Hradec Králové - Devadesátiminutovou náloží britského rocku vyvrcholil pondělní, předposlední den Rock for People. Kapela Muse splnila svou roli hlavní hvězdy festivalu bezezbytku: energické vystoupení plné hitů doprovázela úchvatná světelná show a 25 tisíc nadšených fanoušků pod pódiem.
Rozsáhlý festivalový areál letiště v Hradci Králové svoje návštěvníky v pondělí večer načal vystoupením Divokýho Billa a Blue Effect, aby čtvrt hodiny podesáté většina pódií ztichla kvůli trojici z hrabství Devon. Rock for People byl pro Muse první východoevropskou zastávkou na letošním turné, a dokonce i počasí pochopilo, že tuhle událost nemá kazit deštěm.
Muse - ve kterých se zpěvákem a kytaristou Bellamym hrají Dominic Howard (bicí) a Christopher Wolstenholme (baskytara) - mají na kontě pět řadových desek. Od debutu Showbiz, který byl už tak dost opulentní, se na nich vypracovali k absolutní okázalosti. Ve svých nahrávkách oscilují od indie rocku přes glam rock a prog rock až k metalu a elektronice; do košaté architektury skladeb montují i orchestrální spodky.
Čtěte také:
Hvězdou Rock For People budou vzývaní Muse
Muse pomýleně kombinují všechno, ale vychází jim to
Muse stačí na stadiony, ale ne na domácí kino
Regulérní koncert kapela otevřela hitem Uprising z posledního alba The Resistance, po něm následoval Supermassive Black Hole z předposlední desky Black Holes and Revelations a třetí v řadě byla prehistorická New Born z roku 2001.
Během této doby Muse představili arzenál pro příští minuty: rychlé písně, které míchají kytarový rock s elektronikou a nebojí se ani operních kudrlinek, silný zvuk a k tomu světelná show. Právě jejich vypjatá našponovanost gest a obžerná kombinace žánrů mnohé svádí k označení pokračovatelů "rockové opery" po vzoru Queen.
Kromě bočních pláten hlavního festivalového pódia se projekce odehrávala za zády hudebníků a často sloužila jako filmový komentář k písním, ale zajímavější byl světelný park. Bez nadsázky ohromující. Silné byly momenty, kdy se nad hlavami posluchačů spojily barevné laserové paprsky v klenutou oblohu, čehož ale kapela chytře nezneužívala. Každá skladba pak měla svůj vlastní světelný design, který gradoval společně s rytmem koncertu.
Muse vsadili hlavně na své nejznámější písně, což znamená, že jich mají na hodinu a půl, nechyběla ani Interlude, United States of Eurasia, Starlight nebo Stockholm Syndrome. Skladby zazněly ve stejné aranži jako na studiových nahrávkách, kapela zřídka včlenila novou mezihru nebo závěr. Večer zakončilo sólo na harmoniku jako předehra k finální Knights of Cydonia, po níž se celé podium zahalilo do dýmu a kapela zmizela.
Muse v Česku nelámou rekordy v prodeji desek, z rádia jsou slyšet málokdy a jejich hradecké vystoupení bylo vůbec první u nás. Přesto publikum nadšeně reagovalo hned v úvodu písní a ukázalo tak, že kapelu dobře zná. A navíc ohromující počet fanoušků na Rock for People by měl všem koncertním promotérům ukázat důležitou věc: lidé na současnou kvalitní hudbu slyší a jsou za ni ochotní dát nemalý peníz. Muse jako to nejlepší, co zatím české festivaly v roce 2010 nabídly, jsou toho důkazem.