Praha - Hvězdy z první zámořské hiphopové ligy se do České republiky obvykle příliš nehrnou, koncert kalifornského rapera Schoolboy Q v pražském Roxy bude ale vítanou výjimkou.
Sedmadvacetiletý Quincey Matthew Hanley je podepsaný na agilním labelu Top Dawg Entertainment, společně třeba s Kendrickem Lamarem tvoří oslavovanou hiphopovou partu Black Hippy a hlavně v únoru vydal album Oxymoron, které patří mezi nejlépe hodnocené rapové desky letošního roku.
O zahřátí pražského publika před hlavní hvězdou se navíc postará jeho kolega Isaiah Rashad, další velký objev kalifornské rapové scény.
Antihrdinský gangsta rap
Když před dvěma lety vydal Kendrick Lamar svůj oslavovaný debut Good Kid, m.A.A.d city, začalo se psát o renesanci kalifornského gangsta rapu. Žánr za dvacet let své existence zmutoval v přehlídku velkohubých svalovců, Lamar ho ale dokázal vrátit zpátky na začátek - k příběhům, v nichž pozlátko zločineckého života vyvažují pochybnosti, úzkost a zoufalství života na ulici.
Antihrdinské pojetí gangsta rapu sdílí s Kendrickem Lamarem i další členové jeho kohorty Black Hippy, k níž patří i Schoolboy Q, který ve středu 14. května vystoupí v klubu Roxy.
Jeho letošní album Oxymoron je mladším sourozencem Good Kid, m.A.A.d city. Také bez příkras zobrazuje život černé chudiny v Los Angeles, pro kterou je cesta zločinu jediným příslibem lepšího osudu. Autobiografické historky ze života drogově závislého dealera propojují samply s hlasem jeho malé dcery, která dodává pachtění svého tatínka další rozměr.
Z rapu se mu stala posedlost
Schoolboy Q se narodil páru profesionálních vojáků na základně v Německu, ale následně se manželství jeho rodičů rozpadlo a s matkou se vrátil zpátky do Států. Usadili se v černošské čtvrti West Adams v Los Angeles, kde v roce 1992 odstartovaly obří rasové nepokoje.
Průměrný osud Afroameričanů z této části města andělů potkal i Quinceyho, který se ve dvanácti stal členem místní pobočky nechvalně proslulého gangu Crips.
Když se na střední škole zhroutil jeho sen, že se stane profihráčem amerického fotbalu, začal na ulici prodávat marihuanu, crack a oxykodon – novou drogu na bázi léku proti bolesti. V jednadvaceti skončil na půl roku ve vězení.
"Prošel jsem si různými věcmi, od školy po ulici. Ale tehdy jsem byl ztracený. Nevěděl jsem, co dělat, a tak jsem zkoušel tohle a tamto. Pak jsem objevil hudbu a bylo to. Vydělal jsem si první peníze a chtěl jsem se zlepšovat, a tak jsem pokračoval v rapu. Pak se z toho stala posedlost," vzpomíná Schoolboy Q na svoje začátky.
Nový impuls mu dalo setkání s rapery Jay Rock a Ab-Soul, se kterými vytvořil skupinu Black Hippy, k níž se později přidal i Kendrick Lamar. S pomocí labelu Top Dawg Entertainment vydal několik internetových mixtapes a v roce 2011 i debut Setbacks.
O rok později už jeho kolekce Habits & Contradictions skončila v seznamech nejlepších rapových desek roku a Schoolboy Q podepsal velkému labelu Interscope/Universal.
Euforie i temnota
Vydání ohlašovaného debutu Oxymoron ale trochu zabrzdil fenomenální úspěch alba Good Kid, m.A.A.d city jeho parťáka Kendricka Lamara.
"Kendrick mi nedal jinou možnost než natočit další klasiku," holedbal se Schoolboy Q v rozhovorech před vydáním desky, kterou ohlašovala série skvělých singlů Collard Green (s Kendrickem Lamarem), Man of The Year či Break The Bank. Všechny patří do euforických pasáží desky Oxymoron, ta má ale i svá temná místa, v nichž raper rekapituluje svoje dno.
Oxymoron debutoval na čísle jedna amerického žebříčku a vysloužil si pozitivní recenze. „Ta deska si zaslouží titul „rapová opera“. Je to přesně takové výjimečné album, které Schoolboy Q sliboval,“ napsal v nadšené recenzi web Consequence of Sound a vysoké hodnocení čtyři hvězdičky z pěti obdržela deska i v Rolling Stone či hiphopové bibli XXL. Je tak jasné, že do Prahy přijíždí absolutní špička současného rapu.
Za pozornost ale určitě stojí i další host večera Isaiah Rashad, který je také upsaný na labelu TDE. V lednu ho časopis XXL zařadil do svého seznamu největších rapových objevů letošního roku a aktuální EPčko Cilvia Demo předpovědi jen potvrzuje.
„Debutové album představuje rapera, který se nebojí dát najevo své úzkosti a frustrace, a přesto působí sebevědomým dojmem,“ napsal o albu Pitchfork a odměnil je vysokou známkou 8,2/10.