RECENZE V muzeu straší nesnesitelně bezduchá noční můra

18. 12. 2014 9:06
Třetí Noc v muzeu možná sjela z výrobní linky sestrojená na základě automatizovaného zadání. A Robin Williams se pitvoří v roli jeho talentu nedůstojné.
Noc v muzeu: Tajemství hrobky.
Noc v muzeu: Tajemství hrobky. | Foto: Cinemart

Recenze - Když příšerný druhý díl Noci v muzeu utržil celosvětově o dvě stě milionů dolarů méně než jednička, mohli jsme si oddechnout v naději, že na tuhle uzívanou exkurzi plýtvání filmařskými zdroji už se nepodíváme. Americká mainstreamová komedie a především někdejší úspěšní komici se však dostali do takové krize, že se musejí spoléhat i na značky, jež sice nikdy nebyly populární, jsou však alespoň zavedené.

Podívejte se na ukázku z filmu Noc v muzeu: Tajemství hrobky.
Podívejte se na ukázku z filmu Noc v muzeu: Tajemství hrobky. | Video:

Zní to poněkud netečně, Noc v muzeu: Tajemství hrobky je však skutečným produktem čiré studiové bezradnosti a neschopnosti vyjít za hranice modelu jakž takž funkčního, který sice zajišťuje finanční návratnost, zároveň ale tou rukou, v níž nedrží pytel s penězi, vráží Hollywoodu kudlu do zad. Jde o začarovaný kruh. Tyto filmy musí vznikat v důsledku nedůvěry v mainstream způsobené právě jimi. Jednomu by se z toho zatočila hlava.

Nic navíc

U Noci v muzeu už chybí nutnost rozepisovat se o ději, hereckých výkonech nebo úrovni režie. Nic z toho zde zkrátka k rozebrání není a především ani být nemá. Nad rámec premisy „v noci ožívají figuríny a tentokrát se podíváme i do Londýna“ se vůbec nedostaneme a pár dní po zhlédnutí si nepamatujeme cokoliv dalšího, co by zde na úrovni dějové či audiovizuální bylo k vidění.

Noc v muzeu: Tajemství hrobky.

Jde o produkt okamžité spotřeby tak ryzí, že překračuje hranice „filmu“ a blíží se zlovolnému obrazu „zdegenerovaných amerických bijáků“, s nímž se setkáváme v internetových diskusích Parlamentních listů.

Tahle přehlídka utracených milionů nepochybně disponuje jistými „product values“, tedy základními aspekty, které by měl film mít, aby mohl být nazýván s čistým svědomím filmem. Řeč je především o kameře Guillerma Navarra, jež přes ošklivé CGI samozřejmě víc než splňuje technické standardy. Tím ale seznam kladných aspektů končí a adekvátní kamera pod režijní taktovkou neschopného rutinéra Shawna Levyho nemůže zaujmout.

Noc v muzeu: Tajemství hrobky.

Vše ostatní už je pouze nezáživná přehlídka gagů unaveného Bena Stillera a dalších, jež nebyly vtipné ani dva díly zpátky, natož teď, když před námi stojí po několikáté bez obměny. A tlačených dějových schémat o vztahu otců a synů, jež slouží pouze k násilnému propojení humorů.

Hollywood to umí i líp

Noc v muzeu opravdu působí, jako by ji ani nevytvořily lidské bytosti s emocemi, jako by pouze vyjela z výrobní linky sestrojená na základě plně automatizovaného zadání.

Noc v muzeu: Tajemství hrobky

Noc v muzeu: Tajemství hrobky

Noc v muzeu: Tajemství hrobky působí, jako by ji ani nevytvořily lidské bytosti s emocemi, jako by pouze vyjela z výrobní linky sestrojená na základě plně automatizovaného zadání. Až zamrazí u srdce vidět Robina Williamse pitvořícího se posmrtně v roli jeho talentu tak nedůstojné, do níž se mu nedaří (stejně jako všem přítomným áčkovým jindy dobrým hercům) vložit jakoukoliv živelnost.

Až zamrazí u srdce vidět Robina Williamse pitvořícího se posmrtně v roli jeho talentu tak nedůstojné, do níž se mu nedaří (stejně jako všem přítomným áčkovým jindy dobrým hercům) vložit jakoukoliv živelnost. Pro člověka milujícího filmy jde o něco strašně skličujícího až nesnesitelného.

Sluší se dodat, že natolik okatá absence toho, čemu můžeme naivně říkat „duše“ nebo „autenticita“, je naštěstí stále výjimečná a Hollywood dokáže i v rámci blockbusterů dodat produkcím alespoň náznak osobitosti a autorství. Podívejme se na snímky jako Godzilla nebo Elysium, jež nemusíme nutně považovat za povedené, neupřeme jim ale kontakt se svými tvůrci a viditelnou „konkrétnost.“

Tím spíš musíme sebrat vidle a nekompromisně jimi hrozit produktům tak bezduchým jako Noc v muzeu 3, abychom dali najevo, že tudy cesta nevede. Bez předstírané smířlivosti. Protože tohle je zlo, i my musíme být zlí.

USA zakázaly kvůli podpoře Madury vstup do země kubánskému ministrovi vnitra

Vláda amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalila cestovní sankce na druhého vysokého kubánského politika. Zesiluje tak tlak na zemi kvůli pokračující podpoře vlády venezuelského prezidenta Nicoláse Madury. Zákaz vstupu do země se týká kubánského ministra vnitra, kterým je Julio César Gandarilla Bermejo, kvůli jeho účasti na hrubém porušování lidských práv ve Venezuele, oznámil americký ministr zahraničí Mike Pompeo. Vyzval také další země, aby se připojily k USA.

Zákaz je spíše symbolickým krokem. Pompeo dodal, že Bermejo je také zodpovědný za svévolné zatčení a zadržení tisíců kubánských občanů a nezákonné uvěznění více než 100 politických vězňů na Kubě. Jeho ministerstvo dohlíželo na mučení politických disidentů, zadržených a vězňů, a také na vraždu některých těchto osob policejními a bezpečnostními silami.

Policie v Hongkongu opět použila slzný plyn. Demonstranti se bránili benzinovými bombami

Nové násilí vypuklo v neděli ráno místního času u obléhaného kampusu polytechnické univerzity v Hongkongu, uvedla agentura Reuters. Po několika klidných hodinách, kdy demonstranti spali na trávníku a v univerzitní knihovně, policie opět použila slzný plyn. Aktivisté na oplátku použili proti policistům benzinové bomby, některé z nich zapálily stromy mimo areál.

Některé části kampusu vypadají v neděli spíše jako pevnost s barikádami a černě oděnými protestujícím na hradbách, kteří mají improvizované zbraně, jako cihly bedny zápalných bomb, luky a šípy. Polytechnická univerzita je poslední z pěti univerzit, který zůstává obsazen aktivisty. Ti ji vyžívají jako základnu pro blokování nedalekého silničního tunelu.