Londýn - Smrt jako nejlepší marketingový tah pořád funguje. Anglická zpěvačka Amy Winehouse, kterou minulou sobotu našli mrtvou v jejím londýnském bytě, se triumfálně vrátila do čela britského žebříčku. Mediální masáž živí také zprávy o nahraném materiálu, který po sobě sedmadvacetiletá soulová hvězda údajně zanechala a mohl by dát dohromady album pro vánoční trh.
Back To Black z roku 2006 je třetí nejprodávanější deskou na britských ostrovech v novém tisíciletí a v první britské stovce se deska ověnčená pěti Grammy držela celkem 112 týdnů. Že vyskočila osm dní po smrti své autorky na vrchol albového žebříčku, tak není žádné velké překvapení. Za posledních sedm dní se prodalo 44 tisíc kusů; ovšem toto číslo výrazně ovlivnila menší dostupnost fyzických nosičů, které k retro hudbě Amy Winehouse sedí přece jen lépe než digitální downloady.
Podle zpráv z ostrovů se kompaktů nedostávalo už v polovině týdne. Do víkendu však společnost Universal stihla dodat další CD a díky tomu se mohl britský žebříček zesnulé zpěvačce poklonit. K tomu ostatně pomohla i nová pravidla, podle nichž se různé verze jednoho alba považují za jednu položku. Ještě před třemi lety to tak nebylo a v žebříčku mezi sebou soupeřily běžná i rozšířená verze Back to Black.
V Americe se úspěch zopakuje
Na druhém místě aktuálního žebříčku je Adele, jejíž 21 se prodalo jen o čtyři tisíce kusů méně. Amy Winehouse boduje ještě na pátém místě se svým debutem Frank z roku 2003. Kritikou ceněná, ale ve své době komerčně nepříliš úspěšná deska se do Top 10 podívala vůbec poprvé. Na čísle deset pak ještě najdeme tři roky starý boxset Frank / Back To Black, ve kterém obě studiové desky doplňují dva disky remixů a rarit.
Čtěte také:
Rodina a přátelé se rozloučili s Amy Winehouse
Zemřela Amy Winehouse, kontroverzní zpěvačce bylo 27
Amy Winehouse, jež napojila soul na tradici britské rebelie a dandyovství, byla vždy spíše albovou interpretkou, což potvrzuje i pohled do aktuálního singlového žebříčku. Její nejvýše postavený singl Back To Black je na osmičce, v Top 75 jsou čtyři další skladby včetně Rehab, která zůstává jejím nejúspěšnějším sólovým singlem. V roce 2007 se vyšplhal na sedmičku. Ve stejném roce bodovala na dvojce píseň Valerie z alba Marka Ronsona s vokály Amy Winehouse.
Číslo jedna v Británii aktuálně okupuje popový boyband JLS s písní She Makes Me Wanna. Pro kvartet, který proslavila pátá série talentové soutěže X-Factor, je to už páté vítězství za dva roky.
Nahrávky Amy Winehouse s velkou pravděpodobností výrazně zabodují i na druhé straně Atlantiku, kde se výsledky hitparád vyhlašují ve středu. Ostatně albu Back To Black stačil jediný prodejní den na konci předchozího týdne, aby vyskočilo na devítku v seznamu nejprodávanějších alb v USA. Amy také vládne seznamům v Austrálii, Německu nebo Itálii.
Smrt prodává
Posmrtný sukces není v populární hudbě výjimečný, spíše naopak. Předloňská smrt Michaela Jacksona názorně ukázala, jak digitální distribuční kanály dokážou konzumentský stesk po mrtvé hvězdě ještě akcelerovat a proměnit ve vysoké prodeje. Král popu tehdy prodal týden po své smrti v digitálních obchodech dva miliony skladeb a ovládl kompletní Top 10 žebříčku obchodu iTunes.
Není to ale trend nových médií. John Lennon vybojoval svůj první hit číslo jedna díky skladbě (Just Like) Starting Over v prosinci 1980 - dvanáct dní poté, co ho v New Yorku zabil šílenec. V roce 1973 dostala folkrocková skupina The Allman Brothers na vrchol amerického žebříčku album Brothers & Sisters těsně po smrti svého šéfa Duane Allmana a basáka Berryho Oakleyho. A když v roce 1977 zemřel Elvis Presley, prodeje jeho desek se během měsíce vyšplhaly k milionovým číslům.
Posmrtného comebacku se dočkal i rock'n'rollový zpěvák Roy Orbison, jehož album Mystery Girl z roku 1989 vrátilo jeho hudbu do žebříčků po čtvrt století neúspěchů. V devadesátých letech se ze závratné záhrobní kariéry "těšili" mrtví rappeři Notorious B.I.G a Tupac Shakur, zavražděná mexická zpěvačka Selena nebo za svého života skoro neznámá písničkářka Eva Cassidy, která zemřela na rakovinu. V novém tisíciletí se seznam mrtvých žebříčkových šampiónů rozrostl o Raye Charlese či Johnnyho Cashe, jejichž poslední desky museli dokončit producenti.
Nová Amy: Jazz nebo reggae?
I v souvislosti s Amy Winehouse se mluví o nové desce. O to víc, že zpěvačka na pokračování Back To Black poslední dva roky přes "nízkou morálku" pracovala. Britský deník Guardian minulý týden zveřejnil informaci od nejmenovaného zdroje ze společnosti Universal, podle něhož existuje minimálně dvanáct nových písní v různém stádiu dokončení.
Jiné zdroje hovoří o "hromadě" natočeného materiálu, který by mohl vystačit i na dvě alba. Zpěvaččin dvorní producent Salaam Remi v rozhovoru s newyorským rádiem Power 105.1 potvrdil, že po Amy zůstalo několik rozdělaných skladeb: "Měli jsme hodně věcí rozjetých, máme i nějaké nahrávky, ale nejprve chceme všechno konzultovat s její rodinou."
Jiný britský deník The Independent píše, že rozpracované album Amy Winehouse má blíže k jazzu než k soulu a R&B jejich dvou předchozích desek. A také, že deska je v textech ještě mnohem autobiografičtější. Publicista Chas Newkey-Burden, který o Amy Winehouse napsal v roce 2008 biografii, tvrdí, že na nových skladbách se prý výrazně podepsal i zpěvaččin pobyt na karibském ostrově St. Lucia a je v nich slyšet výrazný vliv reggae.
Newkey-Burden nicméně nesouhlasí s tím, aby třetí album vyšlo. "Jako fanoušek a člověk, který o ní napsal knihu, se bojím, že by nová deska mohla poškodit její odkaz. Jediný férový způsob by byl vydat kompletní nahrávací session. Mám ale podezření, že label nakonec z materiálu splácá úplně nové album." Podle něj nebyla Amy s dosavadním průběhem příprav alba příliš spokojená a na vydání nedodělku by nikdy nekývla.
Že posmrtné album nemusí být vždycky úspěch, dokazuje Michael - první "studiová" deska Michaela Jacksona po jeho smrti. V prosinci loňského roku sice startovala z vrcholů žebříčků a v Americe dosáhla během dvou týdnů na platinové ocenění, ale zájem rychle opadl. Schizofrenní kolekce kolísavé kvality posbírala i velmi nevlídné recenze (portál MetaCritic spočítal průměrnou známku 5/10) a pro většinu fanoušků se stala spíše symbolem zneužití Jacksonova odkazu.