Mají algoritmy právo na život? Sedm experimentálních tipů z jihlavského festivalu

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
26. 10. 2021 17:36
Experimentální sekce Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava, který začal toto úterý a potrvá do neděle 31. října, promítne esej o přírodě z počítačových her, snovou vzpomínku na bicykly v pekingských ulicích nebo pohled na betonové komplexy někdejších novozélandských mrazíren, ze kterých se staly ruiny prorůstající zelení. Zkáza si v nich podává ruku s krásou.
Snímek z Pocty Dalímu.
Snímek z Pocty Dalímu. | Foto: MFDF Ji.hlava

Pocta Dalímu

Režie: Ioan Pleș, sekce Konference Fascinace: Rumunsko

Po rozpraskané betonové ploše se prohání pomačkaný ciferník. Připomíná zmateného tanečníka, který roztržitě balancuje na hraně propasti. Brzy mu v ústrety vyrazí další nefunkční předměty. A tanec se mění v boj.

Jedna z nesoutěžních experimentálních sekcí letošního jihlavského festivalu se věnuje průřezu rumunskou avantgardou. Mezi 24 snímky je třeba právě tento pozoruhodný tanec budíku s odpadky, jenž skládá poctu slavné malbě Salvadora Dalího nazvané Persistence paměti. Režisér Ioan Pleș o sobě v rumunském městě Aradu, kde působilo experimentální hnutí Kinema ikon, dal vědět snímkem poskládaným z úlomků pomalovaných filmových pásů. Ty s přítelem promítačem vyměnil za cigarety.

Když výsledek ukázal šéfovi uměleckého kolektivu Georgovi Sabauovi, hned bylo jasné, že se zrodil talent. Pracně animovaný surrealistický střet předmětů na poničené betonové ploše v Poctě Dalímu z roku 1977 je toho důkazem.

 

Právě se děje

Další zprávy