RECENZE V muzeu straší nesnesitelně bezduchá noční můra

18. 12. 2014 9:06
Třetí Noc v muzeu možná sjela z výrobní linky sestrojená na základě automatizovaného zadání. A Robin Williams se pitvoří v roli jeho talentu nedůstojné.
Noc v muzeu: Tajemství hrobky.
Noc v muzeu: Tajemství hrobky. | Foto: Cinemart

Recenze - Když příšerný druhý díl Noci v muzeu utržil celosvětově o dvě stě milionů dolarů méně než jednička, mohli jsme si oddechnout v naději, že na tuhle uzívanou exkurzi plýtvání filmařskými zdroji už se nepodíváme. Americká mainstreamová komedie a především někdejší úspěšní komici se však dostali do takové krize, že se musejí spoléhat i na značky, jež sice nikdy nebyly populární, jsou však alespoň zavedené.

Podívejte se na ukázku z filmu Noc v muzeu: Tajemství hrobky.
Podívejte se na ukázku z filmu Noc v muzeu: Tajemství hrobky. | Video:

Zní to poněkud netečně, Noc v muzeu: Tajemství hrobky je však skutečným produktem čiré studiové bezradnosti a neschopnosti vyjít za hranice modelu jakž takž funkčního, který sice zajišťuje finanční návratnost, zároveň ale tou rukou, v níž nedrží pytel s penězi, vráží Hollywoodu kudlu do zad. Jde o začarovaný kruh. Tyto filmy musí vznikat v důsledku nedůvěry v mainstream způsobené právě jimi. Jednomu by se z toho zatočila hlava.

Nic navíc

U Noci v muzeu už chybí nutnost rozepisovat se o ději, hereckých výkonech nebo úrovni režie. Nic z toho zde zkrátka k rozebrání není a především ani být nemá. Nad rámec premisy „v noci ožívají figuríny a tentokrát se podíváme i do Londýna“ se vůbec nedostaneme a pár dní po zhlédnutí si nepamatujeme cokoliv dalšího, co by zde na úrovni dějové či audiovizuální bylo k vidění.

Noc v muzeu: Tajemství hrobky.

Jde o produkt okamžité spotřeby tak ryzí, že překračuje hranice „filmu“ a blíží se zlovolnému obrazu „zdegenerovaných amerických bijáků“, s nímž se setkáváme v internetových diskusích Parlamentních listů.

Tahle přehlídka utracených milionů nepochybně disponuje jistými „product values“, tedy základními aspekty, které by měl film mít, aby mohl být nazýván s čistým svědomím filmem. Řeč je především o kameře Guillerma Navarra, jež přes ošklivé CGI samozřejmě víc než splňuje technické standardy. Tím ale seznam kladných aspektů končí a adekvátní kamera pod režijní taktovkou neschopného rutinéra Shawna Levyho nemůže zaujmout.

Noc v muzeu: Tajemství hrobky.

Vše ostatní už je pouze nezáživná přehlídka gagů unaveného Bena Stillera a dalších, jež nebyly vtipné ani dva díly zpátky, natož teď, když před námi stojí po několikáté bez obměny. A tlačených dějových schémat o vztahu otců a synů, jež slouží pouze k násilnému propojení humorů.

Hollywood to umí i líp

Noc v muzeu opravdu působí, jako by ji ani nevytvořily lidské bytosti s emocemi, jako by pouze vyjela z výrobní linky sestrojená na základě plně automatizovaného zadání.

Noc v muzeu: Tajemství hrobky

Noc v muzeu: Tajemství hrobky

Noc v muzeu: Tajemství hrobky působí, jako by ji ani nevytvořily lidské bytosti s emocemi, jako by pouze vyjela z výrobní linky sestrojená na základě plně automatizovaného zadání. Až zamrazí u srdce vidět Robina Williamse pitvořícího se posmrtně v roli jeho talentu tak nedůstojné, do níž se mu nedaří (stejně jako všem přítomným áčkovým jindy dobrým hercům) vložit jakoukoliv živelnost.

