Mars Volta rozpálí a Sigur Rós ochladí mrtvolnou Prahu

tur
29. 4. 2008 9:00
Léto nabízí kromě festivalů i nekompromisní zážitky
Sigur Rós
Sigur Rós | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Dvě polohy vytrvalého tvrdohlavého zkoumání hranic posluchačské trpělivosti a oddanosti. Dvě polohy těžení odkazu původní regionální hudby propletené s nezměrnou chutí být stále  rock'n'rollovou kapelou (ovšem je nutno dodat velké uvozovky). Dvě polohy toho, jak se vůle dělat věci po svém vyplácí, nabídne pražské koncertní léto.

V klubu Roxy nejprve 26. července vystoupí americký prog-rockový ansámbl Mars Volta a tři týdny později se v Areně HC Sparta Prahy objeví islandští Sigur Rós. Ačkoli hudebně se v jejich tvorbě dá vystopovat pramálo společného, charakterizuje je shodná kultovní reputace a identická nechuť ke kompromisům.

Mars Volta vznikli na troskách hradcore-punkových At the Drive-In, kterým hudební tisk přisuzoval budoucnost „druhé Nirvany" - ovšem ústřední dvojici Cedric Bixler-Zavala a Omar Rodriguez-Lopez už jejich band nudil natolik, že ho rozpustili.

Mars Volta
Mars Volta | Foto: Aktuálně.cz

Sigur Rós v roce 1994 zase zakládalo trio kluků, kteří chtěli znít jako Smashing Pumpkins. A shodou okolností právě s jejich producentem Floodem (spolupracoval také s U2 a PJ Harvey) připravili na letošní rok nové album - ovšem těžko od nich čekat hity, které bude skandovat celý stadion.

Prvotní inspirace si nedokážou vysvětlit. A když ano, zní následovně: „Někdo ve studiu zakopl o činel. Ten spadl na zem a vydal podivný zvuk. Tak jsme to zkusili znovu. Naše hudba je svazkem nehod, důkazem toho, že z nemotornosti může vzejít krása," tvrdí Sigur Rós.

To ostatně ukázali při sérii koncertů zdarma, jež proběhli v roce 2006 na domovském Islandu. Sigur Rós odehráli intimní vystoupení ve školách, kostelech, ale i pod širým nebem na místě, které později zatopila přehrada, nebo v opuštěné rybárně.

Koncerty se staly základem pro koncertní DVD Heima, jež v mnohém ozřejmilo vztah kapely ke kořenům a tradiční severské kultuře: vřelé ledovosti, jež rezonuje s každým jejich postrockovým tónem. A také zdůvodnilo používání podomácku vyráběných hudebních nástrojů nebo angažování klasické pochodové kapely.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Sigur Rós zvou na návštěvu domů: Zujte se
Mars Volta se z epidemie slov už nikdy nevyléčí

Ve stejném vztahu k lokalitě jsou i Mars Volta - s tím rozdílem, že jejich strukturovaně-improvizační  kompozice reagují na střet kultur. Anglicko-španělské texty Bixlera Zavaly reflektují jeho napůl latino a napůl evropský původ; časté citace jazzu a salsy zase odkazují k národnostnímu mixu mexicko-amerického pomezí.

Dlouhé eruptivní skladby si získaly fanoušky i mezi členy Red Hot Chili Peppers - baskytarista Flea na jejich albech hostoval a kytarista John Frusciante se stal permanentním studiovým členem, který podle instrukcí Rodriguze-Lopeze nahrává většinu kytarových partů.

Nejinak tomu bylo i na poslední desce The Bedlam in Goliath, jež milosrdně stáhla někdejší až dvacetiminutové kolážovité výlety na únosnější osmiminutovky. Kapela přestala být oslněna vlastní virtuozitou a začala se víc soustředit na funkčnost.

Pokud hledáte aspoň nějaké důvody, proč na léto neodjíždět z parného města, právě jste našli dva. 

 

Právě se děje

Další zprávy