Los Angeles - Víkendový žebříček v amerických kinech vyhrál třetí díl hororové série Paranormal Activity. Snímek předčil očekávání studia a získal z pokladen 54 milionů dolarů - což je nejlepší výkon filmu v podzimní sezoně (doposud to byli Jackass 3D) a hlavně jeden z historicky vůbec nejlepších hororových startů.
Oproti tomu zklamala nová, prostorová verze Tří mušketýrů i návrat agenta Johnnyho Englishe, takže celkově nakonec uplynulý víkend zaostal za stejným obdobím minulého roku a očekávané oživení se opět nedostavilo.
Po dvou víkendech v čele žebříčku klesly na druhé místo robotí zápasy v boxu. Film Real Steel (Ocelová pěst) si připsal 11,3 milionu a za 17 dní má na kontě 67 milionů. Třetí je taneční film Footloose. Remaku osmdesátkové klasiky tržby od premiéry z minulého týdne poklesly jen o 30 procent a připsal si 11 milionů. To je podle analytiků výborný výsledek pro film cílený na přelétavé teenagery.
Tři mušketýři 3D debutovali až na čtvrtém místě s tržbami 8,8 milionu. 3D film se promítal prostorově ve 2400 kinech a má z nich 55 procent víkendového zisku. Poslední novinka v první desítce, Johnny English Reborn, je na osmém místě.
Druhý příběh popleteného agenta v podání Rowana Atkinsona získal pouze 3,8 milionu dolarů, což je mnohem méně než jednička (9,1 milionu). Film tak skončil až za staršími tituly: Clooneyho Březnovými idami, rodinným snímkem Dolphin Tale a basebalovým dramatem Moneyball s Bradem Pittem, který má celkem nasbíráno 63,7 milionu (a v získávání tržeb bude pokračovat vzhledem k oscarovým ambicích ještě hodně dlouho).
Čtěte také:
Recenze: Paranormal Activity 2 je strašidelná nuda
Druhá Paranormální aktivita přilákala ještě víc diváků
Recenze: Paranormal Activity - a hrůza třepe kurníkem
Paranormální aktivita 3 se stala se svým premiérovým ziskem neúspěšnějším hororem v žánru found footage, tedy filmů využívajících ať už pravé nebo falešné „nalezené záběry". Tím překonala právě předchozí díl série.
Filmu patří i druhé místo mezi horory bez rozdílu žánrů: trojka se zařadila mezi Shyamalanovy filmy Znamení (60 milionů) a Vesnice (50,7 milionu). Potvrzuje se, že Amaričané na nadpřirozeno slyší. Dá se i spekulovat, zda se na úspěchu podepsala současná neklidná společenská situace; v takových dobách se lidé chodí na horory identifikovat s postavami a ventilovat si tím vlastní úzkosti či hněv. Na druhé straně půlka pochází hned z pátku - což značí, že na film vypravilo zejména znalé publikum předchozích dílů a může dojít k rychlému poklesu zájmu.
Nízkorozpočtová série odstartovala v roce 2007. Film izraelského režiséra Orena Peliho byl prezentovaný právě jako nalezený dokumentární záznam strašení zlého ducha v domě obyčejné partnerské dvojice - tedy jako snaha navázat na fenomén Blair Witch. Posléze se ukázalo, že jde spíš o příklad šířící se popularity v éře sociálních sítí a serverů typu YouTube. Film posloužil i coby návod pro lidi: Vidíte, jak je snadné udělat si svůj vlastní film a vydělat ohromné peníze? Pojďte se podívat!
První díl byl uveden nejprve na festivalech a lidé si o něj museli psát, pak šel do kin v limitovaném množství kopií, a při premiéře získal 19,6 milionu dolarů za víkend. Dvojka hned zamířila do velkého množství kin a ze 4500 sálů získala 41,5 milionu; čímž se stala nejúspěšnějším nadpřirozeným hororem všech dob, co se týče startu.
V rámci „mytologie" celé série se stále traduje, že první díl stál jen 15 tisíc dolarů. Podle jiných zdrojů si přes amatérský vzhled vyžádal značné postprodukční úpravy, které rozpočet zaokrouhlily na 15 milionů - takže tím zcela padají prohlášení o nejvýdělečnějším filmu všech dob. Dvojka prý vyšla jen na 3 miliony; u trojky uvádí server boxofficemojo.com rozpočet ve výši pět milionů dolarů.
Dvojku natočil tým v čele s režisérem Todem Williamsem, který má za sebou ceněné psychologické drama Dveře v podlaze; Peli byl jen spoluscenárista. Autor jedničky je nyní spolupodepsán i pod scénářem trojky a zároveň snímek produkoval. Režie se ujalo duo Henry Joost a Ariel Schulman, které stojí za ceněným dokumentem Catfish pojednávajícím o tom, jak si lidé na sociálních sítích konstruují virtuální identity.
Komerční úspěch první Paranormal Activity byl zejména typickou ukázkou festivalového "hypování" - tedy řízeného vytváření kultu. Nicméně film přijali nadšeně nejen diváci: podle atabáze Rottentomatoes.com měl 81 procent kladných recenzí. Dvojka pak spadla na 59 procent pozitivních ohlasů a recenzenti konstatovali, že nemá originalitu úvodního dílu a ani konec není tak šokující (ten prý vymyslel Steven Spielberg, který Peliho objevil).
Trojka však znovu poměrně výrazně zabodovala. Z prokletí nových a nových zápletek, kterým trpí všechny série, se dostala i tím, že jde o prequel, tedy že se děj časově odehrává ještě před jedničkou. Snímek má nyní 75 procent kladných recenzí a opakuje se v nich, že jde možná o nejděsivější díl celé série.
„Trojce nejde o umění, ale o mráz po zádech, a dociluje toho nikoli pomocí krve, ale pomocí děsu a ruční kamery," píše Ty Burr v deníku Boston Globe. Ti, které snímek nezaujal, se naopak shodují, že jde spíš o nezáměrnou komedii. I v českých kinech se můžeme bát, nebo smát od minulého čtvrtka.
Od téhož data jsou ve zdejších kinech i noví Tři mušketýři. Tady je ovšem poměr hodnocení zcela opačný. Jen 27 procent angloamerických recenzí je kladných a ani jednu z nich nenapsal význačný publicista. Známá jména se jen ptají, zda to režisér Paul W.S. Anderson vskutku myslel se svou „přeplácanou" aktualizací vážně? Hrstka těch, kterým se film líbil, naopak kvituje onu přefouklou výpravnost i atrakce typu vzducholodí, které prý ze snímku dělají báječnou zábavu.
O moc lépe si v hodnocení nevedl ani Johnny English. Snímek Olivera Parkera, jehož největším úspěchem je doposud komedie An Ideal Husband z roku 1999, má pouze 38 procent kladných recenzí. Ale i příznivé ohlasy mluví jen o tom, že se film dá přežít, když nevíte, co v sobotu odpoledne s dětmi.