Recenze - Alice Nellis získala se svým novým filmem Revival minulý týden na festivalu v Karlových Varech Cenu diváků. Nelze se tomu moc divit. Na festivalu v hlasování návštěvníků vždy bodují tuzemské snímky a světová premiéra českého snímku ve Velkém sále Thermalu je vždy malou událostí.
Režisérka navíc vypráví svůj příběh o rockerech z kapely Smoke, kteří se po čtyřicetileté pauze vracejí na pódia se svou bigbítovou kapelou, skoro až sitcomovým způsobem a film láká na plejádu známých herců.
Revival je zatím určitě nejmainstreamovějším počinem Alice Nellis. Když se člověk nenechá rozptýlit některými krkolomnějšími částmi zápletky, může si tuhle oddechovou komedii docela užít.
Vitální důchodci vpřed!
Komediální snímky o vitálních důchodcích, kteří na sklonku života přehodnocují své hodnoty a nabírají novou chuť do života, jsou v poslední době v kurzu: vzpomeňme na komerční úspěch filmu Báječný hotel Marigold nebo na francouzský Co kdybychom žili společně?
Tomuto subžánru je vlastní jistá melancholie, spojená s úpadkem životních sil stárnoucích postav, jenž je v rozporu s jejich mladickým elánem. Revival není žádnou výjimkou. Tematika stárnutí a smrtelných nemocí se příběhu o reunionu jedné kapely a mužského přátelství nevyhýbá.
Bývalí muzikanti se potkají na pohřbu ženy jednoho z nich - svědomitého kytaristy Václava (Bolek Polívka) - a hrozba smrti visí přímo v centru komické zápletky. Staří kamarádi se dají dohromady proto, že jim majitel krachujícího hudebního studia Milan (Karel Heřmánek) nabulíkuje, že Václav je smrtelně nemocný a zahrát si naposledy s kapelou je jeho posledním snem.
Sám pak s manažerem kapely Holubcem (Richard Genzer), což je asi nejzkarikovanější postava celého filmu, naznačujícím, že v hudební branži se kolem kapel motají vyžírkovští hochštapleři, vymyslí absurdní plán. Na koncertě v Rakovníku (i z názvu tohoto neustále zmiňovaného města čouhá smrtka) bude Milan předstírat kóma, to vzbudí zájem médií a vysloužilí muzikanti díky tomu vyprodají SaSaZu.
Propagace tohoto pražského klubu znamená zcela nový milník product placementu: nejenže se v něm odehrává podstatná část děje, ale herci o něm pořád mluví, takže jeho jméno zazní ve snímku minimálně třicetkrát.
Sex, rozvod a rokenrol
O smrti se ale ve snímku vypráví příliš lehkým stylem na to, aby film kromě bránice mohl zaútočit i na srdeční komoru. Scénář se soustředí spíše na více či méně vtipné dialogy než na propracovanou psychologii postav. Milan má mladší afektovanou ženu a malé dítě. Zpěvák Ota (Marián Geišberg) je svobodomyslný rebel a hédonista, který myslí pořád na sex.
Uťáplý Karel (Miroslav Krobot) má hysterickou ženu posedlou new age (Zuzana Bydžovská) a turné kapely ho nakopne k tomu, aby od ní odešel. Krobot si se svým typicky suchým hereckým projevem ukradne pro sebe nejvíc zábavných hlášek.
Václav má zase syna Vojtu (Vojtěch Dyk), zpěváka skupiny Darkwerk, což jsou chlapci z Nightwork hrající ve filmu ve fiktivní emo kapele. Zvláštně charakterově nezakotvená je postava Holubcovy dcery Miriam (Jenovéfa Boková).
Nejdřív se stane dobrou manažerskou duší kapely, pak se vyspí s jejím lídrem Otou a pak začne chodit s Vojtou, který je zase s prvoplánovým odkazem na Dykovu popularitu i ve snímku nejzbožňovanějším pěveckým idolem v Česku.
Vojta s Miriam posléze na sociálních sítích rozpoutají kampaň na společný koncert Darkwerku a Smoke a dopřejí tak hrdinům filmu konečně pocit jistého triumfu. Jejich společné vystoupení v klubu, jehož název si snadno domyslíte, pak zbytečně doslovně servíruje generační moudra ve smyslu „nesmějte se naší muzice, vaše děti se budou zase smát té vaší".
Když se ale nad tím vším člověk zamyslí, závěr snímku jde proti duchu podobně laděných filmů typu Do naha!, v nichž si nepravděpodobní hrdinové užijí svých patnáct minut slávy a dočkají se vytoužené satisfakce.
Z kontextu příběhu totiž vyplývá zpátečnická myšlenka, že ač si to jeho hrdinové odmítají připustit, stáří je zkrátka odepsané. Že nebýt osobních vazeb na oblíbenou teenagerskou kapelu, nikdo by si starých pardálů ze Smoke ani nevšiml. A co platí o hudebním turné bigbíťáckých dinosaurů, platí i o samotném filmu, natočeném podle námětu producenta snímku Rudolfa Biermana.
Účast Dyka a Bokové je pragmatickým tahem, který může do kin nalákat adolescentky, které by asi jinak na film o muzicírujících starcích nešly. Na to, aby Revival působil upřímněji, je v něm zkrátka příliš komerčního kalkulu.
Revival | |
Žánr: | Komedie |
Režie: | Alice Nellis |
Obsazení: | Bolek Polívka, Miroslav Krobot, Karel Heřmánek, Marián Geišberg, Vojtěch Dyk, Zuzana Bydžovská, Jenovéfa Boková, Lucie Žáčková, Jana Hubinská, Richard Genzer |
Délka: | 116 minut |
Premiéra ČR: | 11.07.2013 |