Dead Can Dance snili v bezčasí o mrtvých kulturách

Adam Pešek
11. 10. 2012 11:56
Recenze pražského koncertu Dead Can Dance
Dead Can Dance, Praha, 10. října 2012
Dead Can Dance, Praha, 10. října 2012 | Foto: David Webr

Recenze - Hlavním posláním Dead Can Dance vždy bylo oživovat hudbu zapomenutých národů a hledat krásu ve věcech minulých. Díky tomu se ocitali v jakémsi éterickém bezčasí a mohli prostupovat řadami fanoušků od romantikou okouzlených gotiků přes příznivce ambientu a world music. Do Prahy ovšem přijeli s novou deskou Anastasis, kde dřívější kouzlo prolomil fakt, že doba se od časů největší slávy tvůrčího dua docela změnila.

Dříve prý jejich koncerty evokovaly pocit dávných rituálů, hra na neznámé nástroje tomu také nasvědčovala. Dnes jim nicméně zůstala především schopnost vytrhnout návštěvníky z běžného toku času a pečlivě skládané etnické motivy se staly prostředkem úniku z města tepoucího rychlým životem.

Dead Can Dance, Praha, 10. října 2012

V obklopení řeckou kulturou z Anastasis

Hlas obou z tvůrčí dvojice často zněl jen osamoceně. Po většinu skladeb na pódiu stál jen jeden z nich, zatímco druhý byl někde v zákulisí. Volně plynoucí atmosférické skladby však téměř vždy překračoval a plný vokál s přehledem vyplnil klenuté prostory megalomanského Kongresového centra, a to jak v případě barytonu mystika Perryho, tak u „cestujícího" kontraaltu Gerrardové.

Řeckou kulturou inspirované písně Anastasis, úvodní Children of the Sun počínaje a All in the Good Time konče, trochu etnicitu roztírají do stran, jako by chtěli pouze obklopit posluchače atmosférou, což se jim ale ne vždy daří.

Dead Can Dance, Praha, 10. října 2012

Živě je však umocnila padnoucí scénografie a v soustředěném sále se jim dařilo docílit svého. Dominantní hlas reflektor osvítil tak, aby z potemnělého celku kapely vynikl i vizuálně. Proměnlivé barvy na stěně za ní měnily nepříliš syté odstíny a volně se prolínaly a tvarovaly, třeba do tvaru slunce. Navíc je však překrývala síť bodových světel vytvářející různé obrazce. Když tedy Perryho hlas v jedné ze skladeb takřka osaměl i zvukově, ze tmy vycházel jen on a za ním po stěně jako by pomaloučku padal světelný déšť. Barevné reflektory po stranách zase siluety hlavních protagonistů promítaly na stěny sálu.

Přistoupit na mystiku padlých tanečníků tak bylo snadné, stačilo jen nechat se unášet prolínajícími se motivy Blízkého východu, severní Afriky nebo rozvláčného historického jihoevropského folklóru.

Zvuky odnikud a vytržení z toku času

Právě snaha o volné vrstvení etnických a historických zvuků Dead Can Dance nahnala trochu do pasti. Perkusivní melodie, překrývající tóny čínského strunného deskového nástroje yangqin i dalších strunných instrumentů, byly autentické, pastorální varhany či mohutné výlevy dechů ale reálný předobraz neměly. A nejsem si jistý, že oživování padlých kultur syntetikou je ten správný přístup.

Bezděčně mě napadla scéna z Lynchova snímků Mullholand Drive, kde se hlavní protagonistky ocitnou v klubu Silencio. „No hay banda and yet we hear the sound," komentuje tam z pódia tajemný uvaděč monumentální zvuky orchestru pouštěné z pásky.

Nicméně když sníte, vnitřní logice představovaného světa je možné odpustit i větší lapsy. Vizuálně estetizovaným Dead Can Dance se podařilo snové pocity navodit. Dvouhodinový set tak jako by se samovolně rychle rozplynul a do běhu normálního světa mě pomalu začaly vracet až nadšené ovace ve stoje. A dojem se naštěstí nezačal prchlivě vytrácet hned po opuštění Kongresového centra.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

před 33 minutami

Kvůli bouřkám a silnému větru zemřelo ve čtvrtek v Evropě 13 lidí

Evropa se v pátek vzpamatovává z tragicky bouřlivého čtvrtka, kdy kvůli bouřím a silnému větru zemřelo nejméně 13 lidí. Některé země rozmary počasí stále trápí. Varování před bouřemi platí i v pátek na jihu Německa, naopak na Korsice, kde ve čtvrtek zahynulo pět lidí, už bylo zrušeno. Na mnoha evropských řekách, včetně veletoků jako Rýn a Dunaj, kvůli suchu naopak komplikuje lodní dopravu stále extrémně nízká hladina vody.

Pro jih Bavorska a části jihozápadní spolkové země Bádensko-Württembersko vydala německá meteorologická služba varování před následky extrémního trvalého deště. V podhůří Alp platí do sobotního rána varování před extrémně vydatným vytrvalým deštěm s až 140 litry srážek na metr čtvereční. V Rakousku, kde bouřky ve čtvrtek ve velkém vyvracely stromy a zabily tak pět lidí, byla i dnes na jihu země přerušena některá železniční spojení. Ve čtvrtek byla železniční doprava v oblasti zcela ochromena kvůli přerušení dodávek proudu.

Na severu Itálie a v částech střední Itálie utrpělo kvůli bouřkách s větrem o rychlosti přes 100 kilometrů za hodinu několik lidí zranění. "Bohužel to ještě není za námi," řekl deníku La Stampa šéf italské civilní ochrany Luigi D'Angelo. Důvodem prudkých průtrží mračen je studený vzduch ze severní Evropy, který se ve Středomoří střetává s teplým vzduchem, vysvětlil v deníku Corriere della Sera klimatolog Antonio Navarra.

před 35 minutami

Dodávky plynu Nord Streamem 1 do Evropské unie se kvůli údržbě opět zastaví

Dodávky ruského plynu hlavním plynovodem Nord Stream 1 do Německa se kvůli údržbě opět zastaví, a to od 31. srpna do 2. září. V pátek to oznámila ruská plynárenská společnost Gazprom, nad kterou má kontrolu Kreml. Po dokončení prací, pokud nenastanou žádné technické problémy, bude přeprava plynu obnovena na současnou sníženou úroveň 33 milionů metrů krychlových denně, dodal podle agentury Reuters Gazprom.

Ruský podnik sdělil, že s ním na údržbě kompresorové stanice Portovaja, která je součástí plynovodu Nord Stream 1 a nachází se poblíž finských hranic, bude spolupracovat německá firma Siemens Energy.

Nord Stream 1 přepravuje plyn z Ruska do Německa po dně Baltského moře a je hlavní trasou pro dodávky ruského plynu do Evropské unie. Situace kolem dodávek ruského plynu se zkomplikovala, když Rusko v únoru zahájilo útok na Ukrajinu a Evropská unie v odvetě přijala sérii protiruských sankcí.