Tomáš Stejskal
26. 10. 2021 17:36
Experimentální sekce Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava, který začal toto úterý a potrvá do neděle 31. října, promítne esej o přírodě z počítačových her, snovou vzpomínku na bicykly v pekingských ulicích nebo pohled na betonové komplexy někdejších novozélandských mrazíren, ze kterých se staly ruiny prorůstající zelení. Zkáza si v nich podává ruku s krásou.
Trailer z filmu Bicykly v Pekingu. | Video: MFDF Ji.hlava
Bicykly v Pekingu
Režie: Jean-Michel Rolland, sekce Fascinace
Francouzský umělec Jean-Michel Rolland se zprvu věnoval hudbě a malbě. Od roku 2010 obojí propojuje v experimentálních instalacích či digitálních videích, k nimž sám skládá doprovod. Zkoumá běžná zákoutí světa, v němž žijeme, a proměňuje je v něco neznámého, nevídaného.
Ve čtyřminutovém loňském snímku Bicykly v Pekingu vychází z všudypřítomných kol na ulicích čínského velkoměsta. Fotorealistický obraz cyklisty se zableskne sotva na prchavou vteřinu, poté mizí, jako by se jeho kontury rozprchly po obrazovce a proměnily v geometrické sítě čar načrtnutých hrubými tahy pastelek. A ty se posléze na základě barevné příbuznosti a složitých algoritmů poskládají do jiného výjevu.
Výsledkem je snová vzpomínka na ruch pekingských ulic, v níž se realita rozkládá a zase skládá jako mávnutím kouzelného proutku či lépe řečeno jako čarovným „řáděním“ výpočetní techniky.