Až zamrazí u srdce vidět Robina Williamse pitvořícího se posmrtně v roli jeho talentu tak nedůstojné, do níž se mu nedaří (stejně jako všem přítomným áčkovým jindy dobrým hercům) vložit jakoukoliv živelnost. Pro člověka milujícího filmy jde o něco strašně skličujícího až nesnesitelného.

Sluší se dodat, že natolik okatá absence toho, čemu můžeme naivně říkat „duše“ nebo „autenticita“, je naštěstí stále výjimečná a Hollywood dokáže i v rámci blockbusterů dodat produkcím alespoň náznak osobitosti a autorství. Podívejme se na snímky jako Godzilla nebo Elysium, jež nemusíme nutně považovat za povedené, neupřeme jim ale kontakt se svými tvůrci a viditelnou „konkrétnost.“

Tím spíš musíme sebrat vidle a nekompromisně jimi hrozit produktům tak bezduchým jako Noc v muzeu 3, abychom dali najevo, že tudy cesta nevede. Bez předstírané smířlivosti. Protože tohle je zlo, i my musíme být zlí.

před 4 minutami

Místopředsedkyně Senátu Horská navrhuje 24. červen jako den památky vyhlazených obcí

Mezi významné dny v českém kalendáři by se měl nově zařadit 24. červen jako Den památky obcí a sídel vyhlazených během nacistické okupace. V novele zákona o státních svátcích to navrhla místopředsedkyně Senátu Miluše Horská (KDU-ČSL). Na navržené datum připadá výročí vypálení obce Ležáky na Chrudimsku, kterou vyhladili nacisté v roce 1942 v souvislosti s atentátem na Reinharda Heydricha. Návrhem novely by se měl Senát v prvním čtení zabývat příští čtvrtek.

Podle Horské zůstává ve stínu lidických událostí nejen obec Ležáky, ale i další místa, která se stala obětí nacistické brutality na sklonku druhé světové války. Horská připomíná například vypálení moravské osady Ploština 19. dubna 1945, jejíž obyvatelé podporovali partyzány z 1. československé partyzánské brigády Jana Žižky. Při akci bylo zastřeleno nebo zaživa upáleno 27 civilistů.

před 18 minutami

USA neprosadily v Radě bezpečnosti OSN prodloužení zbrojního embarga vůči Íránu

Spojeným státům se nepodařilo v Radě bezpečnosti OSN prosadit prodloužení zbrojního embarga proti Íránu. Z 15 členů se pro prodloužení kromě USA vyslovila ještě Dominikánská republika. Proti byly Rusko a Čína a zbývající země, včetně Francie, Británie a Německa, se zdržely, napsala agentura Reuters. Embargo, které je zakotveno v jaderné dohodě Íránu se světovými mocnostmi z roku 2015, má vypršet v říjnu.

Vláda amerického prezidenta Donalda Trumpa prodloužení zbrojního embarga OSN vůči Íránu prosazuje již delší dobu. Míní totiž, že jeho zrušení islámské republice umožní získat zbraně, které mohou přispět k eskalaci konfliktů na Blízkém východě. Washington pohrozil, že pokud RB OSN embargo neprodlouží, spustí skrze jadernou dohodu proces k reaktivaci všech sankcí OSN vůči Íránu, včetně zbrojního embarga.

Trump nařídil čínské firmě ByteDance, aby do 90 dní prodala TikTok v USA

Americký prezident Donald Trump nařídil čínské společnosti ByteDance, aby prodala americké operace své aplikace pro sdílení videa TikTok do 90 dní. Oznámila to agentura Reuters.

"Existují přesvědčivé důkazy, které mě vedou k přesvědčení, že ByteDance by mohla podniknout kroky, které by mohly ohrozit národní bezpečnost Spojených států," uvedl Trump v nařízení. ByteDance by se měla odpojit od všech dat od uživatelů v USA a nebude smět vlastnit v USA žádný majetek, který se používá k provozu TikToku.

Americká společnosti Microsoft na počátku měsíce uvedla, že jedná s čínskou ByteDance o koupi aktivit TikToku v USA, Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandě. Dohodu chtějí obě strany uzavřít do 15. září.