu samá skvělá jména. Myslím si, že Glastonbury je víc tradiční festival, funguje už hromadu let a zahrát si tady je fakt velká pocta. Coachella je plná krásných lidí (smích). Myslím tím, že koná se kousek od LA, je trochu přehlídka zlaté mládeže, čož nemyslím nijak urážlivě, prostě to tak je.
A.cz: Na Coachelle jste vystoupili také společně s Kidem Cudi. Proč?
Nedá se říct, že bychom byli kámoši nebo tak něco. Byla to dost rychlá akce, žádné velké domlouvání, prostě jsme si řekli, že když už se tam potkáme, proč si rovnou společně nedat ten song. Kid umí hodně dobře pracovat s davem, lidi na něm doslova visí a on si s nimi dělá co chce - je ohromná zábava sledovat ho při tom.
A.cz: Nové album působí rozpolceně, část songů je veselá tak, jak je od vás známe, druhá o poznání experimentálnější. Není v tom přílišný rozptyl?
Řekl bych, že to je jako s filmem, kdy tě některé scény dojmou, jiné vyděsí a další zase třeba rozesmějí. Tak nějak vnímám naši hudbu, není na tom nic špatného. Chtěli jsme nahrát album o různých aspektech života, nejde jen o zábavu, v životě člověk zažívá i nepříjemné nebo dokonce bolestivé momenty, které ale musí ustát a jít dál.
A.cz: Producentem byl opět Dave Fridmann. Dodal desce jednotící prvek právě on?
Je opravdu skvělý. Dostal z nás opět to nejlepší a ví, co na nás platí, nikdy ale nezasahuje příliš do zvuku kapely, nechává jí hodně volnosti a umí dodat nahrávce naunikátnosti.
A.cz: Jak vy sám slyšíte nové album MGMT?
Jsem opravdu rád, že jsme udělali desku přesně takovou, jakou jsme chtěli udělat. Zní to jako klišé, ale je to stoprocentní pravda. V minulosti jsme dělali kompromisy, ale teď to bylo opravdu na nás. Když jsme desku dodělali, necítili jsme ani náznak.
A.cz: Snažíte se prvoplánově nezaměřovat na hity pro rádia, proč?
Nemám nic proti pop music, baví mě. Obdivuju schopnost lidí složit song, který dokáže nadchnout tolik lidí a stát se hitem. Taky si ale myslím, že tenhle cíl je hodně limitující a svazující. Je to super pocit, moci si dělat co chceme a kašlat na pravidla. Nechceme dělat očekávatelnou muziku, chceme dělat to, co nás baví. Nechceme být jen experimentální kapelou, nechceme ani dělat hity na zákazku.
A.cz: Jak vám je, když hrajete váš největší hit Kids?
Pro nás je to docela starý song a hráli jsme ho snad milionkrát. Nijak se ale náš postoj nezměnil, milujeme ho. Za ta léta hraní jsme ho dotáhli na koncertech k opravdové preciznosti (smích).
A.cz: Kids má spoustu coverů a také se objevil v několika reklamách. Jaká nejbizarnější nabídka na využití songu vám přišla?
Nejsem si teď jistý, zda šlo opravdu o Kids, vím ale, že nás jednou oslovila nějaká energetická společnost, která chtěla náš song do reklamy. Dostávali jsme nabídky od fakt velkých korporací, někdy to fakt hodně bizarní, nechci ale prozradit, o které šlo.