Praha - Dvě polohy vytrvalého tvrdohlavého zkoumání hranic posluchačské trpělivosti a oddanosti. Dvě polohy těžení odkazu původní regionální hudby propletené s nezměrnou chutí být stále rock'n'rollovou kapelou (ovšem je nutno dodat velké uvozovky). Dvě polohy toho, jak se vůle dělat věci po svém vyplácí, nabídne pražské koncertní léto.
V klubu Roxy nejprve 26. července vystoupí americký prog-rockový ansámbl Mars Volta a tři týdny později se v Areně HC Sparta Prahy objeví islandští Sigur Rós. Ačkoli hudebně se v jejich tvorbě dá vystopovat pramálo společného, charakterizuje je shodná kultovní reputace a identická nechuť ke kompromisům.
Mars Volta vznikli na troskách hradcore-punkových At the Drive-In, kterým hudební tisk přisuzoval budoucnost „druhé Nirvany" - ovšem ústřední dvojici Cedric Bixler-Zavala a Omar Rodriguez-Lopez už jejich band nudil natolik, že ho rozpustili.
Sigur Rós v roce 1994 zase zakládalo trio kluků, kteří chtěli znít jako Smashing Pumpkins. A shodou okolností právě s jejich producentem Floodem (spolupracoval také s U2 a PJ Harvey) připravili na letošní rok nové album - ovšem těžko od nich čekat hity, které bude skandovat celý stadion.
Prvotní inspirace si nedokážou vysvětlit. A když ano, zní následovně: „Někdo ve studiu zakopl o činel. Ten spadl na zem a vydal podivný zvuk. Tak jsme to zkusili znovu. Naše hudba je svazkem nehod, důkazem toho, že z nemotornosti může vzejít krása," tvrdí Sigur Rós.
To ostatně ukázali při sérii koncertů zdarma, jež proběhli v roce 2006 na domovském Islandu. Sigur Rós odehráli intimní vystoupení ve školách, kostelech, ale i pod širým nebem na místě, které později zatopila přehrada, nebo v opuštěné rybárně.
Koncerty se staly základem pro koncertní DVD Heima, jež v mnohém ozřejmilo vztah kapely ke kořenům a tradiční severské kultuře: vřelé ledovosti, jež rezonuje s každým jejich postrockovým tónem. A také zdůvodnilo používání podomácku vyráběných hudebních nástrojů nebo angažování klasické pochodové kapely.
Čtěte také: Sigur Rós zvou na návštěvu domů: Zujte se Mars Volta se z epidemie slov už nikdy nevyléčí |
Ve stejném vztahu k lokalitě jsou i Mars Volta - s tím rozdílem, že jejich strukturovaně-improvizační kompozice reagují na střet kultur. Anglicko-španělské texty Bixlera Zavaly reflektují jeho napůl latino a napůl evropský původ; časté citace jazzu a salsy zase odkazují k národnostnímu mixu mexicko-amerického pomezí.
Dlouhé eruptivní skladby si získaly fanoušky i mezi členy Red Hot Chili Peppers - baskytarista Flea na jejich albech hostoval a kytarista John Frusciante se stal permanentním studiovým členem, který podle instrukcí Rodriguze-Lopeze nahrává většinu kytarových partů.
Nejinak tomu bylo i na poslední desce The Bedlam in Goliath, jež milosrdně stáhla někdejší až dvacetiminutové kolážovité výlety na únosnější osmiminutovky. Kapela přestala být oslněna vlastní virtuozitou a začala se víc soustředit na funkčnost.
Pokud hledáte aspoň nějaké důvody, proč na léto neodjíždět z parného města, právě jste našli dva.