Dead Can Dance snili v bezčasí o mrtvých kulturách

Adam Pešek
11. 10. 2012 11:56
Recenze pražského koncertu Dead Can Dance
Dead Can Dance, Praha, 10. října 2012
Dead Can Dance, Praha, 10. října 2012 | Foto: David Webr

Recenze - Hlavním posláním Dead Can Dance vždy bylo oživovat hudbu zapomenutých národů a hledat krásu ve věcech minulých. Díky tomu se ocitali v jakémsi éterickém bezčasí a mohli prostupovat řadami fanoušků od romantikou okouzlených gotiků přes příznivce ambientu a world music. Do Prahy ovšem přijeli s novou deskou Anastasis, kde dřívější kouzlo prolomil fakt, že doba se od časů největší slávy tvůrčího dua docela změnila.

Dříve prý jejich koncerty evokovaly pocit dávných rituálů, hra na neznámé nástroje tomu také nasvědčovala. Dnes jim nicméně zůstala především schopnost vytrhnout návštěvníky z běžného toku času a pečlivě skládané etnické motivy se staly prostředkem úniku z města tepoucího rychlým životem.

Dead Can Dance, Praha, 10. října 2012

V obklopení řeckou kulturou z Anastasis

Hlas obou z tvůrčí dvojice často zněl jen osamoceně. Po většinu skladeb na pódiu stál jen jeden z nich, zatímco druhý byl někde v zákulisí. Volně plynoucí atmosférické skladby však téměř vždy překračoval a plný vokál s přehledem vyplnil klenuté prostory megalomanského Kongresového centra, a to jak v případě barytonu mystika Perryho, tak u „cestujícího" kontraaltu Gerrardové.

Řeckou kulturou inspirované písně Anastasis, úvodní Children of the Sun počínaje a All in the Good Time konče, trochu etnicitu roztírají do stran, jako by chtěli pouze obklopit posluchače atmosférou, což se jim ale ne vždy daří.

Dead Can Dance, Praha, 10. října 2012

Živě je však umocnila padnoucí scénografie a v soustředěném sále se jim dařilo docílit svého. Dominantní hlas reflektor osvítil tak, aby z potemnělého celku kapely vynikl i vizuálně. Proměnlivé barvy na stěně za ní měnily nepříliš syté odstíny a volně se prolínaly a tvarovaly, třeba do tvaru slunce. Navíc je však překrývala síť bodových světel vytvářející různé obrazce. Když tedy Perryho hlas v jedné ze skladeb takřka osaměl i zvukově, ze tmy vycházel jen on a za ním po stěně jako by pomaloučku padal světelný déšť. Barevné reflektory po stranách zase siluety hlavních protagonistů promítaly na stěny sálu.

Přistoupit na mystiku padlých tanečníků tak bylo snadné, stačilo jen nechat se unášet prolínajícími se motivy Blízkého východu, severní Afriky nebo rozvláčného historického jihoevropského folklóru.

Zvuky odnikud a vytržení z toku času

Právě snaha o volné vrstvení etnických a historických zvuků Dead Can Dance nahnala trochu do pasti. Perkusivní melodie, překrývající tóny čínského strunného deskového nástroje yangqin i dalších strunných instrumentů, byly autentické, pastorální varhany či mohutné výlevy dechů ale reálný předobraz neměly. A nejsem si jistý, že oživování padlých kultur syntetikou je ten správný přístup.

Bezděčně mě napadla scéna z Lynchova snímků Mullholand Drive, kde se hlavní protagonistky ocitnou v klubu Silencio. „No hay banda and yet we hear the sound," komentuje tam z pódia tajemný uvaděč monumentální zvuky orchestru pouštěné z pásky.

Nicméně když sníte, vnitřní logice představovaného světa je možné odpustit i větší lapsy. Vizuálně estetizovaným Dead Can Dance se podařilo snové pocity navodit. Dvouhodinový set tak jako by se samovolně rychle rozplynul a do běhu normálního světa mě pomalu začaly vracet až nadšené ovace ve stoje. A dojem se naštěstí nezačal prchlivě vytrácet hned po opuštění Kongresového centra.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

před 52 minutami

Státy EU by mohly čerpat první peníze ze záchranného balíčku v září

Země Evropské unie by na konci prázdnin mohly začít těžit ze dvou částí společného balíčku krizové pomoci schváleného v reakci na koronavirový útlum ekonomik. První členské státy by během dvou měsíců mohly získat půjčky v rámci unijní podpory krátkodobých pracovních míst stejně jako záruky pro podniky v problémech. Po pátečním jednání ministrů financí unijních zemí to prohlásil místopředseda Evropské komise Valdis Dombrovskis.

Evropské společenství na jaře schválilo první sérii záchranných stimulů, mezi něž patří vedle využití fondu ESM určeného pro eurozónu také až 100 miliard eur (2,65 bilionu Kć) půjček od EK na podporu kurzarbeitu a 200 miliard eur záruk od Evropské investiční banky pro podniky zasažené výpadkem. Ministři tento pátek debatovali o postupu zavádění této pomoci.

Pokud státy rychle dokončí administrativní proces, "první půjčky by do členských zemí mohly doputovat po prázdninách," řekl Dombrovskis. Které země budou z fondu čerpat jako první, člen EK nespecifikoval.

před 59 minutami

Lucemburský premiér kritizuje výroky polského prezidenta o LGBT komunitě

Lucemburský premiér Xavier Bettel, který žije v homosexuálním manželském svazku, ostře kritizoval předvolební kampaň polského prezidenta Andrzeje Dudy namířenou proti komunitě lesbiček, gayů, bisexuálů a transgenderových osob (LGBT), o níž hovořil jako o nebezpečné ideologii. Bettel podle německého magazínu Der Spiegel řekl, že na tato vyjádření nezapomene.

Konzervativec Duda se v neděli utká v druhém kole prezidentských voleb s liberálním varšavským starostou Rafalem Trzaskowským. Očekává se těsný souboj. Kampaň stávajícího prezidenta Dudy vyvolává vášně kvůli kontroverzním vyjádřením na adresu LGBT. Jejich práva nedávno označil za ideologii horší než komunismus a v pondělí formálně navrhl ústavní dodatek, jenž by zakázal adopci dětí dvojicemi stejného pohlaví.

"Člověk zřejmě v předvolebních kampaních někdy říká věci, které by říkat neměl," cituje Bettela Der Spiegel. "Já je nezapomenu," ujistil šéf lucemburské vlády.

Bettel vstoupil do manželského svazku se svým partnerem v roce 2015, rok poté, co v převážně římskokatolickém Lucembursku byly tyto sňatky povoleny.
"Byl jsem docela překvapen tím, co pan Duda řekl," pokračoval Bettel v kritice hlavy polského státu. "Několikrát jsem se s ním setkal a on mě dokonce pozval do Polska spolu s mým manželem," tvrdí Bettel.

Zdroj: ČTK , Zahraničí