Praha - Vzrušená debata provázela čtvrteční veřejný seminář o hudební složce stanic Českého rozhlasu 1 Radiožurnál a Českého rozhlasu 2 - Praha (ČRo).
Podle Václava Hradeckého, vedoucího analytického oddělení Českého rozhlasu, se dramaturgie ČRo snaží oslovit především věkovou skupinu mezi 30 až 65 lety a nechce vytvářet jejich hudební vkus. S tím nesouhlasili zejména zástupci z řad hudebních publicistů, kteří kritizovali podbízivost hudební dramaturgie ČRo.
"Posluchač si poslechovost veřejnoprávního rádia platí a má právo dostat, co se mu líbí," uvedl Hradecký a vysloužil si tím posměšný potlesk a smích publika tvořeného především odpůrci současné podoby hudební složky ČRo.
Setkání zorganizoval člen Rady Českého rozhlasu Petr Šafařík. Také podle jeho názoru by spektrum písniček Radiožurnálu mohlo být pestřejší. Rada již zaznamenala na hudbu v Českém rozhlase několik stížností.
Podle hudebníka a publicisty Jana Buriana jsme svědky "diktatury poslechovosti". "Pokud budeme argumentovat jenom čísly, dostaneme se k bulvarizaci, která zajistí devadesátiprocentní poslechovost," uvedl. Dodal, že mu už ani tak nevadí, že poslouchá stále stejné umělce, ale nechápe, proč se hrají stejné staré písničky.
Hradecký upozornil, že na Radiožurnálu má stejný prostor mluvené slovo i hudba. "Hudba je doplněk vysílání, které se soustředí na informace," podotkl. "Hudba v Českém rozhlase se nemůže soustředit jenom na udržování poslechovosti nebo být jen kulisou. Měla by i formovat vkus," nesouhlasila muzikoložka Zuzana Jurková.
Český rozhlas má v současné době 700.000 posluchačů a je čtvrtou nejposlouchanější stanicí v České republice. Koncesionářský poplatek platí přibližně tři miliony lidí.
Burian navrhl úplné zrušení hudby na Radiožurnálu nebo návrat ke skutečnému hudebnímu dramaturgovi. Současný externí hudební dramaturg Radiožurnálu Radek Sedláček uvedl, že o výběru skladeb rozhodují testy na vzorku posluchačů. Prezentaci testu založeném na telefonickém výzkumu mu však rozjitřená atmosféra neumožnila.
"Zrušte všechny ty takzvané playlisty a selektory a dejte důvěru vzdělaným a citlivým hudebním dramaturgům. Skoncujte s anonymitou ve výběru hudby pro vysílání veřejnoprávního rozhlasu," nabádá Burian.
Dlouholetý pracovník rozhlasu a textař Michael Prostějovský v debatě uvedl, že má pocit, že v případě Radiožurnálu slyší dvě odlišné stanice. "Slyším jedno dobré mluvené slovo a hudbu, která je monopolem jednoho člověka," prohlásil. Otevřel také téma, zda má písnička svou náladou souviset s předchozím tématem ve vysílání.
Generální ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan podotkl, že problémem Radiožurnálu není jeho hudba jako taková. "Základní chybou je nízký počet písniček," připustil. Setkání označil za "začátek procesu vzájemné komunikace".
"To nebyla ani debata, spíš se setkaly dvě skupiny, které mluví uplně jiným jazykem," shrnul diskusi hudební publicista a recnzent Aktuálně.cz Karel Veselý.