Přichází Tarantinův nový film. Připomeňte si osm a půl zářezu maniaka z videopůjčovny

tst tst
6. 8. 2019 13:31
Quentin Tarantino, jehož nový film Tenkrát v Hollywoodu začnou příští týden promítat česká kina, bývá označován za "maniaka z videopůjčovny". Přezdívka se vztahuje k 80. letům minulého století, kdy budoucí filmař pět let pracoval v kalifornské videopůjčovně a díky tomu objevil mnohé ze snímků, na které později odkazoval ve vlastních dílech. Od roku 1992, kdy debutoval titulem Gauneři, má Tarantino na kontě osm a půl filmu – pokud je počítáme tak, jak to dělá sám. Připomeňte si, čím šestapadesátiletý Američan proslul.
John Travolta se svěřuje Samuelu L. Jacksonovi s poznatky z návštěvy Evropy. | Video: Miramax

Pulp Fiction: Historky z podsvětí, 1994

Dobové recenze z festivalu Sundance přirovnávaly Tarantinův debut Gauneři k prvním kinematografickým projekcím, kdy publikům žaslo nad příjezdem vlaku na plátně a nechápalo, co se děje. Nejslavnější bývalý prodavač z videopůjčovny a nynější ostře sledovaný filmař svým druhým snímkem přesto ještě přidal.

Pulp Fiction diváky smetlo nejen známými ingrediencemi, intenzivními scénami a do detailů vypointovanými dialogy o hamburgerech či masážích nohou, ale také zamotanou nelineární vyprávěcí strukturou.

Jako vůbec první nezávislý snímek Pulp Fiction s rozpočtem kolem 8,5 milionu dolarů utržilo přes 200 milionů, navíc získalo hlavní cenu Zlatou palmu z neprestižnějšího světového festivalu v Cannes, což se natolik žánrově vyhraněným dílům často nepoštěstí.

Snímek, který restartoval kariéru Johna Travolty a udělal hvězdy z Umy Thurmanové i Samuela L. Jacksona, se zrodil během tří měsíců v Amsterdamu. Odtud si Tarantino odvážel tucet zápisníků plných stovek stránek s nečitelným rukopisem. Což není přehánění.

"Je to funkční negramota. Odhadovala jsem to tak na 9000 chyb na stránku," poznamenala režisérova dobrá kamarádka Linda Chenová, schopná přepisovatelka, která scénář převedla do čitelné podoby. Zadarmo, pod tlakem. Životem to prý zaplatil její králíček Honey Bunny, o kterého se Tarantino odmítl starat. Oplátkou získal nesmrtelnost, když po něm režisér pojmenoval jednu z postav.

Pak už následovaly jen oslavné výkřiky kritiků. "Není to nic menšího než znovuvynalezení mainstreamové americké kinematografie," napsal například kritik Owen Gleiberman v týdeníku Entertainment Weekly.

 

Právě se děje

Další zprávy